lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

probleem met terugschakelen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vleesklak

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Sep. 2011, 15:53    Onderwerp: probleem met terugschakelen Reageer met quote

Heb een probleem met mijn smt. Bij het terugschakelen van 5de naar 4de wil hij niet altijd in 4de gaan. Bij de andere versnellingen is er geen probleem. Normaal gezien voel je bij het schakelen de bak euh, "schakelen". Bij het teruggaan naar 4de kan ik de schakelpook naar beneden duwen maar hij doet niets en blijft in 5de. Hij gaat dus niet in een valse neutraal. Terug opschakelen naar 6de en dan terug afschakelen lukt dan weer wel.

Iemand enig idee wat dit probleem kan zijn?

Ik had de zoekfunctie al eens gebruikt en naar het schijnt is de versnellingsbak "bombenproof". Niet dus...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Sep. 2011, 17:12    Onderwerp: Re: probleem met terugschakelen Reageer met quote

Vleesklak schreef:
Heb een probleem met mijn smt. Bij het terugschakelen van 5de naar 4de wil hij niet altijd in 4de gaan. Bij de andere versnellingen is er geen probleem. Normaal gezien voel je bij het schakelen de bak euh, "schakelen". Bij het teruggaan naar 4de kan ik de schakelpook naar beneden duwen maar hij doet niets en blijft in 5de. Hij gaat dus niet in een valse neutraal. Terug opschakelen naar 6de en dan terug afschakelen lukt dan weer wel.

Iemand enig idee wat dit probleem kan zijn?

Ik had de zoekfunctie al eens gebruikt en naar het schijnt is de versnellingsbak "bombenproof". Niet dus...

misschien probleem met schakelster?

pvdbogaard

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Sep. 2011, 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik herken dit. Bij mij stond het schakelpedaal net te laag. Het eerste stuk van de schakelweg gaatgoed, maar dan raakt het pedaal het kettingbeschermingsrubber die de achterbrug beschermt.

Heb mijn pedaaltje een slag hoger gezet, en dat maakt heel veel uit.

@Vonkenboer: schakelster, waar is dat ding voor?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Sep. 2011, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

pvdbogaard schreef:
Ik herken dit. Bij mij stond het schakelpedaal net te laag. Het eerste stuk van de schakelweg gaatgoed, maar dan raakt het pedaal het kettingbeschermingsrubber die de achterbrug beschermt.

Heb mijn pedaaltje een slag hoger gezet, en dat maakt heel veel uit.

@Vonkenboer: schakelster, waar is dat ding voor?

Te laag probleem is makkelijk op te lossen, gewoon een schuine kant aan de kuntstof geleider maken.

Schakelster: aan de as waarop je schakelpedaal zit, zit aan de andere zijde een armpje.
Dit armpje zet zodra je met je voet tegen het pedaaltje drukt, druk op de schakelster.
Waardoor deze verdraaid en meteen de schakelwals mee neemt en je een andere versnelling krijgt.
Mocht nu zijn dat een van die pinnetjes los laat, dan kan er geen goede druk meer uit geoefend worden op de schakelster en gaat dus het veranderen van de versnelling lasttig of totaal niet meer. (hoop dat ik het zo makkelijk uitgelegd heb)

IMG_0372.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  49.5 KB
 Weergegeven:  4190 keer

IMG_0372.jpg

Vleesklak

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Sep. 2011, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties.

Heb de schakelpook bekeken en hij raakt inderdaad de kettingbeschermer. Of dit het probleem is, zal een testrit moeten uitwijzen. Enerzijds hoop ik van wel, maar ik denk het niet. Zoals de schakelpook nu staat rijd ik al meer dan 10000km en het probleem is enkel bij terugschakelen van 5 naar 4.

Moet er veel gedemonteerd worden om bij die schakelster te kunnen? In het wph staat heel weinig info hierover.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Sep. 2011, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

kijk ook even of ie niet domweg een beetje los zit: dan heb je net wat minder slag...
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Sep. 2011, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Vleesklak schreef:
Bedankt voor de reacties.

Heb de schakelpook bekeken en hij raakt inderdaad de kettingbeschermer. Of dit het probleem is, zal een testrit moeten uitwijzen. Enerzijds hoop ik van wel, maar ik denk het niet. Zoals de schakelpook nu staat rijd ik al meer dan 10000km en het probleem is enkel bij terugschakelen van 5 naar 4.

Moet er veel gedemonteerd worden om bij die schakelster te kunnen? In het wph staat heel weinig info hierover.

Zie foto.

Naamloos2.jpg
 Beschrijving:
Schakel arm zie je links langs de koppeling al zitten
 Bestandsgrootte:  94.49 KB
 Weergegeven:  260 keer

Naamloos2.jpg

Naamloos.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  86.83 KB
 Weergegeven:  264 keer

Naamloos.jpg

Vleesklak

BerichtGeplaatst: Do, 29 Sep. 2011, 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Probleem opgelost!

Het was de schakelarm die de kunststof geleider raakte. Juist een testrit gedaan en het probleem was verdwenen.

Ben opgelucht dat het probleem zo makkelijk opgelost is. Ik heb al eens een versnellingsbak kapot gekregen en dat was een dure bedoening.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: