Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
snicker
|
Geplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 18:38 Onderwerp: Olie peilen |
|
|
Er is hier op het forum al voor over geschreven maar toch wil ik jullie het volgende voorleggen:
Motor kleine beurt gehad bij KTM-dealer.
Bij thuiskomst oliepeil als volgt, en volgens mij volgens het boekje, gechecked:
Motor op de middenbok, minuut stationair laten lopen, peilstok eruit gehaald en drooggeveegd, peilstok weer volledig ingedraaid en weer eruit.
Peil veel en veel te hoog, zat bijna tegen bovenkant peilstok.
Ikke terug naar de dealer en eea uitgelegd.
Zegt de monteur, je moet de peilstok niet weer erin schroeven om te peilen, je moet deze ''los er inleggen''. Zelfs toen nog een beetje boven peil.......
Wie heeft er nu juist gepeild?
Als blijkt dat ik juist gepeild heb, zat er dus veel te veel olie in het blok.
Dit is er ondertussen uit, weekje Oostenrijk deed wonderen.
Kan zoiets ook kwaad voor het functioneren van het blok en zoja, wat kan er allemaal gebeuren?
Hoor graag van jullie.
Groet'n
Wim aka snicker _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 19:40 Onderwerp: |
|
|
Ik vind een minuutje stationair draaien wat weinig. Beter gewoon warmrijden, dan een minuutje stationair laten draaien op de middenbok, uitzetten, en dan na een paar minuten peilen. Ik draai het stokje er ook gewoon in,, zoveel scheelt dat niet. Gr. Wouter _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
|
Geplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:25 Onderwerp: |
|
|
Wouter,
Dank voor je reactie.
Minuutje stationair was na thuiskomst, 80 kilometer gereden.
Toen motor op de middenbok etc.
Groet'n
Wim _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:32 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik realiseerde me dat ik je verhaal ook zo kon lezen. Wie was de dealer? Een niet ktm vakman kan een vulfout maken. Bijvoorbeeld niet op alle plaatsen de olie aflaten en foutief vullen. Stond jouw motor wel recht tijdens het peilen? Een klein beetje overhellen naar rechts kan al dit peil-verschil veroorzaken. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
|
Geplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:40 Onderwerp: |
|
|
Ik peil altijd op dezelfde plaats.
In de garage op de vlakke betonnen vloer.
Beurt is uitgevoerd door KTM dealer.
Wat zijn de risico's van (flink) teveel olie in het blok?
Groet'n
|
Naar boven |
|
 |
SirCrow
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 9:06 Onderwerp: |
|
|
Dealer vertelde mij dat bij teveel olie het er uit wordt gegooit bij/in het luchtfilterhuis.
Peilen staat in het manual
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 11:32 Onderwerp: |
|
|
- het laten lopen van de motor is alleen belangrijk om alle olie uit het carter in de voorraadtank te krijgen. Bij een dry-sump systeem zit er namelijk geen olie-voorraad in het blok.
als je dus bijv op de zijstandaard stationaair hebt staan draaien, dan is niet alle olie uit het carter (omdat ie scheef stond) en kan je een ander nivo pijlen: dus pijlen bijv als je thuiskomt: Zet hem meteen op de bok (op een goed horizontaal stuk!!) , doe dan de motor af en pijl binnen een minuut ofzo.
- Het pijlen zelf: Stick idd helemaal inschroeven (zoals het hierboven in het handboek ook staat).
- let op dat de motor (link-rechts) echt heel goed rechtop staat: ik heb al eens uitgemeten dat 2,5cm naar links of naar rechts leunen met het stuur, het verschil is tussen min en max... dat komt omdat de olietank over de hele breedte van de motor loopt.
Anderzijds: Bij een dry-sump is de tank alleen voorraad... Als er olie in zit doet ie het goed! dus 200ml meer of minder is niet direkt een ramp.
Als er een beetje te veel in zit, kun je dit er makkelijk uithalen door het gewoon met een dun slangetje via de pijlstok-opening er uit te hevelen.
succes. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 19:15 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie reacties.
Olie staat intussen op peil, ik heb na een weekje passen rijden in Oostenrijk zelfs bij moeten vullen.
Voor de duidelijkheid, ik heb er niets uitgehaald, de motor heeft het zelf opgezopen danwel eruit gegooid.
Waar het me dus om gaat is welke eventuele schade er kan ontstaan door teveel olie in het blok. Moet ik iets checken?
En waar het me vooral om gaat is dat me nu duidelijk is dat ik blijkbaar niet de juiste KTM-dealer heb. Als ze bij de dealer al teveel olie in het blok gooien en ze me daar vervolgens verkeerd voorlichten mbt oliepeilen....dat geeft weinig vertrouwen voor de toekomst, groot onderhoud zit er aan te komen.
Groet'n
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 21:25 Onderwerp: |
|
|
Niet teveel zorgen over maken. Als de overtollige olie en met zo'n vakantietripje er al helemaal uit is dan zuipt ie of als een melijer, of het viel mee met de overtollige olie. Je kunt je luchtfilter effe checken voor de zekerheid. Als die droog is dan valt het mee...enne, als je je echt zorgen had gemaakt had je natuurlijk niet zo'n stuk gereden ermee....wel? _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Ma, 1 Aug. 2011, 8:43 Onderwerp: |
|
|
Belangrijk is dat je idd alle olie uit het blok haalt voordat je weer bijvuld.
Is bij mijn eerste onderhoudsbeurt ook al eens gebeurd.
Wat betreft het olie verbruik; Wat Wouter ook zegt, kan zijn dat het te veel aan olie via de ontluchting verdwijnt richting luchtfilterkast en via de voorste luchtinlaat de motor in verdwijnt. Als het peil weer goed is zul je zien dat hij veel minder olie gaat verbruiken. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
HS

|
Geplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 12:38 Onderwerp: |
|
|
Onlangs olie en filter bij de KTM dealer (Verpalen in Krommenie) laten vernieuwen voor mijn 950 Adventure S. Ze gaven aan dat iets olieverbruik normaal is voor zo'n fiets, iemand hier ervaring mee? Waar moet ik aan denken? En wat is normaal? Ben nu ongeveer 600km verder en peil is nu nog goed.. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 23:07 Onderwerp: |
|
|
als indicatie:
normaal 1:5000
normaal offroad gebruik 1:4000
bij sommige fietsen 1:2000
Meer is niet normaal. 1:1000 gaat opp zich nog wel, maar als het meer wordt moet je toch denken aan actie nemen, vroeger of later. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 14 Okt. 2011, 8:59 Onderwerp: |
|
|
ik heb zelf ooit - toen de dieren net het spreken verleerd waren - met een motorfiets gereden die ongeveer 1L olie op 1000km verbruikte. Wel, dat is behoorlijk vervelend. Ritje doen in de Ardennen? 's avonds olie bijtanken. Weekendje weg? Olie meenemen. Reisje van een week of twee? Her en der in benzinestations olie kopen, desnoods olie voor dieselwagens onder het motto "wel olie is beter dan geen olie".
Zo'n situatie is vanzelfsprekend niet houdbaar, en na verloop van tijd stond ik inderdaad voor de keuze : andere motor of motorblok reviseren. Het is het eerste geworden, maar ik mis m'n ouwe Bol d'Or soms nog steeds. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
HS

|
Geplaatst: Za, 15 Okt. 2011, 13:04 Onderwerp: |
|
|
Dank! Is een goede richtlijn.. |
|
Naar boven |
|
 |
KosTroM

|
Geplaatst: Wo, 30 Mei. 2012, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Heb intussen 4500 km met mijn (nieuwe) Adventure en het oliepeil staat ong. 3mm boven het min.- streepje. Hoeveel cc is het verschil tussen de min. en max. van het peilstokje?
Volgens het boekje dient er ook bijgevuld bij warme motor tot aan het max.-streepje. Interpreteer ik dit correct? |
|
Naar boven |
|
 |
|