lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

te lang rijden voor je onderhoud
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

is een feit :volsyntheet houdt veel langer zijn kwaliteiten en zijn samenstelling dan half-syntheet (waar ik mee rij)
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6799
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

mja..

ik doe het tot nu toe dus gewoon niet volgens de service termijnen. voor 30-40 euro zit er nieuwe olie in, + 10 euro filter. Dus ik doe het als het uitkomt etc.

Ik ga er nu meer mee op de weg rijdne, dus waarschijnlijk veranderd dat wel.

Bij offroad schroef je toch meer aan het gas (meer vervuilingen van de benzine in de olie) , komt er misschien toch eens vaker wat stof en zand is (als je moet pijlen bijv) etc.
Ik moet zeggen dat na 2500km rally de olie over het algemeen nog helemaal niet zwart is (itt tot een 525 of 690...) en ook het luchtfilter vaak niet eens erg vies is (ik rij niet vaak achter anderen). Toch belsuit ik dan vaak om preventief gewoon even de zaak weer netjes te zetten met vers spul.

Motor wordt niet echt zoveel heter... 't is waterkoeling.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 839
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:


Motor wordt niet echt zoveel heter... 't is waterkoeling.


Waterkoeling heeft mijn WR 450 F ook maar heb die toch al paar keer weten koken op erg technische stukken waar ik meer tegen de grond lag als dak reed.

Ktm wel nog nooit weten koken. maar toch al wel gezien dat de themperatuur wat hoger liep maar da kan vast geen kwaad??

_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6799
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 7:34    Onderwerp: Reageer met quote

als het rode lampje aan gaat, dan hebje nog heeel even en dan kookt ie.

ik heb het ooit gehad bij een hollandse offroad (lichtenvoorde) omdat de radiator gewoon vol modder zat.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

en als de koelvloeistof kookt verliest het zijn eigenschappen
en moet vervangen worden..

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2738
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Daar wil ik de theorie dan wel eens achter zien. Ik geloof dat niet zo eerlijk gezecht..

Je kan toch ook meer dan 1 ei in dezelfde liter water koken?....

Of verliest het zijn antie vries? Glycol weet ik niets van denk ik!

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Kokende koelvloeistof verliest ook niet zijn koelende eigenschappen, maar wel de anti-corrosieve eigenschappen.

Dus om je koelsysteem beschermd te houden kun je koelvloeistof die
gekookt heeft beter vervangen door nieuwe.

Heb het ook niet van mezelf maar van de monteur die mijn vorige
KTM (met koelproblemen) onder handen had...

gr.
Richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 760
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

permanent verlies van eigenschappen weet ik niet, maar pure glycol is niet de beste koelvloeistof voor motoren: wiki. en wiki2. Een tabelletje met kookpunten onder druk tegenover de concentratie zou ook handig zijn. book2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6799
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jul. 2011, 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

tafella schreef:
Kokende koelvloeistof verliest ook niet zijn koelende eigenschappen, maar wel de anti-corrosieve eigenschappen.

gr.
Richard


mm geloof daar weinig van: die anti-corosie toevoegingen zijn immers gemaakt om de kooktemperatuur van de vloeistof te overleven, en heter wordt ie niet (want dan kookt het smiley )

Wat wel gebeurt: Er ontstaan kookbellen en die gaan als luchtbellen in het circuit rond en blijven hangen. Bellen hebben uiteraard geen goede warmtegeleiding, dus dan heb je locaal slechte warmte afvoer, die af en toe weer effe vloeistof krijgt en dan ineens wel weer koelt... das dus slecht voor het materiaal (kromtrekken, scheuren etc mogelijk).

maw: Als ie kookt (dat merk je echt wel) dan moet je wel echt stoppen of heel rustig verder rijden (zodat ie goed afkoelt). Daarna is het meestal nodig om opnieuw te ontluchten.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Jul. 2011, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

tafella schreef:
Kokende koelvloeistof verliest ook niet zijn koelende eigenschappen, maar wel de anti-corrosieve eigenschappen.



Zou wel eens goed waar kunnen zijn. Het zal niet na 1 keer weg zijn. Maar na meerdere malen aan de kook, kun je beter wisselen.

Hoe het kan, durf ik niet eerlijk te zeggen. De antie-corrosieve werking is eigenlijk niets anders dan een laagje dat zich afzet aan het oppervlak van de radiator. Dit laagje ontstaat door dat er "doops" zijn toegevoegd aan de koelvloeistof.

In de procesindustrie word vaker gebruik gemaakt van verdunde hydrazine. Dit spul bind de vrije zuurstof moleculen die zich bevinden in bv. een heetwater-systeem, al dat niet onder druk. Hierdoor ontstaat een anti-corrosieve laag in het systeem.

Kan me dus wel iets voorstellen bij het verhaal van Richard

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 839
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Jul. 2011, 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Heb even een onderhoud gedaan dus op ongeveer 5000 km. Ik moet wel toegeven de 5000 zwaarste van mijn lc8. Blijkt dat ik het zeker moest doen.
Olie pek zwart Machneetstaafjes vol metalen deeltjes. luchtvulter pot dicht.
Denk er overna toch maar een voorfilter te plaatsen. of luchtfilter om de 2500 vervangen.

Rij vaker mee in groepen van enduromensen met 450 enduro's. Veel stof

_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:00    Onderwerp: Re: Alleen kopeling olie vervangen en spuitbus kettingspray Reageer met quote

Hydrazine schreef:
Gebruik je de voorgeschreven motorolie (CASTROL POWER RS RACING 4T, Shell Advance Ultra 4T) dan kan deze olie wel 3 onderhoudsbeurten mee.

Ik zou alleen de koppeling olie vervangen in jou geval.



Ik kwam deze opmerking tegen en viel me op dat niemand hier op gereageerd had. Wat een onzin. Ff 22500 km rijden met dezelfde olie. stars En koppelingsolie?? Zal wel aan mij liggen.........maar last time i checkEd is mijn motor geen auto.

_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jul. 2011, 20:52    Onderwerp: Re: Alleen kopeling olie vervangen en spuitbus kettingspray Reageer met quote

wtr500 schreef:
Hydrazine schreef:
Gebruik je de voorgeschreven motorolie (CASTROL POWER RS RACING 4T, Shell Advance Ultra 4T) dan kan deze olie wel 3 onderhoudsbeurten mee.

Ik zou alleen de koppeling olie vervangen in jou geval.



Ik kwam deze opmerking tegen en viel me op dat niemand hier op gereageerd had. Wat een onzin. Ff 22500 km rijden met dezelfde olie. stars En koppelingsolie?? Zal wel aan mij liggen.........maar last time i checkEd is mijn motor geen auto.


ja beetje bull shit maar koppelingsolie zit er natuurlijk wel in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 839
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 8:26    Onderwerp: Re: Alleen kopeling olie vervangen en spuitbus kettingspray Reageer met quote

Hydrazine schreef:
Gebruik je de voorgeschreven motorolie (CASTROL POWER RS RACING 4T, Shell Advance Ultra 4T) dan kan deze olie wel 3 onderhoudsbeurten mee.

Ik zou alleen de koppeling olie vervangen in jou geval.


Bij een ktm adventure zit de koppelingsolie bij de motor olie. dit in tegenstelling tot bepaalde andere moto's bv honda CRF 450 X deze heeft inderdaad wel die 2 olies gescheide

_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. Wheely inschattende bedoelde hij de vloeistof in het reservoir van je koppelingshendel. Dus tjah, "koppelingsvloeistof". Mocht Hydrazine meelezen ben ik benieuwd waar hij die vloeistof van hem ververste. Hopelijk niet in het wit-transparante reservoir rechts laugh
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif