lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Stroomvraagje
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gijssie2

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 20:34    Onderwerp: Stroomvraagje Reageer met quote

Medeforummers,ik heb een vraagje......
Ik heb een dimlicht waar nu een Xenonset inzit,en nu heb ik 2 nieuwe verstralers gemonteerd.Ik heb daarvoor de originele verlichtingsdraad gebruikt die in mijn cockpit zit,omdat acc1 en acc 2 al worden gebruikt voor een Zumo en handvatverwarming.De extra lampen doen het en zijn 55 watt.Maar als ik mijn dimlicht (xenon) aanheb en de extra lampen,en ik doe dan ook nog mijn grote licht aan springt de standaard 15 Amp. zekering eruit??? Kan ik nu een 20 Amp. zekering gebruiken zonder problemen of moet ik toch een andere draad gebruiken voor mijn extra lampen?

HELLUP!!!! rolleyes3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

nee, je kunt geen 20A er in zetten, daar is de bedrading niet op berekend. Dat zou ik sterk willen afraden.

Zoek een andere bron, die via een andere zekering loopt.

dus ook niet de ACC, want samen met de handvatverwarming wordt dat ook wel snel te veel denk ik. (Acc = 10A max)

Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het antwoord al in je eigen uitleg zit...dringend nieuwe stroomdraad gebruiken. Of gewoon netjes over de ACC's verdelen.
Zekering 15A door 20A vervangen kan gesmolten kabels en ander leuks opleveren.

ACC1 = permanent
ACC2 = aan/uit via contact

Op ACC1 kan je monteren :

- extra lampen, vanzelfsprekend via relais en met een aparte schakelaar in het stuurcircuit. De voeding voor je stuurcircuit kan je via de draad van de koplamp nemen, de voeding voor de lampen mag dan op de ACC1.

Op ACC2 :

- de Zumo en de handvatverwarming, zodat je die nooit per ongeluk kan laten aanstaan indien het contact uit staat.

Zumo zou eventueel ook op de 1 kunnen (neemt niet veel stroom) maar dan blijft er constante spanning op de GPS houder staan. Zo zijn er reeds veel gesneuveld.
Bij mij zit ook nog de originele roadbookkit op de 2. Alles kan tegelijkertijd gebruikt worden zonder dat er een zekering begeeft.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
gijssie2

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was er al bang voor...........

Ik heb nu de Zumo op acc1 staan,die kan ik dus aanzetten met het kontakt uit,en mijn handvatverwarming op zit op de acc2,die kan ik dan niet vergeten uit te zetten met een lege akku als gevolg.
Wat kan ik nou het beste doen,dwz. waar kan ik de lampen het beste opzetten?? Ik heb wel een aparte schakelaar gemonteerd in het dashboard,dus ik heb alleen een + en een - nodig.
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, de lampen en de handvatverwarming zijn de grootste verbruikers, dus die hou je liefst gescheiden.

Aangezien je handvatten al op 2 zitten gaan de lampen dus best naar 1. Maar doe dit wel met een relais ertussen, anders kan gelijk welke grapjurk je lampen gewoon aanzetten. Je schakelaar kan je gewoon gebruiken, maar best toch werken met stuurkring (en schakelaar) op de oude stroomdraad van de lamp en de vermogenskring van je lampen op ACC1. Op die manier omzeil je de permanente spanning van de ACC1 en kunnen de extra lampen eveneens alleen maar gebruikt worden indien je het contact aanzet (en er dus spanning komt op de stuurkring via je lampstroomdraad)...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
gijssie2

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 23:54    Onderwerp: Reageer met quote

Okee,dan ga ik dat proberen.... Ik ben niet heel goed met stroom,ik was al blij dat ik de boel werkend had gemaakt.Ik denk dat ik er wel uitkom,ik had bij de lampen ook een relais gehad,het zijn Hella's,dezelfde die Touratech gebruikt.Als je nog ff een makkelijk schemaatje kunt maken ben ik helemaal gelukig,in ieder geval heel erg bedankt voor de (snelle) hulp! thumbsup
Naar boven
Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Jan. 2011, 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het zo gedaan. Schrappen wat je niet nodig hebt.
Mijn mistlampen hebben maar 20W nodig, geen 110. Ik heb dus geen zwaardere zekering nodig.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
gijssie2

BerichtGeplaatst: Di, 18 Jan. 2011, 0:31    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Mijn mistlampen hebben maar 20W nodig, geen 110. Ik heb dus geen zwaardere zekering nodig.

Er zou ook geen probleem zijn als de lampen geen 55 Watt zijn,maar ik had van die habbiebabbielampen van een paar knaken en die geven nauwelijks licht,vandaar dat ik voor wat zwaarder geschut ga.........Maar zoals ik al zag hoeft het geen probleem te zijn?
En Touratech levert excakt de zelfede lampen ook plug and play voor de Adventure in een setje van 2,dus dan moet het zeker kunnen.....Mischien heeft iemand nog ergens een schema van TT met de 2 Hellalampen erop?? Dat zou mooi zijn..........
thumbsup
Naar boven
gijssie2

BerichtGeplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Allen,

het is gelukt!! Even een stuurstroonpje gecreeerd,en een andere hoofdstroom,netjes de originele Hella-relais ertussen en alles werkt feilloos!! Ik kan nu mijn lampen apart aan/uit zetten en ook gewoon mijn grootlicht erbij gebruiken!! Grootlicht,Xenon-dimlicht en 2 verstralers,nu heb je het pas over verlichting! thumbsup
Iedereen erg bedankt voor de tips en uitleg thumbsup
Naar boven
diskeletlietje

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:

ik zie een draadje die berekend is op 5A die nu 15A mag slikken voor er een zekering springt Smile
Naar boven
gijssie2

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Huh??? rolleyes2
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hij bedoelt dat het LIJKT alsof je de ACC1 voor de zekering hebt afgetakt, en daar een extra 10A zekering in gegooid hebt.

dan zou het ACC1 draadje vanaf de accu dus 5+10A samen kunnen krijgen, ipv de originele 5A.

(ACC draadjes kunnen wel 10A hebben.. maar 15 is echt niet aan te raden!!)

Rico

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kwam op het internet een Fuzeblock tegen, misschien is dat iets om extra aansluitingen te creëren.

Kijk eens naar dit topic

roefi

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

kan je er misschien foto's van laten zien 2thumbsup
Rico

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt het beste even op de site kijken voor foto's. Hierbij in ieder geval 1 van de foto's.

Fuzeblock.png
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  36.19 KB
 Weergegeven:  9304 keer

Fuzeblock.png

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: