Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
petervdc
|
Geplaatst: Zo, 24 Jun. 2012, 12:38 Onderwerp: Remvloeistof |
|
|
Er zit enkel nog schuim in het potje bij de achterrem, die ook niks meer remt.
Dus moet ik wat remvloeistof bijgieten.
Welk is de goeie keuze ?
http://rad.eu/nl/s//q/remvloeistof/p/1/v/l _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 24 Jun. 2012, 13:44 Onderwerp: |
|
|
Uw besluitvorming is nogal kort door de bocht.
Waar is die remvloeistof dan naartoe ? Zijn de achterste remblokken niet gewoon volledig versleten ?
Als er werkelijk alleen nog schuim in het potje zit, dan moet alles ook grondig ontlucht worden, niet zomaar gewoon wat remvloeistof bijgieten... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 24 Jun. 2012, 17:46 Onderwerp: |
|
|
in de veronderstelling dat het aan de remblokken zou liggen, dan verdient die dealer alweer een ferm pak op de broek, want hij moet dat controleren en voortijdig vervangen uit veiligheid. Maar het kan natuurlijk een nieuw probleem zijn. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Geoffrey

|
Geplaatst: Zo, 24 Jun. 2012, 20:29 Onderwerp: |
|
|
Had ook een probleem dat er remvloeistof weglekte, bleek dat de cups versleten waren.
Welke remvloeistof er in moet staat in je boekje. In mijn Adventure met ABS mag bijvoorbeeld alleen DOT 5.1 _________________ KTM 990 Adventure Black ABS 2007 |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 9:20 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Uw besluitvorming is nogal kort door de bocht.
Waar is die remvloeistof dan naartoe ? Zijn de achterste remblokken niet gewoon volledig versleten ?
Als er werkelijk alleen nog schuim in het potje zit, dan moet alles ook grondig ontlucht worden, niet zomaar gewoon wat remvloeistof bijgieten... |
De remblokken zijn nog 4mm, dus nog goed.
Ik heb géén remdruk, dus induwen van het pedaal doet niks, ik voel ook geen weerstand, en remmen doet ie niet.
Kheb vorige week een offroad cursus met endurofun gedaan, en toen werkten ze wel nog, de achterrem is wel veel gebruikt toen.
Eergisteren de moto gepoetst, en gisteren werkte de rem niet meer. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 9:48 Onderwerp: |
|
|
Schuim klinkt naar lucht in de leiding. Dan heb je inderdaad geen rem druk, het pedaal drukt dan alleen wat lucht in de leiding samen.
Eerst een kijken of je ergens remvloeistof sporen ziet, dan het systeem vullen met DOT 5.1 (gewoon bij iedere motorzaak te koop) en ontluchten. Dan een paar keer flink op de rempedaal drukken en kijken of je de vloeistof ergens ziet lekken. Kan ook zijn dat je met het off roaden een lekje in de leiding gekregen hebt en dat het systeem lucht aanzuigt ipv vloeistof uit het reservoir...
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 12:43 Onderwerp: |
|
|
Toevallig ook op rechts op je plaat gegaan tijdens de cursus? Staat je rempedaal ook veel hoger dan normaal?
Goeie kans dat je rempedaal de verkeerde kant op getrokken is, en de plunjer uit de rempompgetrokken vernaggeld heeft. Als je een oudere Adv van 2006 of eerder hebt, zit er nog niet zo'n aanslagnokje op het frame zodat het rempedaal niet die kant op kan bij een val. Is al eerder een topic over geweest, met de zoekfunctie vind je hem vast.
Anders moet je een lek in één van de leidingen/rubbers/remcilinder zelf hebben. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 13:51 Onderwerp: |
|
|
ik heb dat ook eens voorgehad, een naar boven gerukt rempedaal. Maar dat valt echt wel op.
Ik zou zo zeggen : vullen die handel, en dan: pompen die handel ! Om zo het lek te detecteren.
Zukzes !
Paul _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 14:06 Onderwerp: |
|
|
Guus schreef: | Toevallig ook op rechts op je plaat gegaan tijdens de cursus? Staat je rempedaal ook veel hoger dan normaal?
Goeie kans dat je rempedaal de verkeerde kant op getrokken is, en de plunjer uit de rempompgetrokken vernaggeld heeft. Als je een oudere Adv van 2006 of eerder hebt, zit er nog niet zo'n aanslagnokje op het frame zodat het rempedaal niet die kant op kan bij een val. Is al eerder een topic over geweest, met de zoekfunctie vind je hem vast.
Anders moet je een lek in één van de leidingen/rubbers/remcilinder zelf hebben. |
Nee hoor, als 1 vd enigen niét op mijn plaat gegaan Rempedaal staat op de gewone hoogte.
Tis er eentje van 2007 trouwens.
Als ik remvloeistof bijkap, en wat pomp, zal het lek wel zichtbaar worden ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 14:07 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Schuim klinkt naar lucht in de leiding. Dan heb je inderdaad geen rem druk, het pedaal drukt dan alleen wat lucht in de leiding samen.
Eerst een kijken of je ergens remvloeistof sporen ziet, dan het systeem vullen met DOT 5.1 (gewoon bij iedere motorzaak te koop) en ontluchten. Dan een paar keer flink op de rempedaal drukken en kijken of je de vloeistof ergens ziet lekken. Kan ook zijn dat je met het off roaden een lekje in de leiding gekregen hebt en dat het systeem lucht aanzuigt ipv vloeistof uit het reservoir...
Marc |
Volgens de manual is het DOT 4 van Castrol, of DOT 5.1 van Motorex. Maar kzal nog es kijkeno op het deksel van het reservoir wat erop staat. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 18:55 Onderwerp: |
|
|
En op het dekseltje vd remvloeistof staat dot 4, en zo'n flesje heb ik dan ook gekocht. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 20:15 Onderwerp: |
|
|
Dat ontluchten, hoe moet ik dat precies doen ?
Hij pakt niet altijd van de eerste keer... _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2012, 20:55 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | Dat ontluchten, hoe moet ik dat precies doen ?
Hij pakt niet altijd van de eerste keer... |
ligt die leiding bij een adventure ook in een boog naar boven ? best remklauw even losmaken en omhoog houden dan. Blijft anders een luchtbel zitten in die bocht. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:27 Onderwerp: |
|
|
Verschil tussen DOT4 en DOT5.1 is het kookpunt. van de vloeistof. Dat ligt bij DOT5.1 een stuk hoger waardoor je de remmen dus heter kunt stoken voordat je remkracht wegvalt. Nadeel van DOT5.1 is dat het sneller veroudert.
DOT5 is er overigens ook nog, maar da's heel ander spul en mag *NIET* gebruikt worden.
Ontluchten: nippel op klauw dicht, rempedaal goed onder druk zetten, nippel kwart slag open, weer dicht, en herhalen tot je heldere vloeistof en geen luchtbellen meer ziet.
Of met een dikke injectiespuit (100-300ml) en een stukje slang vloeistof vanaf de klauw naar het rempotje pompen. Die methode vind ik zelf vaak prettiger. |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 11:23 Onderwerp: |
|
|
Kga es proberen, merci voor de hulp. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |