lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Warme (hete) achterrem
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Buggles



Geregistreerd op: 17-8-2010
Berichten: 28
Woonplaats: Nabij Brussel

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 15:58    Onderwerp: Warme (hete) achterrem Reageer met quote

Mijn achterrem (reservoir, klauw, schijf) was na een rit altijd goed heet.

Ik heb nu de klauw eraf gehaald, schoongemaakt, zuigers gesmeerd met kopersmeer, alles opnieuw gemonteerd en de vloeistof ververst...

De rem blijft echter nogal warm lopen... Heeft iemand nog een goed idee?

JB

_________________
2014 KTM 1190 ADV
2007 KTM 990 ADV (TE KOOP)

Uit het oog, maar niet uit het hart:
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 21:15    Onderwerp: Re: Warme (hete) achterrem Reageer met quote

Buggles schreef:

zuigers gesmeerd met kopersmeer,


Hopelijk niet de zijkanten goofy want dat gaat fout.

Is een probleem van redelijk wat motoren, en het zou te maken hebben met de routing van de remleiding die heel dicht bij de uitlaatbuis komt.
Er zijn er hier een paar die er vanalles aan proberen doen hebben met hitteschildjes te maken enzo, maar hoe definitief die oplossingen zijn weet ik niet meer.

Lees deze ook eens door :

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1707&postdays=0&postorder=asc&highlight=hitteschild&start=0

Berichtje naar Disteldingetje en eens horen naar het uiteindelijke resultaat van zijn huisvlijt...

Die achterrem is geen toonbeeld van ultieme betrouwbaarheid (maar dat mag ik van mijn hele fiets wel zeggen), vorig jaar op de Triathlon van MR ben ik er tijdens de derde sessie van de gymkana nog los door getrapt. Ondanks het feit dat ik de dag ervoor de remvloeistof nog vervangen had evil ...een kwartier laten afkoelen en hij deed het weer normaal.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Buggles



Geregistreerd op: 17-8-2010
Berichten: 28
Woonplaats: Nabij Brussel

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 21:52    Onderwerp: Re: Warme (hete) achterrem Reageer met quote

Raketman schreef:
Buggles schreef:

zuigers gesmeerd met kopersmeer,


Hopelijk niet de zijkanten goofy want dat gaat fout.



Eh.... Wat is het probleem met het smeren van de zijkanten? Stond zelfs in het Haynes manual voor m'n Triumph Tiger...

Als dat problemen geeft moet alles er weer af sad

JB

_________________
2014 KTM 1190 ADV
2007 KTM 990 ADV (TE KOOP)

Uit het oog, maar niet uit het hart:
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Kopervet is voor vele dingen goed (vooral om vastoxideren van bouten te vermijden op plaatsen waar het heel heet wordt) maar is niet geschikt om fijne mechaniek of dingen waar weinig tot geen tolerantie op mag komen te smeren. De koperdeeltjes zorgen op zulke plaatsen voor versnelde slijtage. Remzuigers smeren met kopervet is imho dikke foei. De dichtingen zullen het niet te lang uithouden.

Waar je wel een dun laagje kopervet kan gebruiken aan remmen is op de achterkant van de remblokken, dus waar de zuigers er met hun rand tegen duwen. Dit wordt gedaan om eventuele trillingen (piepen) tegen te gaan. Zou het kunnen dat je dat in de manual gelezen hebt ? Op de zijkanten van de zuigers lijkt me stevige ketterij confused ...

Remzuigers smeer ik nooit, enkel bij montage insmeren met remolie en voor de rest zo droog mogelijk houden. Remstof ed regelmatig verwijderen/wegblazen en heel goed spoelen bij elke wasbeurt zijn meer dan voldoende om ze nooit te doen vastlopen en geen lekken te krijgen via de dichtingen...Zo is het me toch ooit verteld door een prof.motorfietstechnieker die ik best wel vertrouw pleased .

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Buggles



Geregistreerd op: 17-8-2010
Berichten: 28
Woonplaats: Nabij Brussel

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Duidelijk!

Gelukkig heb ik nieuwe pakkingen besteld, dus zodra die binnen zijn halen we de boel weer uit elkaar!

Bedankt voor de tip!

JB

_________________
2014 KTM 1190 ADV
2007 KTM 990 ADV (TE KOOP)

Uit het oog, maar niet uit het hart:
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 0:35    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Kopervet is voor vele dingen goed (vooral om vastoxideren van bouten te vermijden op plaatsen waar het heel heet wordt) maar is niet geschikt om fijne mechaniek of dingen waar weinig tot geen tolerantie op mag komen te smeren. De koperdeeltjes zorgen op zulke plaatsen voor versnelde slijtage. Remzuigers smeren met kopervet is imho dikke foei. De dichtingen zullen het niet te lang uithouden.

Waar je wel een dun laagje kopervet kan gebruiken aan remmen is op de achterkant van de remblokken, dus waar de zuigers er met hun rand tegen duwen. Dit wordt gedaan om eventuele trillingen (piepen) tegen te gaan. Zou het kunnen dat je dat in de manual gelezen hebt ? Op de zijkanten van de zuigers lijkt me stevige ketterij confused ...

Remzuigers smeer ik nooit, enkel bij montage insmeren met remolie en voor de rest zo droog mogelijk houden. Remstof ed regelmatig verwijderen/wegblazen en heel goed spoelen bij elke wasbeurt zijn meer dan voldoende om ze nooit te doen vastlopen en geen lekken te krijgen via de dichtingen...Zo is het me toch ooit verteld door een prof.motorfietstechnieker die ik best wel vertrouw pleased .


Raketman, ik smeer al jaren mijn remmen met kopervet en ook de zuigers zet ik ermee in het vet zodat er geen stof en vuil in kan komen
en nog nooit kapotte o-ringen of iets gehad, kijk anders hier even dan kun je alles nalezen http://forum.lc8.nl/modules.php?set_albumName=album04&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 0:51    Onderwerp: Reageer met quote

Daar staat toch bijna letterlijk wat ik zeg ?

"Een beetje vet op de rug van de remblokken, net als op de randen waar ze eventueel de klauwen kunnen raken..."

Ook daar staat nergens dat je de zijkanten van de zuigers ermee moet gaan insmeren. En maar goed ook, want Casaer staat niet bepaald bekend voor het verkondigen van onzin in zijn artikels...Er staat bvb wel in dat je niet met staalwol of een staalborstel te keer moet gaan op de zuigertjes. Wel, het insmeren van de zijkanten van een zuigertje met kopervet is hetzelfde doen, maar met vertraagd effect...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De ziggy



Geregistreerd op: 13-3-2011
Berichten: 20
Woonplaats: Belgie. Provincie Antwerpen , oemelegoem

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 3:12    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik weet heb ik nog nooit kopervet op rempistons gedaan. Enkel speciaal pruduct in blauwe tube dat naar amandelen ruikt

Groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

shocked2 shocked2

cyaankali ?


grin

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
shocked2 shocked2

cyaankali ?


grin


Daarmee da'k mij precies altijd een week of twee uit mijnen haak voel na het demonteren van mijn remklauwen... Burps... Pfwoei...Hèhè... Mmmmmm, amandelen grin

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Daar staat toch bijna letterlijk wat ik zeg ?

"Een beetje vet op de rug van de remblokken, net als op de randen waar ze eventueel de klauwen kunnen raken..."

Ook daar staat nergens dat je de zijkanten van de zuigers ermee moet gaan insmeren. En maar goed ook, want Casaer staat niet bepaald bekend voor het verkondigen van onzin in zijn artikels...Er staat bvb wel in dat je niet met staalwol of een staalborstel te keer moet gaan op de zuigertjes. Wel, het insmeren van de zijkanten van een zuigertje met kopervet is hetzelfde doen, maar met vertraagd effect...


Yep, daar lees ik ook niets van kopervet aan zuigers..... zit er trouwens ook niet op als ze nieuw zijn. lijkt mij ook nogal moeilijk om stof en vuil buiten te houden door de boel in te vetten, dat trekt net vuil aan.....
Die zuigers hebben een heel gladde wand, werkt vuilafstotend ....bij montage gewoon met beetje wd 40 of zo monteren, liefst met nieuwe dichtingen. die WD droogt op na montage

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Daar staat toch bijna letterlijk wat ik zeg ?

"Een beetje vet op de rug van de remblokken, net als op de randen waar ze eventueel de klauwen kunnen raken..."

Ook daar staat nergens dat je de zijkanten van de zuigers ermee moet gaan insmeren. En maar goed ook, want Casaer staat niet bepaald bekend voor het verkondigen van onzin in zijn artikels...Er staat bvb wel in dat je niet met staalwol of een staalborstel te keer moet gaan op de zuigertjes. Wel, het insmeren van de zijkanten van een zuigertje met kopervet is hetzelfde doen, maar met vertraagd effect...



yes klopt maar ik heb nooit problemen gehad met de zuigers in te smeren met kopervet, dus ook geen aantasting van de o-ringen, verder alles staat beschreven in mijn linkje hoe het moet wink3 vooral dat pennetje waar je blokken aan op hangen is erg belangrijk dat je die goed in vet wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

De ziggy schreef:
Voor zover ik weet heb ik nog nooit kopervet op rempistons gedaan. Enkel speciaal pruduct in blauwe tube dat naar amandelen ruikt

Groeten


klopt: BLauw vloeibaar goedje, heet REMCILINDERVET.
geen idee wat het is, maar het gedraagd zich eigenlijk niet echt als vet...

Maar voor deze motorfietszuigertjes: Gewoon monteren met een drupje remvloeistof. Daarna zo af en toe schoonmaken door ze even een stuk naar buiten te drukken en dan schoon te maken (bijv met wat WD40), en daarn avoorzien van teflonspray en weer terug drukken.

Maar euhm: Hij wordt niet war omdat ie sleept.. maar omdat:
- ofwel je stiekenm toch met je voet tegen het pedaal aan zit
- ofwel het potje gewoon veel uitlaatwarmte oppakt (schermpje er tussen)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Buggles



Geregistreerd op: 17-8-2010
Berichten: 28
Woonplaats: Nabij Brussel

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:


Maar euhm: Hij wordt niet war omdat ie sleept.. maar omdat:
- ofwel je stiekenm toch met je voet tegen het pedaal aan zit
- ofwel het potje gewoon veel uitlaatwarmte oppakt (schermpje er tussen)


Dat dacht ik eerst ook, maar ik heb sowieso wat speling in het pedaal, en hou mijn voet er in principe vanaf...

Uitlaatwarmte lijkt me onwaarschijnlijk, omdat de schijf en klauw warmer zijn dan het reservoir, en die zitten toch ver genoeg van de uitlaat, lijkt me...

Zal, als ik de zuigers opnieuw heb schoongemaakt, en de nieuwe pakkingen gemonteerd heb, eens rijden zonder überhaupt de rem te gebruiken, en kijken wat dan het resultaat is...

Beetje bij beetje komt ze weer op oorlogssterkte, en da's maar goed ook laugh2

JB

_________________
2014 KTM 1190 ADV
2007 KTM 990 ADV (TE KOOP)

Uit het oog, maar niet uit het hart:
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Di, 15 Mrt. 2011, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de zijkant van de remzuigers nooit olie, kopervet of iets in die richting gebruiken. Je afdichtingen kunnen daar niet tegen. Remcilindervet is daar speciaal voor gemaakt! Het heeft dezelfde basis als remvloeistof en tast dus de afdichtingen niet aan.
Ga gewoon even naar de automaterialenzaak en vraag om een tube ATE remcilindervet. Kost niet veel, gaat je hele leven mee en bespaart je een hoop ellende! En mogelijk voorkomt het ook ernstige ongelukken.

Absoluut even opnieuw doen!

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif