Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 19:10 Onderwerp: Koppeling |
|
|
Sinds enige tijd gaat er een "rilling" door de motor (voelbaar in rechtse voetsteun vooral) wanneer ik vertrek, bij beetje gas en opkomende koppeling dus. Toevallig lees ik over hetzelfde op advrider en hier ook.
Vandaag dus maar eens die koppelingsplaten eruit gehaald.
1. Geen mayo in het deksel, WP-as doet het dus nog prima, al een goeie 40k km.
2. De gevoerde platen zien er redelijk dun uit. Meten is weten: behalve de 2 achterste en de 3 voorste zijn ze allemaal op de limiet.
3. De belleville veer heeft zoals verwacht een mooie groef in de achterste stalen plaat getrokken.
Die plaat dus gewisseld met die ernaast en alles er weer mooi in. Wel tijd om een pakket nieuwe platen aan te schaffen.
4. Met alle platen eruit zit er speling op zowel de binnen- als de buitenkorf. Een klein beetje voor-achterwaarts, ze kunnen ook allebei kantelen tov de as en dat lijkt mij niet zo koosjer.
Eens alles gemonteerd is alle speling eruit.
(bak in 6de, achterrem dicht - 130Nm (richting: vast) op de centrale moer, die beweegt niet. Of moet ze eerst los en nieuwe loctite krijgen om het zeker te weten?)
Overigens schakelt hij als door boter. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 21:58 Onderwerp: |
|
|
neuh, dat rillerig aangrijpen / aggressief vastpakken dan doen ze al snel een beetje. Kan je hier op het forum ook vinden.
Factoren die het beinvloeden zijn: Type olie, olie-sproeier (schoonmaken, bij de drukgever aan de andere kant van het blok), en vooral ook de kracht-versterker van de koppeling (die glijbaantjes worden 'slechter'
De 950 koppeling heeft namelijk een krachtversterker: Een ding wat de koppeling aanduwt zodra die pakt... Dus een zelf-versterkend systeem: en dat wil wel eens een beetje lomp gaan. vaak vooral als de motor koud is.
Platen wisselen /omdraaien wil wel helpen, voor een tijdje. evenals nieuwe olie etc.
Wat lomper met de koppeling omgaan helpt ook  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 4:45 Onderwerp: |
|
|
Wat Gerben ook al zegt.
Ik zelf heb goede resultaten bereikt door de platen op de juiste volgorde en vooral de stalen platen gelijk om terug te zetten. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 12:55 Onderwerp: |
|
|
Platen zaten goed en zitten nu weer goed. Ze worden alleen wat dun (de gevoerde).
De sproeier wordt regelmatig gereinigd.
De bibber doet zich inderdaad vooral voor als de boel nog niet op temperatuur is.
Platen. De gewone stalen zijn goed, behalve die ene dan met die groef. Kan ik m.i. laten zitten.
De gevoerde: KTM wil daar 200€ voor. EBC is véél goedkoper, maar ik lees wel eens dingen die je niet wil meemaken. Lucas is ook goedkoper, geen idee of ze goed zijn. Dan is er nog Barnett, minder duur maar best wel de eerste en laatste plaat bij KTM halen (die tegen de alu lopen).
Alle ideeën en ervaringen welkom.
Verder blijf ik mij een beetje zorgen maken over de speling op de korven wanneer de platen eruit zijn. Dat hoort toch niet? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 13:07 Onderwerp: |
|
|
Die speling klopt hoor. dat zit gewoon goed.
Wat jij beschrijf word voor 90% veroorzaakt door de belleville veer achter in het pack. Dunne platen helpen vast niet, maar beter meet je daarvoor dan de dikte van je volledige koppeling stack even op!
Tja, lucas, ebc, etc. Ik denk niet dat het slecht is.
Wel ben ik benieuwd hoe jij in 40kkm je platen bijna op heb? Rijd je zovel slippend met de koppeling? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 13:49 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: |
De gevoerde: KTM wil daar 200€ voor. EBC is véél goedkoper, maar ik lees wel eens dingen die je niet wil meemaken. Lucas is ook goedkoper, geen idee of ze goed zijn. Dan is er nog Barnett, minder duur maar best wel de eerste en laatste plaat bij KTM halen (die tegen de alu lopen).
Alle ideeën en ervaringen welkom.
|
Ik rij al meer dan een jaar met EBC koppelingsplaten. Tot nu toe geen nadeel van ondervonden.
Als de bike eindelijk terug is uit Afrika wel eens opengooien en checken. Denk toch bijna 20000km er mee nu... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 14:30 Onderwerp: |
|
|
De WP as en dichting hebben er ongeveer 40 opzitten. Al de rest 57000 ...
En ja, in sommige omstandigheden zal die koppeling wat veel slip te verwerken krijgen waarschijnlijk (remember Portugal).
Hey Roel, wanneer krijgen we daar een verslagje van? |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 17:49 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: |
Hey Roel, wanneer krijgen we daar een verslagje van? |
allemaal te lezen op www.roeligan.net  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 21:34 Onderwerp: |
|
|
Ik heb die sproeier nog nooit uitgekuisd. Mijn eerste koppeling heeft toch serieus wat slaag gekregen en is er pas doorgegaan op 98.000km (dat was dus op de MR Triathlon). Was gitzwart verbrand. Daarna heb ik ze nog eens grondig verkracht met als gevolg het klassieke belleville-veer-in-de-achterste-plaat-gegroefd verhaal. Plaat omgedraaid en klaar.
Waarom heb ik nog nooit last gehad van die verstopte sproeier, wat kennelijk toch veel voorkomt ? Zou het type olie daar iets mee te maken kunnen hebben ? Er is nog nooit iets anders ingegaan dan Motorex 10W60.
Wat betreft de prijs van de originele gevoerde platen : ik ga dit weekend wel eens in mijn facturenmap kijken, maar no way dat ik zoveel betaald heb voor de originele... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 1:56 Onderwerp: |
|
|
prijs volgens KTMversand.de
60032011000, 9 gevoerde platen: 146.70€
60032012000, achterste plaat( smal): 26.89€
60032111000, voorste gevoerde plaat: 22.43€
als ik morgen weet hoe 't met de kleppen gesteld is bel ik de dealer hier. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 9:51 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | prijs volgens KTMversand.de
60032011000, 9 gevoerde platen: 146.70€
60032012000, achterste plaat( smal): 26.89€
60032111000, voorste gevoerde plaat: 22.43€
als ik morgen weet hoe 't met de kleppen gesteld is bel ik de dealer hier. |
pakje EBC plaatjes kost 78 ofzo op ebay, komt wel wat verzendkosten bij, dacht dat ik 96 euro betaald had uiteindelijk... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Za, 24 Dec. 2011, 18:00 Onderwerp: |
|
|
Nu, ik moet ook nieuwe koppelings platen hebben. 92.000 km mee gedaan. Ik gaf gas bij 5000 rpm en ineens deed hij er 7000 zonder versnelling. Eens kijken of hij het nog 4000km uithoud voor de grote beurt.
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 24 Dec. 2011, 18:35 Onderwerp: |
|
|
wel heeeel voorzichting mee doen dan, want met een paar keer doortrekken kan je de stalen platen makkelijk blauw en krom stoken, en dan kan je die ook meenemen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 25 Dec. 2011, 12:06 Onderwerp: |
|
|
Ja ad, klusje van niets die je beter meteen kan doen hoor, dat red je zelf wel! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 23:09 Onderwerp: |
|
|
Het klusje is geklaard. Inderdaad leuk om te doen, maar moet nog wel een proefritje maken. Hoeveel olie stroomt er eigenlijk uit?
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
|