lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 19:10    Onderwerp: Koppeling Reageer met quote

Sinds enige tijd gaat er een "rilling" door de motor (voelbaar in rechtse voetsteun vooral) wanneer ik vertrek, bij beetje gas en opkomende koppeling dus. Toevallig lees ik over hetzelfde op advrider en hier ook.
Vandaag dus maar eens die koppelingsplaten eruit gehaald.
1. Geen mayo in het deksel, WP-as doet het dus nog prima, al een goeie 40k km.
2. De gevoerde platen zien er redelijk dun uit. Meten is weten: behalve de 2 achterste en de 3 voorste zijn ze allemaal op de limiet.
3. De belleville veer heeft zoals verwacht een mooie groef in de achterste stalen plaat getrokken.
Die plaat dus gewisseld met die ernaast en alles er weer mooi in. Wel tijd om een pakket nieuwe platen aan te schaffen.
4. Met alle platen eruit zit er speling op zowel de binnen- als de buitenkorf. Een klein beetje voor-achterwaarts, ze kunnen ook allebei kantelen tov de as en dat lijkt mij niet zo koosjer.
Eens alles gemonteerd is alle speling eruit.
(bak in 6de, achterrem dicht - 130Nm (richting: vast) op de centrale moer, die beweegt niet. Of moet ze eerst los en nieuwe loctite krijgen om het zeker te weten?)

Overigens schakelt hij als door boter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

neuh, dat rillerig aangrijpen / aggressief vastpakken dan doen ze al snel een beetje. Kan je hier op het forum ook vinden.

Factoren die het beinvloeden zijn: Type olie, olie-sproeier (schoonmaken, bij de drukgever aan de andere kant van het blok), en vooral ook de kracht-versterker van de koppeling (die glijbaantjes worden 'slechter'

De 950 koppeling heeft namelijk een krachtversterker: Een ding wat de koppeling aanduwt zodra die pakt... Dus een zelf-versterkend systeem: en dat wil wel eens een beetje lomp gaan. vaak vooral als de motor koud is.

Platen wisselen /omdraaien wil wel helpen, voor een tijdje. evenals nieuwe olie etc.

Wat lomper met de koppeling omgaan helpt ook smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 4:45    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Gerben ook al zegt.
Ik zelf heb goede resultaten bereikt door de platen op de juiste volgorde en vooral de stalen platen gelijk om terug te zetten.

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Platen zaten goed en zitten nu weer goed. Ze worden alleen wat dun (de gevoerde).
De sproeier wordt regelmatig gereinigd.
De bibber doet zich inderdaad vooral voor als de boel nog niet op temperatuur is.

Platen. De gewone stalen zijn goed, behalve die ene dan met die groef. Kan ik m.i. laten zitten.
De gevoerde: KTM wil daar 200€ voor. EBC is véél goedkoper, maar ik lees wel eens dingen die je niet wil meemaken. Lucas is ook goedkoper, geen idee of ze goed zijn. Dan is er nog Barnett, minder duur maar best wel de eerste en laatste plaat bij KTM halen (die tegen de alu lopen).
Alle ideeën en ervaringen welkom.

Verder blijf ik mij een beetje zorgen maken over de speling op de korven wanneer de platen eruit zijn. Dat hoort toch niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2735
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Die speling klopt hoor. dat zit gewoon goed.

Wat jij beschrijf word voor 90% veroorzaakt door de belleville veer achter in het pack. Dunne platen helpen vast niet, maar beter meet je daarvoor dan de dikte van je volledige koppeling stack even op!

Tja, lucas, ebc, etc. Ik denk niet dat het slecht is.

Wel ben ik benieuwd hoe jij in 40kkm je platen bijna op heb? Rijd je zovel slippend met de koppeling?

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:

De gevoerde: KTM wil daar 200€ voor. EBC is véél goedkoper, maar ik lees wel eens dingen die je niet wil meemaken. Lucas is ook goedkoper, geen idee of ze goed zijn. Dan is er nog Barnett, minder duur maar best wel de eerste en laatste plaat bij KTM halen (die tegen de alu lopen).
Alle ideeën en ervaringen welkom.


Ik rij al meer dan een jaar met EBC koppelingsplaten. Tot nu toe geen nadeel van ondervonden.
Als de bike eindelijk terug is uit Afrika wel eens opengooien en checken. Denk toch bijna 20000km er mee nu...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

De WP as en dichting hebben er ongeveer 40 opzitten. Al de rest 57000 ...

En ja, in sommige omstandigheden zal die koppeling wat veel slip te verwerken krijgen waarschijnlijk (remember Portugal).

Hey Roel, wanneer krijgen we daar een verslagje van?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:


Hey Roel, wanneer krijgen we daar een verslagje van?


allemaal te lezen op www.roeligan.net wink

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb die sproeier nog nooit uitgekuisd. Mijn eerste koppeling heeft toch serieus wat slaag gekregen en is er pas doorgegaan op 98.000km (dat was dus op de MR Triathlon). Was gitzwart verbrand. Daarna heb ik ze nog eens grondig verkracht met als gevolg het klassieke belleville-veer-in-de-achterste-plaat-gegroefd verhaal. Plaat omgedraaid en klaar.

Waarom heb ik nog nooit last gehad van die verstopte sproeier, wat kennelijk toch veel voorkomt ? Zou het type olie daar iets mee te maken kunnen hebben ? Er is nog nooit iets anders ingegaan dan Motorex 10W60.

Wat betreft de prijs van de originele gevoerde platen : ik ga dit weekend wel eens in mijn facturenmap kijken, maar no way dat ik zoveel betaald heb voor de originele...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 1:56    Onderwerp: Reageer met quote

prijs volgens KTMversand.de

60032011000, 9 gevoerde platen: 146.70€
60032012000, achterste plaat( smal): 26.89€
60032111000, voorste gevoerde plaat: 22.43€

als ik morgen weet hoe 't met de kleppen gesteld is bel ik de dealer hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
prijs volgens KTMversand.de

60032011000, 9 gevoerde platen: 146.70€
60032012000, achterste plaat( smal): 26.89€
60032111000, voorste gevoerde plaat: 22.43€

als ik morgen weet hoe 't met de kleppen gesteld is bel ik de dealer hier.


pakje EBC plaatjes kost 78 ofzo op ebay, komt wel wat verzendkosten bij, dacht dat ik 96 euro betaald had uiteindelijk...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Za, 24 Dec. 2011, 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nu, ik moet ook nieuwe koppelings platen hebben. 92.000 km mee gedaan. Ik gaf gas bij 5000 rpm en ineens deed hij er 7000 zonder versnelling. Eens kijken of hij het nog 4000km uithoud voor de grote beurt.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 24 Dec. 2011, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

wel heeeel voorzichting mee doen dan, want met een paar keer doortrekken kan je de stalen platen makkelijk blauw en krom stoken, en dan kan je die ook meenemen.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2735
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Dec. 2011, 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ad, klusje van niets die je beter meteen kan doen hoor, dat red je zelf wel!
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Het klusje is geklaard. Inderdaad leuk om te doen, maar moet nog wel een proefritje maken. Hoeveel olie stroomt er eigenlijk uit?

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif