Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
pepdeze
|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 11:19 Onderwerp: banden zelf monteren |
|
|
Ik ben toe aan een nieuwe achterband op de adventure.
Ik schrok echt van de prijs die een dealer rekent in vergelijking met mynetmoto.
Is het een beetje zelf te doen om de banden zonder schade aan de wielen te de- en monteren?
Wie heeft hier ervaring mee?
grt
Jeroen |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 11:58 Onderwerp: Mijn advies : check andere motorbedrijven... |
|
|
Bij de meeste Nederlandse dealers dan wel bandenboeren rekent men voor het monteren van de nieuwe banden etc veelal een luttel bedragje van ongeveer 15 euro.
Op de prijs van een set banden valt dat in het spreekwoordelijke niet.
Ik zou je willen adviseren dezelfde nieuwe banden te zoeken bij een bandenbedrijfje in de buurt. Ook dealers van andere merken of andere motorbedrijven kunnen dit doen.
Schat in dat je zomaar 75-100 euro goedkoper uit bent op een set inclusief montage. Internet is je vriend in deze .
Mijn KTM dealer deed me eerst een prijsvoorstel en toen ik bij een ander motorbedrijf een actie zag die in totaal 100 euro goedkoper was met dezelfde set banden heb ik hem dat verteld. Zonder blikken of blozen bood hij me toen hetzelfde lagere bedrag aan en hadden we een deal.
"rondshoppen" loont.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met zelf monteren, maar voor de 15 euro die het me kost om het te laten doen , ga ik het niet zelf proberen.
Als je echter van plan bent om ooit serieus de 'rimboe' te gaan verkennen in een grote trip met de moto dan is het een voorwaarde om dat zelf te kunnen doen onderweg.
Er zijn hier velen die je daarbij kunnen helpen/tips geven, ik (straat SMT rijder slechts ) kan dat niet.
Succes !! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 12:06 Onderwerp: |
|
|
De achtervelg van de adv is een lastige hoor,
komt vooral door de rand die aan de binnenkant zit,
waardoor je zelfs met een lekke band nog een tijdje door kan rijden.
heb je weinig ervaring....niet aan beginnen!
(en al lukt het, dan istie nog steeds niet uitgebalanceert). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 12:10 Onderwerp: |
|
|
Het is te doen, maar mij kost het een hoop tijd (en een beetje gevloek).
Handiger is een bandenwisselapparaat te gebruiken. Een simpel stuk gereedschap, maar scheelt een hoop energie. Plaatje staat op deze site:
http://members.multimania.nl/supersport/resume.html (even door de reclames heen kijken, waarschijnlijk ben je net als ik geselecteerd als miljoenste klant...)
Zonder apparaat:
- Motor op de bok
- wiel eruit
- lucht eruit
- zijstandaard uitklappen en wiel zo neerleggen, dat als je de motor naar je toe kantelt, de standaard op je band terecht komt
- balanceren met je motor op de middenbok, en de standaard op je wiel
- de band over de rand in je velg duwen
- andere kant ook
- dan met bandenlepels de band aan één kant eraf wippen (begin bij het ventiel, andere kant van de band goed in het midden van je velg leggen, dan heb je de meeste ruimte)
- binnenband eruit
- andere kant van je band ook eraf lepelen (dit vind ik het rottigst). Tipje van StevenD: als je een stukje hebt gedaan, je wiel rechtop zetten en op je band leunen met je knieen, alsof je de band wil dubbelvouwen.
- nieuwe band één kant erop lepelen
- binnenband erin, met een beetje lucht zodat hij zichzelf goed plaatst
- andere kant erop lepelen (nu tegenover je ventiel beginnen). Let op dat je de binnenband niet lek steekt (is me ook een keer gelukt), kan je opnieuw beginnen.
Beetje bandenzeep helpt een heleboel! En je velg beschadigd minder. Een paar krassen zijn onvermijdelijk denk ik, of je moet van die plastic beschermrandjes gebruiken. Hou je wat minder ruimte over en wordt het nog iets lastiger... in de woestijn ga je dat niet doen.
De eerste keer ben ik denk ik 45min tot een uur bezig geweest. Ter indicatie.
Bovenstaande had ik nooit kunnen typen zonder de leerzame lessen van StevenD en ATAK! Hulde aan hen (en het bandenwisselapparaat + volledig ingerichte garage van Ad!). _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
pepdeze
|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 12:19 Onderwerp: |
|
|
Bij mijn AT en domi's deed ik het altijd zelf. Maar ik had inderdaad begrepen dat er een extra rand in de velg van de Adv. zit.
Nu heb ik de beschikking over een banden montage apparaat, weliswaar voor autobanden, maar die AT/domi wielen klemde ik altijd in op de remschijf en dat ging op zich best goed.
Dan zou het met een adv achterwiel dus ook moeten lukken?!
jeroen |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 13:42 Onderwerp: |
|
|
Als je al ervaring hebt, lijkt het mij geen probleem.
Op je remschijf werken, lijkt me wel wat riskant. Maar ook dat heb je eerder gedaan.
Eenmaal over die tweede rand, is het volgens mij hetzelfde als je AT etc. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 22:33 Onderwerp: |
|
|
Toevallig gisteren er een nieuwe voorband op laten leggen (oude had scheurjes) en zag dat het toch wel wat geweld kost zelfs met de juiste apparatuur.
Verder kan ik nu weer met lossen handen rijden zonder dat hij gaat trillen, dus uitbalanseren (zoals Daan al aangaf) lijkt ook de moeit de waard,
Groeten,
Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Di, 2 Nov. 2010, 0:56 Onderwerp: |
|
|
Ik doe het volgende, (gebruik altijd Pirelli zodat ik de bekende stip bij het ventiel plaats en niet balanceer) Door ervaring is vast gesteld dat de afwijking in de band minimaal is. (apparaat geeft 99 van de 100 keer 0 )
Benodigheden:
# Bescherming tussen velg en banden lichter (stukjes half hard plastic voldoet)
# Hydraulisch pomp krikje
# Vast punt waar krikje tegen aanloopt
# Velgondersteuning zodat het wiel recht blijft liggen (waterpas)
Ventiel eruit
Met krikje - velg ondersteud - band van de velg drukken. ( 2 kanten)
Band eraf peuteren met de stukjes plastic tussen velg en bandenlichter
Binnenband eruit
Andere kant van de band eraf drukken
Montage precies andersom. Echter goed oplette dat de band goed in het diepe deel van de velg ligt (daar waar de spaken bevestigd worden).
Band goed hard oppompen zodat ie overal sluit tegen de velg. Gewenste spanning in de band zetten
Niet echt moeilijk. Echter als de motorzaak hier om de hoek open is laat ik het doen. Voor 10 tot 15 euro is het klootzakken teveel werk en controleren we de band toch even op het balanceerapparaat. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 2 Nov. 2010, 13:58 Onderwerp: |
|
|
Heb het nog nooit op een Adv toegepast, maar ik gebruikte een paar lange bandenijzers en een paar korte, en een paar stukken opengesneden plastick slang die ik over de velgrand klem thv de banden lichter. ik heb ook een statisch balanceer toestel, heel simpel (statief met lagertjes waar een as op loopt), maar meestal voldoende. Werd ook voor de racemotor gebruikt destijds trouwens.
Maar bij de banden boer gaat het zoveel beter en sneller, wordt al een beetje ouder en luier, dus ga ik meestal naar mijn vertrouwde bandenboer. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Wo, 3 Nov. 2010, 10:50 Onderwerp: |
|
|
Ik schrok ook van de prijs voor het vervangen van de achterband. Bij de KTM dealer zat ik over de €200.
Na wat shoppen kwan ik uit op €125,-. voor een nieuwe band met oude band verwijderen en afvoeren en nieuwe omleggen en balanceren. Moest wel zelf de velg demonteren en weer monteren.
Alleen ik denk dat dit een eenmalige actie was. Omdat de eigenaar van de winkel er niet zo blij mee was omdat de normale verkoop prijs van de pirelli al €137 is. Dus er moest geld bij van hun kant. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 4 Nov. 2010, 0:27 Onderwerp: |
|
|
Let wel effe op dat je een MT90-70V krijgt, en geen 70S type. ... die een stuk goedkoper is. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Do, 4 Nov. 2010, 11:04 Onderwerp: |
|
|
Het is een MT90-70V dus dat zit dus wel goed. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Vr, 5 Nov. 2010, 17:28 Onderwerp: |
|
|
Thorri schreef: | Ik schrok ook van de prijs voor het vervangen van de achterband. Bij de KTM dealer zat ik over de €200.
Na wat shoppen kwan ik uit op €125,-. voor een nieuwe band met oude band verwijderen en afvoeren en nieuwe omleggen en balanceren. Moest wel zelf de velg demonteren en weer monteren.
Alleen ik denk dat dit een eenmalige actie was. Omdat de eigenaar van de winkel er niet zo blij mee was omdat de normale verkoop prijs van de pirelli al €137 is. Dus er moest geld bij van hun kant. |
Daar is nog genoeg aan verdiend hoor. Goed zoeken en je komt ze nog veel goedkoper tegen _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Za, 6 Nov. 2010, 10:32 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: | Thorri schreef: | Ik schrok ook van de prijs voor het vervangen van de achterband. Bij de KTM dealer zat ik over de €200.
Alleen ik denk dat dit een eenmalige actie was. Omdat de eigenaar van de winkel er niet zo blij mee was omdat de normale verkoop prijs van de pirelli al €137 is. Dus er moest geld bij van hun kant. |
Daar is nog genoeg aan verdiend hoor. Goed zoeken en je komt ze nog veel goedkoper tegen |
Als het nog goedkoper kan. Dan vind ik de KTM dealer wel een beetje een oplichter. de zaak waar ik nu ben geweest doet bijna nooit in pirelli's. dus ze zullen wel minder korting hebben dan iemand die er veel afneemt.
IK heb net ff op het net gespeurd en zag daar een pirelli band met V aanduiding en die wat €90,-. Dam moet je hem wel zelf omleggen, of dat moet je uitbesteden.
Eem maat van mij. rijd 300km duitsland in voor een band te wisselen van zijn R1. de band is 50% goedkoper maar je ben wel de hele dag van huis. en met een R1 en nieuwe band op de autobann is ook niet leuk want je moet de band eerst ff inrijden. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 6 Nov. 2010, 10:41 Onderwerp: |
|
|
och, in Duitsland zijn de banden idd wat goedkoper. Bij de dealers zijn banden altijd duur (is ook zo voor auto's!).
in Dl koop je de mt90 in V versie voor 95 euro (en niet voor veel minder, als je die vind, post dan effe een link!)
Dan moet je hem nog naar Nl opsturen voor 10 euro, thuis zijn om het pak aan te pakken etcetc...
Dat betekent dat je die bandenzaak 30 euro geeft voor voro al die service, het opleggen en het afvoeren van de oude band. en het is geen heel makkelijk bandje, met binnenband! dus binnen een 1/2 uur lukt dat niet echt.
Het enige waar ik me bij de standaard bandenzaken zorgen om zou maken is of zij met de motorband en een binnenband om kunnen gaan... je wilt niet na 100km ergens stilstaan immers.
in NL beginnen inmiddels ook al wel een aantal internetverkopers te komen met redelijke prijzen, zoals:
http://www.motorbandendiscounter.nl/
maarja, Nl is nu eenmaal een kleinere markt! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|