Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Parmenion
|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 18:28 Onderwerp: benzine meter kapot |
|
|
Hoi,
Op mijn SM950R uit 2007 werkt het systeem dat aangeeft dat je op reserve gaat rijden niet meer. Het lampje in het dashboord gaat niet meer branden en ook springt de dagteller niet meer op F 0.0
Ik heb de "fuele level sensor" even snel doorgemeten en hij krijgt zijn 12V. De weerstand over de sensor zelf is 1365-1375 Ohm en dat vind ik rijkelijk veel. Weet iemand wat de normale waarde dient te zijn?
Groet Bart _________________ 2007 SM950R 40 kkm |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 1:58 Onderwerp: |
|
|
Ik heb mijn fuel sensor vorig jaar ook moeten vervangen. Heb toen ook zitten meten maar ik weet helaas geen grootorde van waarden meer. Ansich lijkt mij met 1,3-1,4 kOhm niet veel mis. Als je wilt weten of hij nog werkt, dan kan je'm best ff demonteren, droogblazen, weerstand meten. Dan in een bokaaltje (of iets dergelijks) met benzine hangen en kijken of de weerstandswaarde voldoende verloopt. Ik meen me te herinneren dat de weerstandswaarde redelijk stevig verandert als hij in de benzine hangt, maar of het nu toenemen of afnemen was weet ik ook niet meer. Maakt ook niet veel uit, als ze maar verloopt.
Twee jaar geleden heb ik de mijne tijdelijk terug goedgekregen door hem helemaal in en uit elkaar te solderen. Vorig jaar heeft hij het dan nog eens opgegeven maar toen deed hij niks meer na solderen. Vervangen door een nieuwe. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Parmenion
|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 12:46 Onderwerp: |
|
|
Beste,
Dank voor het antwoord! Ik ga hem van het weekend dan maar eens demonteren en doen wat je voorstelt. Zou inderdaad goed de aansluiting kunnen zijn van kabel op sensor. Kreeg hem terug van onderhoud en toen werkte het niet meer. Waarschijnlijk heeft de monteur vergeten hem los te koppelen toen hij de tank eraf trok.... Hoeveel heb jij voor een nwe sensor betaald?
Groet Bart _________________ 2007 SM950R 40 kkm |
|
Naar boven |
|
 |
Parmenion
|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 15:19 Onderwerp: |
|
|
Net ook nog even contact gehad met KTM Team West, Oberhausen (super shop!). Je kan de sensor ook checken door hem te verwarmen.... het is nl de temperatuur verandering en daardoor een veranderende weerstand die wordt verwerkt door de ECU. Dit weekend maar eens de haardroger van mijn vrouw erop..
gr Bart _________________ 2007 SM950R 40 kkm |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 18:21 Onderwerp: |
|
|
Parmenion schreef: | .... Dit weekend maar eens de haardroger van mijn vrouw erop..
gr Bart |
Ideaal, een beetje warmte en beetje benzine...
Ideaal om de BBQ aan te steken...
Ik zou het buiten doen... of een potje heet water nemen!
Het lijkt mij waarschijnlijker dat de monteur hem is vergeten terug aan te sluiten.
 _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Parmenion
|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 18:33 Onderwerp: |
|
|
dat aansluiten heb ik natuurlijk al gecontroleerd.... en haardroger erop natuurlijk nadat ik de sensor heb gedemonteerd en afgedroogd....benzine zit dan al in de jerrycan. _________________ 2007 SM950R 40 kkm |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Parmenion schreef: | .... en haardroger .... |
't Is maar om zeker te zijn dat ge er aan gedacht hebt...
Ik heb nogal een gezond wantrouwen tegen vluchtige stoffen en onstekingsbronnen... _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Parmenion
|
Geplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 19:39 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de tank eraf gehaald de sensor gedemonteerd en daarna de haardroger op de sensor gezet. Bij verwarmen liep de weerstand terug van ongeveer 1500 naar 500 Ohm. Een verval van ruim 1 kilo-ohm. De sensor leek het dus te doen.
Daarna alleen de koude losse sensor terug aangesloten op de stekker (tank nog altijd gedemonteerd) en daarna met het contact aan de sensor weer met de haardroger opgewarmd totdat het reserve lampje aanging. De ECU pakt de weerstand verlaging dus correct op. Indien namelijk de sensor buiten de vloestoef komt door benzinepeil verlaging neemt de temperatuur van de sensor toe. (Benzine is altijd kouder dan de lucht in de tank).
Daarna alles weer aangesloten zonder de reserve lamp met een reset uit te zetten. Tank er weer op met sensor erin, contact aan en tank vullen met benzine. Reset knop ingedrukt en toen als laatste controle tank leeg laten lopen in jerrycan met contact aan. Het reservelampje ging weer branden.
Eind goed al goed! Waarom hij het voor dit alles niet meer deed is mij nog een raadsel. Ik denk dat de ECU in de war was?
Gr Bart _________________ 2007 SM950R 40 kkm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 20:27 Onderwerp: |
|
|
Parmenion schreef: | (Benzine is altijd kouder dan de lucht in de tank).
Gr Bart |
ik denk het niet hoor... dan zou je wel erg veel benzine verliezendoor verdamping. Daarbij is het verschil wel erg klein.
De truuki is meestal dat de weerstand zichzelf (de sensor) opwarmt. Zolang die de vloeistof raakt wordt die door de vloeistof gekoeld. Eenmaal in de lucht warmt de sensor-weerstand zichzelf op door de stroom die er door heem loopt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Parmenion
|
Geplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 22:41 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk, even snel uitegrekend heb ik bij een weerstand van 1200 Ohm een dompelaartje van rond de 0.12 Watt in de tank. Is mijn benzine nooit te koud
Maandag weer met een wat rustiger gevoel op de fiets. Heb onlangs namelijk ergens in de polder 1,5 uur op de ANWB jerrycan gewacht.
Gr Bart _________________ 2007 SM950R 40 kkm |
|
Naar boven |
|
 |
|