Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 20:34 Onderwerp: Stroomvraagje |
|
|
Medeforummers,ik heb een vraagje......
Ik heb een dimlicht waar nu een Xenonset inzit,en nu heb ik 2 nieuwe verstralers gemonteerd.Ik heb daarvoor de originele verlichtingsdraad gebruikt die in mijn cockpit zit,omdat acc1 en acc 2 al worden gebruikt voor een Zumo en handvatverwarming.De extra lampen doen het en zijn 55 watt.Maar als ik mijn dimlicht (xenon) aanheb en de extra lampen,en ik doe dan ook nog mijn grote licht aan springt de standaard 15 Amp. zekering eruit??? Kan ik nu een 20 Amp. zekering gebruiken zonder problemen of moet ik toch een andere draad gebruiken voor mijn extra lampen?
HELLUP!!!!
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 20:58 Onderwerp: |
|
|
nee, je kunt geen 20A er in zetten, daar is de bedrading niet op berekend. Dat zou ik sterk willen afraden.
Zoek een andere bron, die via een andere zekering loopt.
dus ook niet de ACC, want samen met de handvatverwarming wordt dat ook wel snel te veel denk ik. (Acc = 10A max)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 21:04 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het antwoord al in je eigen uitleg zit...dringend nieuwe stroomdraad gebruiken. Of gewoon netjes over de ACC's verdelen.
Zekering 15A door 20A vervangen kan gesmolten kabels en ander leuks opleveren.
ACC1 = permanent
ACC2 = aan/uit via contact
Op ACC1 kan je monteren :
- extra lampen, vanzelfsprekend via relais en met een aparte schakelaar in het stuurcircuit. De voeding voor je stuurcircuit kan je via de draad van de koplamp nemen, de voeding voor de lampen mag dan op de ACC1.
Op ACC2 :
- de Zumo en de handvatverwarming, zodat je die nooit per ongeluk kan laten aanstaan indien het contact uit staat.
Zumo zou eventueel ook op de 1 kunnen (neemt niet veel stroom) maar dan blijft er constante spanning op de GPS houder staan. Zo zijn er reeds veel gesneuveld.
Bij mij zit ook nog de originele roadbookkit op de 2. Alles kan tegelijkertijd gebruikt worden zonder dat er een zekering begeeft.
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 21:21 Onderwerp: |
|
|
Ik was er al bang voor...........
Ik heb nu de Zumo op acc1 staan,die kan ik dus aanzetten met het kontakt uit,en mijn handvatverwarming op zit op de acc2,die kan ik dan niet vergeten uit te zetten met een lege akku als gevolg.
Wat kan ik nou het beste doen,dwz. waar kan ik de lampen het beste opzetten?? Ik heb wel een aparte schakelaar gemonteerd in het dashboard,dus ik heb alleen een + en een - nodig.
|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 22:00 Onderwerp: |
|
|
Wel, de lampen en de handvatverwarming zijn de grootste verbruikers, dus die hou je liefst gescheiden.
Aangezien je handvatten al op 2 zitten gaan de lampen dus best naar 1. Maar doe dit wel met een relais ertussen, anders kan gelijk welke grapjurk je lampen gewoon aanzetten. Je schakelaar kan je gewoon gebruiken, maar best toch werken met stuurkring (en schakelaar) op de oude stroomdraad van de lamp en de vermogenskring van je lampen op ACC1. Op die manier omzeil je de permanente spanning van de ACC1 en kunnen de extra lampen eveneens alleen maar gebruikt worden indien je het contact aanzet (en er dus spanning komt op de stuurkring via je lampstroomdraad)...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Zo, 16 Jan. 2011, 23:54 Onderwerp: |
|
|
Okee,dan ga ik dat proberen.... Ik ben niet heel goed met stroom,ik was al blij dat ik de boel werkend had gemaakt.Ik denk dat ik er wel uitkom,ik had bij de lampen ook een relais gehad,het zijn Hella's,dezelfde die Touratech gebruikt.Als je nog ff een makkelijk schemaatje kunt maken ben ik helemaal gelukig,in ieder geval heel erg bedankt voor de (snelle) hulp!
|
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 17 Jan. 2011, 8:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het zo gedaan. Schrappen wat je niet nodig hebt.
Mijn mistlampen hebben maar 20W nodig, geen 110. Ik heb dus geen zwaardere zekering nodig.
|
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Di, 18 Jan. 2011, 0:31 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Ik heb het zo gedaan. Schrappen wat je niet nodig hebt.
Mijn mistlampen hebben maar 20W nodig, geen 110. Ik heb dus geen zwaardere zekering nodig.
 |
Er zou ook geen probleem zijn als de lampen geen 55 Watt zijn,maar ik had van die habbiebabbielampen van een paar knaken en die geven nauwelijks licht,vandaar dat ik voor wat zwaarder geschut ga.........Maar zoals ik al zag hoeft het geen probleem te zijn?
En Touratech levert excakt de zelfede lampen ook plug and play voor de Adventure in een setje van 2,dus dan moet het zeker kunnen.....Mischien heeft iemand nog ergens een schema van TT met de 2 Hellalampen erop?? Dat zou mooi zijn..........
|
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 21:35 Onderwerp: |
|
|
Allen,
het is gelukt!! Even een stuurstroonpje gecreeerd,en een andere hoofdstroom,netjes de originele Hella-relais ertussen en alles werkt feilloos!! Ik kan nu mijn lampen apart aan/uit zetten en ook gewoon mijn grootlicht erbij gebruiken!! Grootlicht,Xenon-dimlicht en 2 verstralers,nu heb je het pas over verlichting!
Iedereen erg bedankt voor de tips en uitleg
|
|
Naar boven |
|
 |
diskeletlietje

Geregistreerd op: 12-2-2009 Berichten: 74 Woonplaats: oost-vl
|
Geplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 23:19 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Ik heb het zo gedaan. Schrappen wat je niet nodig hebt.
Mijn mistlampen hebben maar 20W nodig, geen 110. Ik heb dus geen zwaardere zekering nodig.
 |
ik zie een draadje die berekend is op 5A die nu 15A mag slikken voor er een zekering springt
|
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 21:40 Onderwerp: |
|
|
Huh???
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Hij bedoelt dat het LIJKT alsof je de ACC1 voor de zekering hebt afgetakt, en daar een extra 10A zekering in gegooid hebt.
dan zou het ACC1 draadje vanaf de accu dus 5+10A samen kunnen krijgen, ipv de originele 5A.
(ACC draadjes kunnen wel 10A hebben.. maar 15 is echt niet aan te raden!!)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rico
Geregistreerd op: 1-12-2009 Berichten: 42 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ik kwam op het internet een Fuzeblock tegen, misschien is dat iets om extra aansluitingen te creëren.
Kijk eens naar dit topic
_________________ Oranje Adventure 'S' uit 2004 (eindelijk!!!) |
|
Naar boven |
|
 |
roefi

Geregistreerd op: 8-2-2011 Berichten: 33 Woonplaats: Mechelen
|
Geplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 22:45 Onderwerp: |
|
|
kan je er misschien foto's van laten zien
_________________ keep on smiling |
|
Naar boven |
|
 |
Rico
Geregistreerd op: 1-12-2009 Berichten: 42 Woonplaats: Apeldoorn
|
|
Naar boven |
|
 |
|