lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Olie peilen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
snicker



Geregistreerd op: 6-11-2009
Berichten: 112
Woonplaats: de Wijk

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 18:38    Onderwerp: Olie peilen Reageer met quote

Er is hier op het forum al voor over geschreven maar toch wil ik jullie het volgende voorleggen:

Motor kleine beurt gehad bij KTM-dealer.
Bij thuiskomst oliepeil als volgt, en volgens mij volgens het boekje, gechecked:
Motor op de middenbok, minuut stationair laten lopen, peilstok eruit gehaald en drooggeveegd, peilstok weer volledig ingedraaid en weer eruit.

Peil veel en veel te hoog, zat bijna tegen bovenkant peilstok.

Ikke terug naar de dealer en eea uitgelegd.
Zegt de monteur, je moet de peilstok niet weer erin schroeven om te peilen, je moet deze ''los er inleggen''. Zelfs toen nog een beetje boven peil.......

Wie heeft er nu juist gepeild?

Als blijkt dat ik juist gepeild heb, zat er dus veel te veel olie in het blok.
Dit is er ondertussen uit, weekje Oostenrijk deed wonderen.
Kan zoiets ook kwaad voor het functioneren van het blok en zoja, wat kan er allemaal gebeuren?

Hoor graag van jullie.

Groet'n
Wim aka snicker

_________________
Liever een slippertje dan een schuiver
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind een minuutje stationair draaien wat weinig. Beter gewoon warmrijden, dan een minuutje stationair laten draaien op de middenbok, uitzetten, en dan na een paar minuten peilen. Ik draai het stokje er ook gewoon in,, zoveel scheelt dat niet. Gr. Wouter
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
snicker



Geregistreerd op: 6-11-2009
Berichten: 112
Woonplaats: de Wijk

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wouter,

Dank voor je reactie.
Minuutje stationair was na thuiskomst, 80 kilometer gereden.
Toen motor op de middenbok etc.

Groet'n
Wim

_________________
Liever een slippertje dan een schuiver
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik realiseerde me dat ik je verhaal ook zo kon lezen. Wie was de dealer? Een niet ktm vakman kan een vulfout maken. Bijvoorbeeld niet op alle plaatsen de olie aflaten en foutief vullen. Stond jouw motor wel recht tijdens het peilen? Een klein beetje overhellen naar rechts kan al dit peil-verschil veroorzaken.
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
snicker



Geregistreerd op: 6-11-2009
Berichten: 112
Woonplaats: de Wijk

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik peil altijd op dezelfde plaats.
In de garage op de vlakke betonnen vloer.
Beurt is uitgevoerd door KTM dealer.

Wat zijn de risico's van (flink) teveel olie in het blok?

Groet'n
Wim

_________________
Liever een slippertje dan een schuiver
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SirCrow



Geregistreerd op: 16-2-2009
Berichten: 154

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dealer vertelde mij dat bij teveel olie het er uit wordt gegooit bij/in het luchtfilterhuis.

Peilen staat in het manual wink



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

- het laten lopen van de motor is alleen belangrijk om alle olie uit het carter in de voorraadtank te krijgen. Bij een dry-sump systeem zit er namelijk geen olie-voorraad in het blok.
als je dus bijv op de zijstandaard stationaair hebt staan draaien, dan is niet alle olie uit het carter (omdat ie scheef stond) en kan je een ander nivo pijlen: dus pijlen bijv als je thuiskomt: Zet hem meteen op de bok (op een goed horizontaal stuk!!) , doe dan de motor af en pijl binnen een minuut ofzo.

- Het pijlen zelf: Stick idd helemaal inschroeven (zoals het hierboven in het handboek ook staat).
- let op dat de motor (link-rechts) echt heel goed rechtop staat: ik heb al eens uitgemeten dat 2,5cm naar links of naar rechts leunen met het stuur, het verschil is tussen min en max... dat komt omdat de olietank over de hele breedte van de motor loopt.

Anderzijds: Bij een dry-sump is de tank alleen voorraad... Als er olie in zit doet ie het goed! dus 200ml meer of minder is niet direkt een ramp.

