Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 14:21 Onderwerp: valbaars monteren op 950 adventure |
|
|
hoi, ik heb van één van de Motard Brothers een setje valbaars overgenomen. Nu zit ik mij af te vragen met welk soort bouten die onder aan de tanks vastgezet moeten worden. De tanks zitten onderaan nl. vast met een lange inbus die zelf in een nauwkeurig passende aluminium huls schuift. Dankzij die huls zit de tank heel mooi vast. Het lijkt erop dat ik "gewone" lange bouten ga moeten gebruiken, zonder die alu huls, maar als ik dat doe dan gaat die tank "los" zitten. Is dat een probleem? Of moet ik gewoon bij een KTM-dealer de goeie bijhorende bouten bijkopen?
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 15:41 Onderwerp: |
|
|
Origineel zit ie 'gewoon' op die alu bus van ktm, met een langere bout vast. dus gewoon een langere inbus en de rest laten zitten waar het zit.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 19:40 Onderwerp: |
|
|
hm
dat wringt wel érg tegen.
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 0:03 Onderwerp: |
|
|
Dan zijn de beugels misschien niet meer helemaal recht??
|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 0:45 Onderwerp: |
|
|
gijssie2 schreef: | Dan zijn de beugels misschien niet meer helemaal recht?? |
't Zijn die van den Bèr, dus die zouden wel eens een neep kunnen gekregen hebben ergens onderweg ...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 11:12 Onderwerp: |
|
|
ok
ze zitten er op
grootste probleem was niet de vorm van de valbaars - dat valt reuze mee, hoewel het geen identieke tweelingen meer zijn - maar het vinden van bouten. Dat gaat niet zo goed als de winkels gesloten zijn.
oef
nu mag ik eindelijk wild op mijn doos gaan
en op een ander zijn (koek)doos
AUTO'S : BEWARE !
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 14:25 Onderwerp: |
|
|
Op het M&T forum is er een discussie of valbaars op een KTM wel nuttig zijn.
Ik denk van wel, tzal altijd wel iets helpen, en mijn mistlampen staan er ook op trouwens.
Op mn TDM hebben de valbaren toch hun diensten bewezen hoor.
_________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 15:14 Onderwerp: |
|
|
Wel, als ge kijkt naar de plaatsen waar die baren gemonteerd staan dan is het niet moeilijk om te besluiten dat die daar niet veel staan te doen. En eigenlijk meer kans bieden op extra schade dan dat ze kunnen voorkomen.
Nen adventure raakt de grond maar op drie plaatsen als hij valt : handkap, onderkant benzinetank en passagiersvoetsteun. De benzinetanken zijn belachelijk sterk en worden aan de onderkant afgeschermd door een plastieken kapje van 10,dinges euro. Op de andere plaatsen blijft hij gewoon de grond raken, valbeugels of geen.
Dit gezegd zijnde, wat beschermen de beugels extra ? Niets. De ophangingen zitten vooraan op dezelfde plaats dan de tanks zelf, dus eventuele valkrachten komen op dezelfde punten te staan. Wat hebben de beugels als nadeel ? Dat er nog een extra punt rechtstreeks op het frame komt, wat enkel voor meer schade kan zorgen. Maar dan wel aan het frame. Of dat dan een goed idee is, kweetniet zenne...
De beugels beschermen ook al niet tegen krassen bij valpartijen offroad, want een dikkere steen gaat daar gewoon langs/tussen en zelfs gekneld geraken tussen de beugels en tank. Daarvoor zitten ze veel te dicht op de tanks. Verder val je vooral extra in kosten doordat de beugels zelf kapot gaan. Je kan die dan zitten rechtwringen, herspuiten of ik weet niet wat om ze er terug deftig te laten uitzien, of je kan een kapje vervangen van een paar euro.
Uiteindelijk vrij evident wat het minste tijd, moeite en geld kost.
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 16:23 Onderwerp: |
|
|
Bwa als ik me goed herinner was er een tijd geleden na mijne duik in Landgraaf niet veel schade (eigenlijk geen) ondanks een onzachte landing pal op de zijkant.
Iemand zonder valbaar had daar wel iets voor omdat de tank wat naar binnen meegegeven had als ik me goed herinner
_________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 17:35 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: |
Iemand zonder valbaar had daar wel iets voor omdat de tank wat naar binnen meegegeven had als ik me goed herinner  |
Ik wist dat die nog ging komen
Dat was mijn eigen fout...snelkoppeling benzinepomp niet goed gelegd na onderhoud. De plaats waar de tank zijn duw gekregen heeft viel trouwens niet op een plaats waar eventuele valbaren iets zouden geholpen hebben. De sporen daarvan zijn nog altijd zichtbaar .
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 18:28 Onderwerp: |
|
|
zoals altijd kan je blijven praten over het nut van valbaars. Da's gelijk praten over wat je moet kiezen : harde bagagekoffers of zachte tassen. Voor beide standpunten zijn veel goeie argumenten en ook veel goeie tegenargumenten te vinden.
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 18:45 Onderwerp: |
|
|
Valbaars? Nog nooit van gehoord...
Ik ken een zeebaars
een roodbaars
een gewone baars
Maar een valbaars? Hoe werkt dat dan? Hang je die aan je motor om een zachte landing te maken?
Met excuses voor de flauwe humor, het is de schuld van de langdurige immobiliteit die het gevolg is van examens
_________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 19:08 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Zo zal een belg ook nooit begrijpen dat wij hollanders wel eens "Botten" afkluiven
(geintje)  |
bij ons zijn die meestal in caoutchouc!
_________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 20:27 Onderwerp: |