Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 11:46 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mmmm check handboek:
pagina 5-19 (88) in het 2003-2006 handboek (duits):
volgens mij zit de vrijloop weldegelijk in onderdeel 18 !! |
Klopt helemaal hoor!
''Ik denk dat je de sprag, wat is de nederlandse naam.. In ieder geval, de vrijloop ring die om je vliegwiel heen loopt versleten heb. die zorgt dat het grote tandwiel om je koppeling heen maar een kant op kan lopen, vrij als je niet start, met de motor mee als je wel start.''
Die ringen, de 2 linker van 18 op de tekeningen verzorgen 100% de vrijlooop. dwz. dat tandwiel staat ten alle tijden stil tov. het vliegwiel, tenzij je de startknop bedien, of de motor achteruit draai.
Die wil wel eens verslijten en levert ktm niet zonder vliegwiel (en met kijk je tegen 800 euro ofzoiets op!!)
Wel kan je de ovalen rollers die er in zitten vervangen, die op de lc4 640's zijn namelijk hetzelfde!
Ik dacht dat er verder naar boven ook over de torque limiter werd gepraat, die kan ook behoorlijk kraken. Daarvan bedoelde ik dat Jos die niet heeft, de eerdere motoren 2003-begin 2005 hebben gewoon 2 tandwielen die star aan elkaar vast zitten. Ik ben daar overigens nog steeeds een voorstander van! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 11:50 Onderwerp: |
|
|
nog maar even stressen::::
Je hoef dus niet die 520 euro uit te geven voor een hele nieuwe constructie!!
De LC4 koppeling kan je WEL los kopen en uit elkaar slopen. De onderdelen die verslijten kan je dan vervangen in jouw eigen vrijloop ring!
Anders heb ik hier ook nog een vliegwiel liggen met die ring in goede staat er op ook.
(ja, ik ben een verzamelaar  ) _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
brambram
Geregistreerd op: 7-8-2009 Berichten: 36
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 11:58 Onderwerp: |
|
|
Hé Jos,
balen zeg. Laat maar ff wat horen dan kom ik je helpen met klussen.
Groets,
Bram |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 16:46 Onderwerp: |
|
|
Hoi Bram,
Da's mooi! als ik de handel open heb bel ik wel even, kan je hier de ramptoerist uithangen
Steven, ik bel ook wel even wanneer ik onderdelen/advies nodig heb. En dat complete vliegwiel kan ik anders ook nog bij Boonstra kopen.
Eerst maar eens de tijd/moed hebben om open te maken tussen de paaseieren door!
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 17:09 Onderwerp: |
|
|
als je het rol achteruit trucje doe en je hoor de startmotor draaien weet je dat ie weer vast komt, dan moet je weer kunnen starten ook. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 19:56 Onderwerp: |
|
|
Hoi Steven,
Dat werkt deels. De startmotor drijft dan deels de koppeling aan, wat een verschrikkelijk geluid maakt, gaat echt door merg en been.
Dus toch gaan openmaken maar.
Groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 21:33 Onderwerp: |
|
|
Of even langs de BMW dealer gaan. Alles los verkrijgbaar. Slechts de draairichting omdraaien van de vrijloop door alle pallen 180° te draaien.
Advies, verhoog de veerspanning door de veer wat in te korten
Weet het niet meer precies maar dacht 60 euris voor de vrijloop. Tandwiel is ook identiek.
Aprillia heeft dezelfde set gemonteerd en is nog goedkoper maar de uitlevering is hopeloos. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 22:02 Onderwerp: |
|
|
Nummers even nagezocht
Als alles nog onveranderd is
BMW F 650 GS , 800 GS (alle rotax) . 12117687777 voor de vrijloop ( euro 91,90) en het tandwiel 12117652871 , (178,45 incl BTW)
Aprillia Gilera , Gilera GP 800 830390 und 830389 prijzen onbekend omdat er nooit geleverd is. Kwam niet verder dan back-order _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 23 Apr. 2011, 23:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor alle hulp en adviezen. Deksel nu verwijderd en het zijn idd niet de tandwielen (was natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat er ergens een tand af zou liggen, maar dan was wel goedkoop opgelost!).
Zo ligt het er nu bij:
Ik heb niet de juiste maat imbus om het vliegwiel te verwijderen, dus ik kan even niet verder, maar daar zal het vast wel in zitten.
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 24 Apr. 2011, 10:15 Onderwerp: |
|
|
nu kan je het voelen ook.
Je kan het op je foto meest linker dubbele tandwiel zo wegpakken, dan loopt de startmotor niet meer mee. Als je dan het grote tandwiel achter je vliegwiel kan draaien in bijde richtingen, is het vrijlooplager stuk. die moet een kant op draaien en de andere kant op direct, zonder enige slip of speling whatsoever, stil staan.
Voor die vliegwiel moet heb je een flinke sleutel nodig hoor, eigenlijk zelfs een lucht sleutel. Om vervolgens het vliegwiel er af te pakken zal je ook een vliegwieltrekker moeten hebben, anders komt ie met je grootste hamer nog niet los. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 24 Apr. 2011, 10:16 Onderwerp: |
|
|
edit,
ik kijk niet goed, je hoeft geen tandwiel meer weg te pakken, die is met je deksel mee al weggepakt! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Zo, 24 Apr. 2011, 14:18 Onderwerp: |
|
|
hey Snowball,
Dit zijn van die momenten dat je even met veel weemoed terug denkt aan je AT...... Bij mijn (vorige) Adventure , ja ook 2003, liep gewoon het vliegwiel van de krukas. (Ik heb toen trouwens begrepen dat er geen spie gebruikt wordt..) Dan maakt hij alleen een elektromotor geluid bij het starten . Gelukkig voor mij binnen de dealergarantie. Dan moet dus het hele blok uitelkaar. Uiteindelijk heeft de fabriek naast een nieuwe krukas, ook een deel van de arbeid voor zijn rekening genomen. Was natuurlijk gewoon een productie/constructie fout....Dealer heeft de overige kosten voor zijn kiezen gehad.
Sterkte met de operatie! Wel goed bezig zie ik . Als ie weer klaar is ben je de ellende zo vergeten!
Groet, Wout. _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 24 Apr. 2011, 14:58 Onderwerp: |
|
|
ahc.. enerzijds zeg je, ja der zijn wel veel problemen geweest, anderzijds: 2003 was de allerleerste KTM 2 cilinder op de markt (na 2 jaar rally); en meteen 100 pk, geen 60 pk zoals een AT (Dan blijft alles wel heel...), heel dynamisch blok, weinig vliegwielmassa.. en dat geeft moeilijk berekenbare krachten.
Ze hebben heel snel veel verbeterd (vaak gewoon een beetje extra locktide, ander aanhaalmoment, beter boutje of betere passing (weinig complete redesign).
en met dan in het hoofd zeg ik toch nog steeds dat ktm bijna in 1x een geweldige fiets neergezet heeft.
en euhm: op fora vind je alles he... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Zo, 24 Apr. 2011, 18:01 Onderwerp: |
|
|
Daar heb je gelijk in Dr.Bean. Ik zou op dit moment ook niet meer terug kunnen/willen. .....geloof ik. Heb in de afgelopen bijna 20.000km ook nauwelijks ongemak gehad met de 990S. Wereld fiets. Dat loslopen van dat vorige vliegwiel had voor een belangrijk deel te maken met een erg slechte vorige dealer, denk ik. Gezien de andere problemen die ik tegen kwam, was er aan modificatie'd niks of erg slecht uitgevoerd. Noem ze allemaal maar op, olie terugloop, waterpomp,remreservoir achter enz., en wel alles afgemeld bij de fabriek, dus elke keer weer een verassing. .
Snowball had dacht ik ook een AT, vandaar dat ik die opmerking maakte.....Verder geen bijbedoelingen. Sterker, ik ben elke keer weer een stuk vrolijker als ik afstap .
Laatst iemand even laten proefrijden.....(had al spijt toen ie 10 sec. uit zicht was, dus dat doe ik niet weer )..., die erg positief over/na een proefrit op een GS was. Hij kwam met grote pret ogen terug, onder het uitroepen dat een GS toch wel een stuk saaier was. hij zei dat ie een dag later nog stond te shaken .
Groet, Wout. _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
brambram
Geregistreerd op: 7-8-2009 Berichten: 36
|
Geplaatst: Zo, 24 Apr. 2011, 23:10 Onderwerp: |
|
|
snowball schreef: |
Ik heb niet de juiste maat imbus om het vliegwiel te verwijderen, dus ik kan even niet verder, maar daar zal het vast wel in zitten.
groeten,
Jos |
Ha Jos,
Dat maatje inbus heb ik, luchtsleutel ook. Dus als je door de eieren heen bent gegeten dan laat maar even horen.
Groeten,
Bram |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|