Als er een beetje te veel in zit, kun je dit er makkelijk uithalen door het gewoon met een dun slangetje via de pijlstok-opening er uit te hevelen.

succes.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
snicker



Geregistreerd op: 6-11-2009
Berichten: 112
Woonplaats: de Wijk

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor jullie reacties.
Olie staat intussen op peil, ik heb na een weekje passen rijden in Oostenrijk zelfs bij moeten vullen.
Voor de duidelijkheid, ik heb er niets uitgehaald, de motor heeft het zelf opgezopen danwel eruit gegooid.

Waar het me dus om gaat is welke eventuele schade er kan ontstaan door teveel olie in het blok. Moet ik iets checken?

En waar het me vooral om gaat is dat me nu duidelijk is dat ik blijkbaar niet de juiste KTM-dealer heb. Als ze bij de dealer al teveel olie in het blok gooien en ze me daar vervolgens verkeerd voorlichten mbt oliepeilen....dat geeft weinig vertrouwen voor de toekomst, groot onderhoud zit er aan te komen.

Groet'n
Wim

_________________
Liever een slippertje dan een schuiver
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Niet teveel zorgen over maken. Als de overtollige olie en met zo'n vakantietripje er al helemaal uit is dan zuipt ie of als een melijer, of het viel mee met de overtollige olie. Je kunt je luchtfilter effe checken voor de zekerheid. Als die droog is dan valt het mee...enne, als je je echt zorgen had gemaakt had je natuurlijk niet zo'n stuk gereden ermee....wel?wink2
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Aug. 2011, 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Belangrijk is dat je idd alle olie uit het blok haalt voordat je weer bijvuld.
Is bij mijn eerste onderhoudsbeurt ook al eens gebeurd.
Wat betreft het olie verbruik; Wat Wouter ook zegt, kan zijn dat het te veel aan olie via de ontluchting verdwijnt richting luchtfilterkast en via de voorste luchtinlaat de motor in verdwijnt. Als het peil weer goed is zul je zien dat hij veel minder olie gaat verbruiken.

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
HS



Geregistreerd op: 25-9-2011
Berichten: 109

BerichtGeplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs olie en filter bij de KTM dealer (Verpalen in Krommenie) laten vernieuwen voor mijn 950 Adventure S. Ze gaven aan dat iets olieverbruik normaal is voor zo'n fiets, iemand hier ervaring mee? Waar moet ik aan denken? En wat is normaal? Ben nu ongeveer 600km verder en peil is nu nog goed..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

als indicatie:


normaal 1:5000
normaal offroad gebruik 1:4000
bij sommige fietsen 1:2000

Meer is niet normaal. 1:1000 gaat opp zich nog wel, maar als het meer wordt moet je toch denken aan actie nemen, vroeger of later.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Okt. 2011, 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb zelf ooit - toen de dieren net het spreken verleerd waren - met een motorfiets gereden die ongeveer 1L olie op 1000km verbruikte. Wel, dat is behoorlijk vervelend. Ritje doen in de Ardennen? 's avonds olie bijtanken. Weekendje weg? Olie meenemen. Reisje van een week of twee? Her en der in benzinestations olie kopen, desnoods olie voor dieselwagens onder het motto "wel olie is beter dan geen olie".

Zo'n situatie is vanzelfsprekend niet houdbaar, en na verloop van tijd stond ik inderdaad voor de keuze : andere motor of motorblok reviseren. Het is het eerste geworden, maar ik mis m'n ouwe Bol d'Or soms nog steeds.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
HS



Geregistreerd op: 25-9-2011
Berichten: 109

BerichtGeplaatst: Za, 15 Okt. 2011, 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dank! Is een goede richtlijn..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
KosTroM



Geregistreerd op: 27-8-2011
Berichten: 86
Woonplaats: Pajottenland

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Mei. 2012, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Heb intussen 4500 km met mijn (nieuwe) Adventure en het oliepeil staat ong. 3mm boven het min.- streepje. Hoeveel cc is het verschil tussen de min. en max. van het peilstokje?
Volgens het boekje dient er ook bijgevuld bij warme motor tot aan het max.-streepje. Interpreteer ik dit correct?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif