Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ron-tje
Geregistreerd op: 24-7-2011 Berichten: 10 Woonplaats: omgeving Den Bosch
|
Geplaatst: Zo, 24 Jul. 2011, 22:39 Onderwerp: Gear indicator aansluiten op ABS model? (SMT) OPGELOST!! |
|
|
Edit:
Probleem opgelost, zie pagina 2!
Hallo,
Ronnie hier, sinds enkele weken trotse eigenaar van een 2011 SMT ABS. Er ging een wereld voor me open na 10jaar Africa Twin gereden te hebben. Maar ik heb een klein vraagje;
Ik heb op internet een Healtech versnellings indicator op de kop getikt. Geleverd met een mooi draadboompje om direct aan de LC8 te koppelen.... tenminste dat hoopte ik. Het meegeleverd kabeltje heeft een soort van driehoekige stekkers met 3 draden, maar op de plaats dat hij zou moeten komen zit op mijn motor een stekker met maar 2 draden... beetje jammer
Ik heb een 2011 SMT met ABS, en daar is de bedrading blijkbaar anders van dan de voorgaande modellen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat nu de snelheid via de ABS sensor gemeten wordt.
Heeft iemand toevallig ervaring met het aansluiten van een gearindicaor op een ABS model? Of weet iemand welke kleur bedrading het snelheids signaal doorgeeft naar het dashboard? Hopelijk kan ik het dan op een andere manier wel aansluiten. bij de ABS modellen?
Alvast bedankt voor de info!
Laatst aangepast door Ron-tje op Wo, 10 Aug. 2011, 18:54, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 25 Jul. 2011, 12:41 Onderwerp: Re: Gear indicator aansluiten op ABS model? (SMT) |
|
|
Ron-tje schreef: | Hallo,
Ronnie hier, sinds enkele weken trotse eigenaar van een 2011 SMT ABS. Er ging een wereld voor me open na 10jaar Africa Twin gereden te hebben. Maar ik heb een klein vraagje;
Ik heb op internet een Healtech versnellings indicator op de kop getikt. Geleverd met een mooi draadboompje om direct aan de LC8 te koppelen.... tenminste dat hoopte ik. Het meegeleverd kabeltje heeft een soort van driehoekige stekkers met 3 draden, maar op de plaats dat hij zou moeten komen zit op mijn motor een stekker met maar 2 draden... beetje jammer
Ik heb een 2011 SMT met ABS, en daar is de bedrading blijkbaar anders van dan de voorgaande modellen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat nu de snelheid via de ABS sensor gemeten wordt.
Heeft iemand toevallig ervaring met het aansluiten van een gearindicaor op een ABS model? Of weet iemand welke kleur bedrading het snelheids signaal doorgeeft naar het dashboard? Hopelijk kan ik het dan op een andere manier wel aansluiten. bij de ABS modellen?
Alvast bedankt voor de info! |
Ik ben nie mee....Ben ook nie vd slimste....
Een versnellingsindicator is in mijne woordenboek een indicator die aangeeft in welke versnelling je zit toch? Waarom heb je daar de snelheid voor nodig? Of is het een systeem dat je verteld wanneer je moet opschakelen? Dan zou ik eerder het toerentalsignaal nodig achten...
die gearindicator heeft toch de signalen nodig die uit het blok komen?
Ik zou de beide electrische schema's even vergelijken, dr Bean kan je wss wel aan de schema's helpen. dan kun je de draadkleur wel ontdekken, anders de kabel vd ABS sensor volgen en uitmeten, diegene die de pulsen geeft bij ronddraaien wiel is de snelheidsmeting. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 25 Jul. 2011, 16:29 Onderwerp: Re: Gear indicator aansluiten op ABS model? (SMT) |
|
|
Ron-tje schreef: | Hallo,
Ronnie hier, sinds enkele weken trotse eigenaar van een 2011 SMT ABS. Er ging een wereld voor me open na 10jaar Africa Twin gereden te hebben. Maar ik heb een klein vraagje;
Ik heb op internet een Healtech versnellings indicator op de kop getikt. Geleverd met een mooi draadboompje om direct aan de LC8 te koppelen.... tenminste dat hoopte ik. Het meegeleverd kabeltje heeft een soort van driehoekige stekkers met 3 draden, maar op de plaats dat hij zou moeten komen zit op mijn motor een stekker met maar 2 draden... beetje jammer
Ik heb een 2011 SMT met ABS, en daar is de bedrading blijkbaar anders van dan de voorgaande modellen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat nu de snelheid via de ABS sensor gemeten wordt.
Heeft iemand toevallig ervaring met het aansluiten van een gearindicaor op een ABS model? Of weet iemand welke kleur bedrading het snelheids signaal doorgeeft naar het dashboard? Hopelijk kan ik het dan op een andere manier wel aansluiten. bij de ABS modellen?
Alvast bedankt voor de info! |
welkom in ieder geval
Voor een bedradings schema zou ik maar een contact op nemen met een dealer.
Want zover ik weet is het bedradingsschema van de 2011 modellen nog niet opgenomen in de werkplaats manual (partnr: 3206056)
En een nieuwere versie heb ik nog niet kunnen vinden.
dirk pauwels schreef: |
Ik ben nie mee....Ben ook nie vd slimste....
Een versnellingsindicator is in mijne woordenboek een indicator die aangeeft in welke versnelling je zit toch? Waarom heb je daar de snelheid voor nodig? Of is het een systeem dat je verteld wanneer je moet opschakelen? Dan zou ik eerder het toerentalsignaal nodig achten...
die gearindicator heeft toch de signalen nodig die uit het blok komen?
Ik zou de beide electrische schema's even vergelijken, dr Bean kan je wss wel aan de schema's helpen. dan kun je de draadkleur wel ontdekken, anders de kabel vd ABS sensor volgen en uitmeten, diegene die de pulsen geeft bij ronddraaien wiel is de snelheidsmeting. |
De snelheid wordt gebruikt omdat de gear postioning switch van de ktm alleen een N,2,3 heeft
Die 2&3 worden gebruikt voor de begrenzer in die versnelling en de N dat is natuurlijk duidelijk.
Dmv de snelheid + toerental word de versnelling berekent _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 25 Jul. 2011, 20:18 Onderwerp: |
|
|
WPH is volgens mij nog steeds het handboek 2003-2006. ALs iemand nieuwer tegen komt hoor ik het graag.
in dat handboek staan iig de wirediagrams van de adv, sm, sd en se.
daar kom je vast een heel eind mee. ze staan hier op de download (pb aan mij als je er niet bij kunt)
gear-kabel heb je iid niets aan. je zult snelheid en toerental nodig hebben. maar hoe.. geen flauw benul... ik schakel altijd als ie gaat stotteren
(niet hoor , maar ik hou van minder dingen op mijn motor.. niet meer onnodige zaken ) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Ron-tje
Geregistreerd op: 24-7-2011 Berichten: 10 Woonplaats: omgeving Den Bosch
|
Geplaatst: Ma, 25 Jul. 2011, 23:09 Onderwerp: |
|
|
Het is inderdaad een beetje een gadget, maar het lijkt me wel handig...gewoon omdat het kan
Met mijn Hondaa-tje kon ik lezen en schrijven, maar dat was dan ook maar 70PK en 5-bak. Nu met 115PK en 6-bak zit ik nog wel eens versnelling mis. Maar dat is gewoon een kwestie van wennen natuurlijk.
De Indicator die ik heb berekent inderdaad welke versnelling hij moet aangeven dmv een berekening tussen toerental en snelheid. Hij heeft dan ook maar 4 draden, +, -, toerental en snelheids signaal. Toerental draad heb ik al gevonden, nu de snelheid nog.
Waar kan ik ergens de download sectie vinden, of ben ik zo slechtziend?? _________________ Ron,
KTM 990 SMT ABS |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 16:42 Onderwerp: |
|
|
Ron-tje schreef: | Het is inderdaad een beetje een gadget, maar het lijkt me wel handig...gewoon omdat het kan
Met mijn Hondaa-tje kon ik lezen en schrijven, maar dat was dan ook maar 70PK en 5-bak. Nu met 115PK en 6-bak zit ik nog wel eens versnelling mis. Maar dat is gewoon een kwestie van wennen natuurlijk.
De Indicator die ik heb berekent inderdaad welke versnelling hij moet aangeven dmv een berekening tussen toerental en snelheid. Hij heeft dan ook maar 4 draden, +, -, toerental en snelheids signaal. Toerental draad heb ik al gevonden, nu de snelheid nog.
Waar kan ik ergens de download sectie vinden, of ben ik zo slechtziend?? |
Zoals hijzelf 2 posts hierboven al aangaf : Stuur Dr_Bean even een PB'tje dan komt het goed.  |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
Geregistreerd op: 21-6-2011 Berichten: 38 Woonplaats: nijmegen
|
Geplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 19:12 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dezelfde gipro gekocht met waarschijnlijk hetzelfde kabeltje. En ik kan ook de 3-polige stekker niet vinden. Volgens mij is ie er niet. Mijn theorie is dat er een signaaltje vanaf de abs-computer komt maar welk draadje dat is, weet ik natuurlijk niet.
Healtech houdt vol dat de aansluiting hetzelfde moet zijn als bij eerdere modellen omdat volgens de fabrikant ook een Adventure ABS dezelfde aansluiting heeft.
Vandaag heeft mijn dealer (MCV) contact opgenomen met KTM met de vraag of zij kunnen vertellen waar het speedo-signaal vanaf te pikken is. Ik verwacht hier binnenkort antwoord van en dat zal ik dan meteen laten weten!
Ik verwacht dat dan het rpm-signaal gewoon van het blauw-witte draadje kan komen. Alleen moet de gipro dan nog een voedinkje krijgen, dat kan van de accessoire-aansluiting denk ik. Komt goed! _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 20:10 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Ik heb dezelfde gipro gekocht met waarschijnlijk hetzelfde kabeltje. En ik kan ook de 3-polige stekker niet vinden. Volgens mij is ie er niet. Mijn theorie is dat er een signaaltje vanaf de abs-computer komt maar welk draadje dat is, weet ik natuurlijk niet.
Healtech houdt vol dat de aansluiting hetzelfde moet zijn als bij eerdere modellen omdat volgens de fabrikant ook een Adventure ABS dezelfde aansluiting heeft.
Vandaag heeft mijn dealer (MCV) contact opgenomen met KTM met de vraag of zij kunnen vertellen waar het speedo-signaal vanaf te pikken is. Ik verwacht hier binnenkort antwoord van en dat zal ik dan meteen laten weten!
Ik verwacht dat dan het rpm-signaal gewoon van het blauw-witte draadje kan komen. Alleen moet de gipro dan nog een voedinkje krijgen, dat kan van de accessoire-aansluiting denk ik. Komt goed! |
Dat is inderdaad het tacho signaal
bij mijn 2010 smt in ieder geval, deze zit aangesloten op pin 4 van de teller.
en de speed sensor is de zwart/oranje draad aangesloten op pin 3 van de teller _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
Geregistreerd op: 21-6-2011 Berichten: 38 Woonplaats: nijmegen
|
Geplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 21:39 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | michielvl schreef: | Ik heb dezelfde gipro gekocht met waarschijnlijk hetzelfde kabeltje. En ik kan ook de 3-polige stekker niet vinden. Volgens mij is ie er niet. Mijn theorie is dat er een signaaltje vanaf de abs-computer komt maar welk draadje dat is, weet ik natuurlijk niet.
Healtech houdt vol dat de aansluiting hetzelfde moet zijn als bij eerdere modellen omdat volgens de fabrikant ook een Adventure ABS dezelfde aansluiting heeft.
Vandaag heeft mijn dealer (MCV) contact opgenomen met KTM met de vraag of zij kunnen vertellen waar het speedo-signaal vanaf te pikken is. Ik verwacht hier binnenkort antwoord van en dat zal ik dan meteen laten weten!
Ik verwacht dat dan het rpm-signaal gewoon van het blauw-witte draadje kan komen. Alleen moet de gipro dan nog een voedinkje krijgen, dat kan van de accessoire-aansluiting denk ik. Komt goed! |
Dat is inderdaad het tacho signaal
bij mijn 2010 smt in ieder geval, deze zit aangesloten op pin 4 van de teller.
en de speed sensor is de zwart/oranje draad aangesloten op pin 3 van de teller | Owww, dan zal de dealer ook wel met pin 3 en 4 aankomen. _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
Geregistreerd op: 21-6-2011 Berichten: 38 Woonplaats: nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 19:36 Onderwerp: |
|
|
Nou, het schiet even niet op. Ik heb een schema gekregen dat volgens de titel 'goed' is voor SMT en SM-R van 2011 maar in dit schema komt geen ABS voor maar wel een voorwielsnelheidssensor. Het schema is dus zeker niet voor een SMT van 2011. De dealer heeft het opnieuw bij KTM nagevraagd. Misschien komen we er....
Wat ook raar is, dat volgende de gipro-handleiding in allle 990-modellen het toerentalsignaal van een wit-blauwe draad moet worden gepikt. In het schema is de wit-blauwe draad echter een diagnose-draad van de EFI en komt niet in de buurt van het instrumentenpaneel. Raar... _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 19:49 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Nou, het schiet even niet op. Ik heb een schema gekregen dat volgens de titel 'goed' is voor SMT en SM-R van 2011 maar in dit schema komt geen ABS voor maar wel een voorwielsnelheidssensor. Het schema is dus zeker niet voor een SMT van 2011. De dealer heeft het opnieuw bij KTM nagevraagd. Misschien komen we er....
Wat ook raar is, dat volgende de gipro-handleiding in allle 990-modellen het toerentalsignaal van een wit-blauwe draad moet worden gepikt. In het schema is de wit-blauwe draad echter een diagnose-draad van de EFI en komt niet in de buurt van het instrumentenpaneel. Raar... |
ik heb net nog in de manual gekeken en eigenlijk alle modellen(950&990) hebben de Tacho draad als blauw wit (of er staat bij BU/WH) _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
Geregistreerd op: 21-6-2011 Berichten: 38 Woonplaats: nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 20:04 Onderwerp: |
|
|
Staat de draad daar getekend tussen de EFI en het instrumentcluster dan? _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 21:17 Onderwerp: |
|
|
bij de 990 adv:
Tacho meter (= de losse toerenteller) krijgt stekker met 3 snoertjes: bruin+ blauw-geel (= massa en voeding) en dan een wit-blauw wat het tacho signaal is.
maar goede kans dat dit anders zit bij het nieuwe multi-functie gecombineerde dashboardje _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Do, 28 Jul. 2011, 13:15 Onderwerp: |
|
|
bij de pre ABS modellen zie je de snelheidsopnemer kabel duidelijk lopen, dus kop eraf en koplamp er uit en je kan duidelijk zien welke kabels er van de snelheidsopnemer naar het dashbord lopen. wiel 1 toer ronddraaien geeft 6 pulsen. Als je dit op een 2011 niet hebt, maar enkel een ABS signaal, kun je dat toch ook effe volgen en uitmeten? Het is makkelijker op een schema, maar als je op het verkeerde schema zit te staren kom je er ook niet.
Ik zou hier nu kunnen leuteren dat mijnen ouwe GS traktor een versnellingsindicator heeft, hebben ze al sinds '93, via een sensor in de bak, maar ik ga da niet doen  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Ron-tje
Geregistreerd op: 24-7-2011 Berichten: 10 Woonplaats: omgeving Den Bosch
|
Geplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 9:37 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Nou, het schiet even niet op. Ik heb een schema gekregen dat volgens de titel 'goed' is voor SMT en SM-R van 2011 maar in dit schema komt geen ABS voor maar wel een voorwielsnelheidssensor. Het schema is dus zeker niet voor een SMT van 2011. De dealer heeft het opnieuw bij KTM nagevraagd. Misschien komen we er....
Wat ook raar is, dat volgende de gipro-handleiding in allle 990-modellen het toerentalsignaal van een wit-blauwe draad moet worden gepikt. In het schema is de wit-blauwe draad echter een diagnose-draad van de EFI en komt niet in de buurt van het instrumentenpaneel. Raar... |
Jij bent in ieder geval al iets verder dan ik (net terug van vakantie) ik hoop dat je dealer vlug met de juiste info komt zodat we verder kunnen. Want nu zitten we even op een dood spoor.
Ik heb in ieder geval de manuals gevonden, dankzij DR_Bean
Dan ga ik me voorlopig maar eerst druk maken om een steun voor mijn Zumo te maken, dat is makkelijker  _________________ Ron,
KTM 990 SMT ABS |
|
Naar boven |
|
 |
|