Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 19:57 Onderwerp: |
|
|
is een feit :volsyntheet houdt veel langer zijn kwaliteiten en zijn samenstelling dan half-syntheet (waar ik mee rij) _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6799 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 20:07 Onderwerp: |
|
|
mja..
ik doe het tot nu toe dus gewoon niet volgens de service termijnen. voor 30-40 euro zit er nieuwe olie in, + 10 euro filter. Dus ik doe het als het uitkomt etc.
Ik ga er nu meer mee op de weg rijdne, dus waarschijnlijk veranderd dat wel.
Bij offroad schroef je toch meer aan het gas (meer vervuilingen van de benzine in de olie) , komt er misschien toch eens vaker wat stof en zand is (als je moet pijlen bijv) etc.
Ik moet zeggen dat na 2500km rally de olie over het algemeen nog helemaal niet zwart is (itt tot een 525 of 690...) en ook het luchtfilter vaak niet eens erg vies is (ik rij niet vaak achter anderen). Toch belsuit ik dan vaak om preventief gewoon even de zaak weer netjes te zetten met vers spul.
Motor wordt niet echt zoveel heter... 't is waterkoeling. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 23:25 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Motor wordt niet echt zoveel heter... 't is waterkoeling. |
Waterkoeling heeft mijn WR 450 F ook maar heb die toch al paar keer weten koken op erg technische stukken waar ik meer tegen de grond lag als dak reed.
Ktm wel nog nooit weten koken. maar toch al wel gezien dat de themperatuur wat hoger liep maar da kan vast geen kwaad?? _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6799 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 7:34 Onderwerp: |
|
|
als het rode lampje aan gaat, dan hebje nog heeel even en dan kookt ie.
ik heb het ooit gehad bij een hollandse offroad (lichtenvoorde) omdat de radiator gewoon vol modder zat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 9:00 Onderwerp: |
|
|
en als de koelvloeistof kookt verliest het zijn eigenschappen
en moet vervangen worden.. _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 9:26 Onderwerp: |
|
|
Daar wil ik de theorie dan wel eens achter zien. Ik geloof dat niet zo eerlijk gezecht..
Je kan toch ook meer dan 1 ei in dezelfde liter water koken?....
Of verliest het zijn antie vries? Glycol weet ik niets van denk ik! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 12:28 Onderwerp: |
|
|
Kokende koelvloeistof verliest ook niet zijn koelende eigenschappen, maar wel de anti-corrosieve eigenschappen.
Dus om je koelsysteem beschermd te houden kun je koelvloeistof die
gekookt heeft beter vervangen door nieuwe.
Heb het ook niet van mezelf maar van de monteur die mijn vorige
KTM (met koelproblemen) onder handen had...
gr.
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 760 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 12:29 Onderwerp: |
|
|
permanent verlies van eigenschappen weet ik niet, maar pure glycol is niet de beste koelvloeistof voor motoren: wiki. en wiki2. Een tabelletje met kookpunten onder druk tegenover de concentratie zou ook handig zijn.  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6799 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 19:14 Onderwerp: |
|
|
tafella schreef: | Kokende koelvloeistof verliest ook niet zijn koelende eigenschappen, maar wel de anti-corrosieve eigenschappen.
gr.
Richard |
mm geloof daar weinig van: die anti-corosie toevoegingen zijn immers gemaakt om de kooktemperatuur van de vloeistof te overleven, en heter wordt ie niet (want dan kookt het )
Wat wel gebeurt: Er ontstaan kookbellen en die gaan als luchtbellen in het circuit rond en blijven hangen. Bellen hebben uiteraard geen goede warmtegeleiding, dus dan heb je locaal slechte warmte afvoer, die af en toe weer effe vloeistof krijgt en dan ineens wel weer koelt... das dus slecht voor het materiaal (kromtrekken, scheuren etc mogelijk).
maw: Als ie kookt (dat merk je echt wel) dan moet je wel echt stoppen of heel rustig verder rijden (zodat ie goed afkoelt). Daarna is het meestal nodig om opnieuw te ontluchten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Zo, 24 Jul. 2011, 9:39 Onderwerp: |
|
|
tafella schreef: | Kokende koelvloeistof verliest ook niet zijn koelende eigenschappen, maar wel de anti-corrosieve eigenschappen.
|
Zou wel eens goed waar kunnen zijn. Het zal niet na 1 keer weg zijn. Maar na meerdere malen aan de kook, kun je beter wisselen.
Hoe het kan, durf ik niet eerlijk te zeggen. De antie-corrosieve werking is eigenlijk niets anders dan een laagje dat zich afzet aan het oppervlak van de radiator. Dit laagje ontstaat door dat er "doops" zijn toegevoegd aan de koelvloeistof.
In de procesindustrie word vaker gebruik gemaakt van verdunde hydrazine. Dit spul bind de vrije zuurstof moleculen die zich bevinden in bv. een heetwater-systeem, al dat niet onder druk. Hierdoor ontstaat een anti-corrosieve laag in het systeem.
Kan me dus wel iets voorstellen bij het verhaal van Richard _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Zo, 24 Jul. 2011, 19:51 Onderwerp: |
|
|
Heb even een onderhoud gedaan dus op ongeveer 5000 km. Ik moet wel toegeven de 5000 zwaarste van mijn lc8. Blijkt dat ik het zeker moest doen.
Olie pek zwart Machneetstaafjes vol metalen deeltjes. luchtvulter pot dicht.
Denk er overna toch maar een voorfilter te plaatsen. of luchtfilter om de 2500 vervangen.
Rij vaker mee in groepen van enduromensen met 450 enduro's. Veel stof _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:00 Onderwerp: Re: Alleen kopeling olie vervangen en spuitbus kettingspray |
|
|
Hydrazine schreef: | Gebruik je de voorgeschreven motorolie (CASTROL POWER RS RACING 4T, Shell Advance Ultra 4T) dan kan deze olie wel 3 onderhoudsbeurten mee.
Ik zou alleen de koppeling olie vervangen in jou geval. |
Ik kwam deze opmerking tegen en viel me op dat niemand hier op gereageerd had. Wat een onzin. Ff 22500 km rijden met dezelfde olie. En koppelingsolie?? Zal wel aan mij liggen.........maar last time i checkEd is mijn motor geen auto. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:52 Onderwerp: Re: Alleen kopeling olie vervangen en spuitbus kettingspray |
|
|
wtr500 schreef: | Hydrazine schreef: | Gebruik je de voorgeschreven motorolie (CASTROL POWER RS RACING 4T, Shell Advance Ultra 4T) dan kan deze olie wel 3 onderhoudsbeurten mee.
Ik zou alleen de koppeling olie vervangen in jou geval. |
Ik kwam deze opmerking tegen en viel me op dat niemand hier op gereageerd had. Wat een onzin. Ff 22500 km rijden met dezelfde olie. En koppelingsolie?? Zal wel aan mij liggen.........maar last time i checkEd is mijn motor geen auto. |
ja beetje bull shit maar koppelingsolie zit er natuurlijk wel in. |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 8:26 Onderwerp: Re: Alleen kopeling olie vervangen en spuitbus kettingspray |
|
|
Hydrazine schreef: | Gebruik je de voorgeschreven motorolie (CASTROL POWER RS RACING 4T, Shell Advance Ultra 4T) dan kan deze olie wel 3 onderhoudsbeurten mee.
Ik zou alleen de koppeling olie vervangen in jou geval. |
Bij een ktm adventure zit de koppelingsolie bij de motor olie. dit in tegenstelling tot bepaalde andere moto's bv honda CRF 450 X deze heeft inderdaad wel die 2 olies gescheide _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 21:10 Onderwerp: |
|
|
Mr. Wheely inschattende bedoelde hij de vloeistof in het reservoir van je koppelingshendel. Dus tjah, "koppelingsvloeistof". Mocht Hydrazine meelezen ben ik benieuwd waar hij die vloeistof van hem ververste. Hopelijk niet in het wit-transparante reservoir rechts  _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
|