Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 16:13 Onderwerp: Proefrit gemaakt |
|
|
Hallo LC8-ers,
Vandaag een proefrit gemaakt op een 990 Adventure van 2008.
Motor staat in Vaassen bij Jonker trading heeft 4500 km gelopen.
Proefrit beviel zeer goed, heerlijke motor!
Ik heb, voor ik de knoop definitief doorhak en de motor koop, een paar vragen/opmerkingen:
-Motor produceerde trillingen bij circa 5000 tpm, bij flink doortrekken verdwenen deze weer, is dit normaal?
-Diverse schroefjes in het blok verroest, zijn deze eenvoudig te vervangen?
-Popnagels in de kunststof koffers zijn verroest.
-Heel lichte schade boven aan de rechter bovenkuip, kan je met een lakstiftje in originele kleur de boel redelijk onzichtbaar opkanppen of is het beter om een deel van de kuip te laten spuiten en wat zijn dan globaal de kosten?
-WP-achterveer, is de verstelling traploos, ik bemerkte namelijk geen klik als ik de veer strakker of slapper stel?
Waar moet ik verder nog op letten??
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet'n
Wim aka snicker _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 18:20 Onderwerp: |
|
|
Trillingen rond 5k zijn vrij normaal.
Verroeste schroefjes zijn ook niet meer dan dat, je kan daar desgewenst gewoon nieuwe indraaien (wel opletten, de meeste motorboutjes M6 mogen niet harder dan 10-12Nm gezet worden of krak). Ik denk dat er aan mijn blok geen enkel boutje meer is dat niet verroest is ...
Schade aan het kuipwerk is moeilijk in te schatten zonder het te zien. Misschien kan het uitgepoulierd worden...
Verstelling van de veervoorspanning is idd traploos. Gemakkelijk is om een merkteken te zetten op de knop en dan het aantal volledige omwentelingen te tellen.
Verder is't een 2008, wat je dus vrijwel zeker zal zien sneuvelen tussen nu en 40.000 km (ongeveer...) zijn
- indien nog origineel : de koppelingsnemer onderaan het blok (aftermarket genoeg vervangers te verkrijgen die niet meer kapot gaan)
- de waterpomp : as+dichting (gekend probleem) en indien te lang rijden met lekkende waterpomp ook de radiatordop.
Zeker geen grote drama's. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 22:42 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
- indien nog origineel : de koppelingsnemer onderaan het blok (aftermarket genoeg vervangers te verkrijgen die niet meer kapot gaan)
- de waterpomp : as+dichting (gekend probleem) en indien te lang rijden met lekkende waterpomp ook de radiatordop.
|
Dank voor je reactie.
Gaan koppelingsnemer en waterpomp met zekerheid kapot?
Wat is aan te bevelen? Preventief vervangen of wachten tot ze stuk gaan.
Ik ben overigens absoluut geen zandhaas, veel gekker dan af en toe een zandpad zal het niet worden vermoed ik....
Ik kom overigens van een Varadero, rijd nu een jaar op een FJR, prima motor maar niet voor mij, had beter direct de KTM kunnen kopen.....
Groet'n
Wim _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 0:49 Onderwerp: |
|
|
Wel, ervaring leert dat de exemplaren die niet kapotgaan eerder de uitzonderingen zijn. Vrijwel elke LC8 die ik hier in de wijde omgeving weet rondrijden heeft beide dingen al vervangen gehad...Op de techniekdag gaan we trouwens de één van de laatste der mohikanen (waterpomp) eens onder handen nemen.
Als ik zo eens overloop voor waterpomp :
- Blackbert (preventief vervangen dacht ik)
- Diskeletlietje
- Muug
- TRX
- Mezelf (3x )
- Demito
- Vrom (techniekdag)
Er zullen er zeker nog zijn. Denk trouwens ook dat de meesten op dat lijstje ook al de koppelingspomp op het palmares staan hebben. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 9:52 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook slachtoffer van
-koppelingspomp: na 16000 km de geest gegeven
-waterpomp: na 15000 km preventief vervangen
Dit met een nieuw model (2009). Je zou toch eigenlijk wel verwachten dat ze die kwaaltjes eens aanpakken, niet? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 11:06 Onderwerp: |
|
|
ktm is eigenwijs hoor,
of ze leren gewoon langzaam.
overigens heb ik nooit kapotte waterpomp gehad,
m'n 2003 adv 70.000m lang niet
2007 adv 40.000km lang niet
smr 20.000km lang niet
en die op de sd is nu ook al 1000km heel gebleven
overigens wel preventief op de laatste 3 LC888
preventief het evo-kopp pompje geplaatst,
die doet nu al totaal 80k zijn probleemloos zijn werk. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 11:31 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | ktm is eigenwijs hoor,
of ze leren gewoon langzaam.
overigens heb ik nooit kapotte waterpomp gehad,
m'n 2003 adv 70.000m lang niet
|
Bij zo'n 85.000 heeft die toch de geest gegeven.. Soms gaan ze dus wel een tijdje mee. Groet, jan. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 12:45 Onderwerp: |
|
|
ha jan,
hoeveel staat er nu op?
ik heb overigens wel spijt van de verkoop van het xenon setje,
want die had mooi op m'n nieuwe superduke gepast.
(is nl ook H7) _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Aubry
Geregistreerd op: 19-12-2010 Berichten: 206 Woonplaats: Veenendaal
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 19:16 Onderwerp: |
|
|
Ik zelf heb die motor daar ook bekeken
Erg veel roestplekjes op zonde zeg
Waarschijnlijk die 4500km langs Engelse kust gereden!
Denk dat er voor dat geld mooiere staan! |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 21:17 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Denk dat er voor dat geld mooiere staan! |
Bedankt voor je reactie, het was mij ook al opgevallen maar ik kan geweldig inruilen en als ik er een dagje voor ga ziiten, heb ik het meeste wel weggepoetst denk/hoop ik.
Roest aan boutjes in het blok en popnagels van de sloten van de koffers zijn mij met name opgevallen, kan jij je nog herinneren waar nog meer roest zat, oftewel; heb ik wat over het hoofd gezien?
Groet'n
Wim _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 9:43 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | ha jan,
hoeveel staat er nu op?
ik heb overigens wel spijt van de verkoop van het xenon setje,
want die had mooi op m'n nieuwe superduke gepast.
(is nl ook H7) |
Dan moet je ook niet steeds een nieuwe kopen!
Gisteren op de terugweg even gekeken: er staat nu 93.000 op.
Groet,
Jan. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 22:52 Onderwerp: |
|
|
Misschien domme vraag maar wat doet de koppelingspomp net en wat zijn de symptonen en gevolgen als die kapot gaat?
Blijkbaar zijn alle pompen bij de LC8'en het zwakke gedeelte
- waterpomp (seal)
- brandstofpomp (door het aan-uit schakelen)
- koppelingspomp? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 23:22 Onderwerp: |
|
|
mja..
de brandstofpomp (950 only) is dezelfde die ook op de AfrikaTwin, De Varadero de XRV750 etc zit... van mitsubishi, en die gaat op al die motoren stuk. Zie fix!
koppelingsdrukgever (niet de pomp) is het ding onderaan de hydrolische leiding voor het intrekken van je koppeling: De drukgever drukt de koppelinsstang naar binnen, zodat de koppeling vrij komt. Het is eigenlijk niet meer dan een klein zuigertje. Als ie lek raakt.. kun je niet meer / slecht ontkoppelen. Hij gaat overigens niet bij iedereen stuk.... ik rij ook nog steeds met de originele, ondank 50'000 km offroad.
De waterpomp: Tja... die slijt gewoon, preventief vervangen van de as en keering , iedere 50dkm is denk ik wel zinnig. Niet vreselijk veel werk... maar wel een beetje jammer. Blijkbaar krijgen ze dat niet heel goed gefixed, want er ze zijn al aan de 3e update toe volgens mij. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Za, 29 Jan. 2011, 16:41 Onderwerp: |
|
|
Den kogel is door den kerk.
Ik heb vandaag de Adventure gekocht, YES!!!
Ken de motor niet terug.
Alle verroeste boutjes in het blok vervangen, popnagels in de koffers vervangen en schade aan bovenkuip perfect bijgewerkt, als je het niet weet, dan zie je het niet.
Kortom, staat er als nieuw bij, mag ook wel met 4500 km op de klok.
Het enige waar ik mij een beetje zorgen over maakte zijn de verroeste bouten waarmee de uitlaat aan het blok vastzit. Volgens de verkoper is dat echter geen probleem. Daar moet ik dan maar op vertrouwen.
IJs en weder dienende haal ik hem/haar volgende week zaterdag op.
Groet'n
Wim aka snicker _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Za, 29 Jan. 2011, 19:51 Onderwerp: |
|
|
Ik werk in Vaassen en ken Jonker.
Blijft natuurlijk een handelaar, maar een met een goede naam...
Veel plezier met je Adventure ! _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
|