lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

benzine meter kapot

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Parmenion

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 18:28    Onderwerp: benzine meter kapot Reageer met quote

Hoi,

Op mijn SM950R uit 2007 werkt het systeem dat aangeeft dat je op reserve gaat rijden niet meer. Het lampje in het dashboord gaat niet meer branden en ook springt de dagteller niet meer op F 0.0

Ik heb de "fuele level sensor" even snel doorgemeten en hij krijgt zijn 12V. De weerstand over de sensor zelf is 1365-1375 Ohm en dat vind ik rijkelijk veel. Weet iemand wat de normale waarde dient te zijn?

Groet Bart

Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 1:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijn fuel sensor vorig jaar ook moeten vervangen. Heb toen ook zitten meten maar ik weet helaas geen grootorde van waarden meer. Ansich lijkt mij met 1,3-1,4 kOhm niet veel mis. Als je wilt weten of hij nog werkt, dan kan je'm best ff demonteren, droogblazen, weerstand meten. Dan in een bokaaltje (of iets dergelijks) met benzine hangen en kijken of de weerstandswaarde voldoende verloopt. Ik meen me te herinneren dat de weerstandswaarde redelijk stevig verandert als hij in de benzine hangt, maar of het nu toenemen of afnemen was weet ik ook niet meer. Maakt ook niet veel uit, als ze maar verloopt.

Twee jaar geleden heb ik de mijne tijdelijk terug goedgekregen door hem helemaal in en uit elkaar te solderen. Vorig jaar heeft hij het dan nog eens opgegeven maar toen deed hij niks meer na solderen. Vervangen door een nieuwe.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Parmenion

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

Dank voor het antwoord! Ik ga hem van het weekend dan maar eens demonteren en doen wat je voorstelt. Zou inderdaad goed de aansluiting kunnen zijn van kabel op sensor. Kreeg hem terug van onderhoud en toen werkte het niet meer. Waarschijnlijk heeft de monteur vergeten hem los te koppelen toen hij de tank eraf trok.... wreck Hoeveel heb jij voor een nwe sensor betaald?

Groet Bart

Parmenion

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Net ook nog even contact gehad met KTM Team West, Oberhausen (super shop!). Je kan de sensor ook checken door hem te verwarmen.... het is nl de temperatuur verandering en daardoor een veranderende weerstand die wordt verwerkt door de ECU. Dit weekend maar eens de haardroger van mijn vrouw erop..

gr Bart

african

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Parmenion schreef:
.... Dit weekend maar eens de haardroger van mijn vrouw erop..

gr Bart

Ideaal, een beetje warmte en beetje benzine...
Ideaal om de BBQ aan te steken...

Ik zou het buiten doen... of een potje heet water nemen!

Het lijkt mij waarschijnlijker dat de monteur hem is vergeten terug aan te sluiten.
thinking2

Parmenion

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

dat aansluiten heb ik natuurlijk al gecontroleerd.... en haardroger erop natuurlijk nadat ik de sensor heb gedemonteerd en afgedroogd....benzine zit dan al in de jerrycan.
african

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Parmenion schreef:
.... en haardroger ....

't Is maar om zeker te zijn dat ge er aan gedacht hebt... thumbsup

Ik heb nogal een gezond wantrouwen tegen vluchtige stoffen en onstekingsbronnen...

Parmenion

BerichtGeplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de tank eraf gehaald de sensor gedemonteerd en daarna de haardroger op de sensor gezet. Bij verwarmen liep de weerstand terug van ongeveer 1500 naar 500 Ohm. Een verval van ruim 1 kilo-ohm. De sensor leek het dus te doen.

Daarna alleen de koude losse sensor terug aangesloten op de stekker (tank nog altijd gedemonteerd) en daarna met het contact aan de sensor weer met de haardroger opgewarmd totdat het reserve lampje aanging. De ECU pakt de weerstand verlaging dus correct op. Indien namelijk de sensor buiten de vloestoef komt door benzinepeil verlaging neemt de temperatuur van de sensor toe. (Benzine is altijd kouder dan de lucht in de tank).

Daarna alles weer aangesloten zonder de reserve lamp met een reset uit te zetten. Tank er weer op met sensor erin, contact aan en tank vullen met benzine. Reset knop ingedrukt en toen als laatste controle tank leeg laten lopen in jerrycan met contact aan. Het reservelampje ging weer branden.

Eind goed al goed! Waarom hij het voor dit alles niet meer deed is mij nog een raadsel. Ik denk dat de ECU in de war was?

Gr Bart

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Parmenion schreef:
(Benzine is altijd kouder dan de lucht in de tank).

Gr Bart

ik denk het niet hoor... dan zou je wel erg veel benzine verliezendoor verdamping. Daarbij is het verschil wel erg klein.

De truuki is meestal dat de weerstand zichzelf (de sensor) opwarmt. Zolang die de vloeistof raakt wordt die door de vloeistof gekoeld. Eenmaal in de lucht warmt de sensor-weerstand zichzelf op door de stroom die er door heem loopt.

Parmenion

BerichtGeplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk, even snel uitegrekend heb ik bij een weerstand van 1200 Ohm een dompelaartje van rond de 0.12 Watt in de tank. Is mijn benzine nooit te koud wink

Maandag weer met een wat rustiger gevoel op de fiets. Heb onlangs namelijk ergens in de polder 1,5 uur op de ANWB jerrycan gewacht.

Gr Bart

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: