lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

banden zelf monteren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pepdeze



Geregistreerd op: 26-1-2005
Berichten: 164
Woonplaats: ijsselstein

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 11:19    Onderwerp: banden zelf monteren Reageer met quote

Ik ben toe aan een nieuwe achterband op de adventure.
Ik schrok echt van de prijs die een dealer rekent in vergelijking met mynetmoto.
Is het een beetje zelf te doen om de banden zonder schade aan de wielen te de- en monteren?
Wie heeft hier ervaring mee?

grt
Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Erik 990 SMT



Geregistreerd op: 28-10-2009
Berichten: 292

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 11:58    Onderwerp: Mijn advies : check andere motorbedrijven... Reageer met quote

Bij de meeste Nederlandse dealers dan wel bandenboeren rekent men voor het monteren van de nieuwe banden etc veelal een luttel bedragje van ongeveer 15 euro.
Op de prijs van een set banden valt dat in het spreekwoordelijke niet.

Ik zou je willen adviseren dezelfde nieuwe banden te zoeken bij een bandenbedrijfje in de buurt. Ook dealers van andere merken of andere motorbedrijven kunnen dit doen.
Schat in dat je zomaar 75-100 euro goedkoper uit bent op een set inclusief montage. Internet is je vriend in deze thumbsup .

Mijn KTM dealer deed me eerst een prijsvoorstel en toen ik bij een ander motorbedrijf een actie zag die in totaal 100 euro goedkoper was met dezelfde set banden heb ik hem dat verteld. Zonder blikken of blozen bood hij me toen hetzelfde lagere bedrag aan en hadden we een deal.

"rondshoppen" loont.

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met zelf monteren, maar voor de 15 euro die het me kost om het te laten doen , ga ik het niet zelf proberen.

Als je echter van plan bent om ooit serieus de 'rimboe' te gaan verkennen in een grote trip met de moto dan is het een voorwaarde om dat zelf te kunnen doen onderweg.

Er zijn hier velen die je daarbij kunnen helpen/tips geven, ik (straat SMT rijder slechts zzz ) kan dat niet.

Succes !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

De achtervelg van de adv is een lastige hoor,
komt vooral door de rand die aan de binnenkant zit,
waardoor je zelfs met een lekke band nog een tijdje door kan rijden.

heb je weinig ervaring....niet aan beginnen!
(en al lukt het, dan istie nog steeds niet uitgebalanceert).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Het is te doen, maar mij kost het een hoop tijd (en een beetje gevloek).

Handiger is een bandenwisselapparaat te gebruiken. Een simpel stuk gereedschap, maar scheelt een hoop energie. Plaatje staat op deze site:
http://members.multimania.nl/supersport/resume.html (even door de reclames heen kijken, waarschijnlijk ben je net als ik geselecteerd als miljoenste klant...)

Zonder apparaat:
- Motor op de bok
- wiel eruit
- lucht eruit
- zijstandaard uitklappen en wiel zo neerleggen, dat als je de motor naar je toe kantelt, de standaard op je band terecht komt
- balanceren met je motor op de middenbok, en de standaard op je wiel
- de band over de rand in je velg duwen
- andere kant ook
- dan met bandenlepels de band aan één kant eraf wippen (begin bij het ventiel, andere kant van de band goed in het midden van je velg leggen, dan heb je de meeste ruimte)
- binnenband eruit
- andere kant van je band ook eraf lepelen (dit vind ik het rottigst). Tipje van StevenD: als je een stukje hebt gedaan, je wiel rechtop zetten en op je band leunen met je knieen, alsof je de band wil dubbelvouwen.
- nieuwe band één kant erop lepelen
- binnenband erin, met een beetje lucht zodat hij zichzelf goed plaatst
- andere kant erop lepelen (nu tegenover je ventiel beginnen). Let op dat je de binnenband niet lek steekt (is me ook een keer gelukt), kan je opnieuw beginnen.

Beetje bandenzeep helpt een heleboel! En je velg beschadigd minder. Een paar krassen zijn onvermijdelijk denk ik, of je moet van die plastic beschermrandjes gebruiken. Hou je wat minder ruimte over en wordt het nog iets lastiger... in de woestijn ga je dat niet doen.

De eerste keer ben ik denk ik 45min tot een uur bezig geweest. Ter indicatie.

Bovenstaande had ik nooit kunnen typen zonder de leerzame lessen van StevenD en ATAK! Hulde aan hen (en het bandenwisselapparaat + volledig ingerichte garage van Ad!).

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pepdeze



Geregistreerd op: 26-1-2005
Berichten: 164
Woonplaats: ijsselstein

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mijn AT en domi's deed ik het altijd zelf. Maar ik had inderdaad begrepen dat er een extra rand in de velg van de Adv. zit.
Nu heb ik de beschikking over een banden montage apparaat, weliswaar voor autobanden, maar die AT/domi wielen klemde ik altijd in op de remschijf en dat ging op zich best goed.
Dan zou het met een adv achterwiel dus ook moeten lukken?!

jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Als je al ervaring hebt, lijkt het mij geen probleem.

Op je remschijf werken, lijkt me wel wat riskant. Maar ook dat heb je eerder gedaan.

Eenmaal over die tweede rand, is het volgens mij hetzelfde als je AT etc.

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig gisteren er een nieuwe voorband op laten leggen (oude had scheurjes) en zag dat het toch wel wat geweld kost zelfs met de juiste apparatuur.

Verder kan ik nu weer met lossen handen rijden zonder dat hij gaat trillen, dus uitbalanseren (zoals Daan al aangaf) lijkt ook de moeit de waard,

Groeten,
Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 2 Nov. 2010, 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe het volgende, (gebruik altijd Pirelli zodat ik de bekende stip bij het ventiel plaats en niet balanceer) Door ervaring is vast gesteld dat de afwijking in de band minimaal is. (apparaat geeft 99 van de 100 keer 0 )

Benodigheden:

# Bescherming tussen velg en banden lichter (stukjes half hard plastic voldoet)
# Hydraulisch pomp krikje
# Vast punt waar krikje tegen aanloopt
# Velgondersteuning zodat het wiel recht blijft liggen (waterpas)

Ventiel eruit
Met krikje - velg ondersteud - band van de velg drukken. ( 2 kanten)
Band eraf peuteren met de stukjes plastic tussen velg en bandenlichter
Binnenband eruit
Andere kant van de band eraf drukken

Montage precies andersom. Echter goed oplette dat de band goed in het diepe deel van de velg ligt (daar waar de spaken bevestigd worden).

Band goed hard oppompen zodat ie overal sluit tegen de velg. Gewenste spanning in de band zetten

Niet echt moeilijk. Echter als de motorzaak hier om de hoek open is laat ik het doen. Voor 10 tot 15 euro is het klootzakken teveel werk en controleren we de band toch even op het balanceerapparaat.

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 2 Nov. 2010, 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het nog nooit op een Adv toegepast, maar ik gebruikte een paar lange bandenijzers en een paar korte, en een paar stukken opengesneden plastick slang die ik over de velgrand klem thv de banden lichter. ik heb ook een statisch balanceer toestel, heel simpel (statief met lagertjes waar een as op loopt), maar meestal voldoende. Werd ook voor de racemotor gebruikt destijds trouwens.

Maar bij de banden boer gaat het zoveel beter en sneller, wordt al een beetje ouder en luier, dus ga ik meestal naar mijn vertrouwde bandenboer.

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thorri



Geregistreerd op: 6-8-2010
Berichten: 215
Woonplaats: Gees

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Nov. 2010, 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik schrok ook van de prijs voor het vervangen van de achterband. Bij de KTM dealer zat ik over de €200.
Na wat shoppen kwan ik uit op €125,-. voor een nieuwe band met oude band verwijderen en afvoeren en nieuwe omleggen en balanceren. Moest wel zelf de velg demonteren en weer monteren.
Alleen ik denk dat dit een eenmalige actie was. Omdat de eigenaar van de winkel er niet zo blij mee was omdat de normale verkoop prijs van de pirelli al €137 is. Dus er moest geld bij van hun kant.

_________________
Groeten Thorri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 4 Nov. 2010, 0:27    Onderwerp: Reageer met quote

Let wel effe op dat je een MT90-70V krijgt, en geen 70S type. ... die een stuk goedkoper is.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Thorri



Geregistreerd op: 6-8-2010
Berichten: 215
Woonplaats: Gees

BerichtGeplaatst: Do, 4 Nov. 2010, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een MT90-70V dus dat zit dus wel goed.
_________________
Groeten Thorri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Nov. 2010, 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Thorri schreef:
Ik schrok ook van de prijs voor het vervangen van de achterband. Bij de KTM dealer zat ik over de €200.
Na wat shoppen kwan ik uit op €125,-. voor een nieuwe band met oude band verwijderen en afvoeren en nieuwe omleggen en balanceren. Moest wel zelf de velg demonteren en weer monteren.
Alleen ik denk dat dit een eenmalige actie was. Omdat de eigenaar van de winkel er niet zo blij mee was omdat de normale verkoop prijs van de pirelli al €137 is. Dus er moest geld bij van hun kant.


Daar is nog genoeg aan verdiend hoor. Goed zoeken en je komt ze nog veel goedkoper tegen

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Thorri



Geregistreerd op: 6-8-2010
Berichten: 215
Woonplaats: Gees

BerichtGeplaatst: Za, 6 Nov. 2010, 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

highrider schreef:
Thorri schreef:
Ik schrok ook van de prijs voor het vervangen van de achterband. Bij de KTM dealer zat ik over de €200.
Na wat shoppen kwan ik uit op €125,-. voor een nieuwe band met oude band verwijderen en afvoeren en nieuwe omleggen en balanceren. Moest wel zelf de velg demonteren en weer monteren.
Alleen ik denk dat dit een eenmalige actie was. Omdat de eigenaar van de winkel er niet zo blij mee was omdat de normale verkoop prijs van de pirelli al €137 is. Dus er moest geld bij van hun kant.


Daar is nog genoeg aan verdiend hoor. Goed zoeken en je komt ze nog veel goedkoper tegen


Als het nog goedkoper kan. Dan vind ik de KTM dealer wel een beetje een oplichter. de zaak waar ik nu ben geweest doet bijna nooit in pirelli's. dus ze zullen wel minder korting hebben dan iemand die er veel afneemt.
IK heb net ff op het net gespeurd en zag daar een pirelli band met V aanduiding en die wat €90,-. Dam moet je hem wel zelf omleggen, of dat moet je uitbesteden.
Eem maat van mij. rijd 300km duitsland in voor een band te wisselen van zijn R1. de band is 50% goedkoper maar je ben wel de hele dag van huis. en met een R1 en nieuwe band op de autobann is ook niet leuk want je moet de band eerst ff inrijden.

_________________
Groeten Thorri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 6 Nov. 2010, 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

och, in Duitsland zijn de banden idd wat goedkoper. Bij de dealers zijn banden altijd duur (is ook zo voor auto's!).

in Dl koop je de mt90 in V versie voor 95 euro (en niet voor veel minder, als je die vind, post dan effe een link!)

Dan moet je hem nog naar Nl opsturen voor 10 euro, thuis zijn om het pak aan te pakken etcetc...

Dat betekent dat je die bandenzaak 30 euro geeft voor voro al die service, het opleggen en het afvoeren van de oude band. en het is geen heel makkelijk bandje, met binnenband! dus binnen een 1/2 uur lukt dat niet echt.

Het enige waar ik me bij de standaard bandenzaken zorgen om zou maken is of zij met de motorband en een binnenband om kunnen gaan... je wilt niet na 100km ergens stilstaan immers.

in NL beginnen inmiddels ook al wel een aantal internetverkopers te komen met redelijke prijzen, zoals:
http://www.motorbandendiscounter.nl/

maarja, Nl is nu eenmaal een kleinere markt!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif