Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Za, 30 Okt. 2010, 12:34 Onderwerp: te laag stationair toerental |
|
|
Nu het wat kouder wordt heb ik het volgende probleem met mijn 990 adventure:
Starten gaat als vanzelf, maar het toerental is te laag en de motor neemt ook moeilijk op (afslaan bij gas geven). Als ik 100m rijdt kom ik bij een stoplicht, dan zakt het toerental en slaat de motor dikwijls af.
Ook al een tijdje ploffende uitlaten bij het remmen op de motor, maar kan dit kwaad? Van het geluid heb ik geen last en zolang het geen symptoom is van een onderliggend probleem vind ik het niet erg. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 30 Okt. 2010, 13:33 Onderwerp: |
|
|
even opnieuw inleren misschien?
(ik bedoel dus de 15 min stationair truuk die her en der op het forum besproken is). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 30 Okt. 2010, 14:00 Onderwerp: |
|
|
Dat is een zeer bekend probleem...
Oplossingen/mogelijke defecten :
- batterij begint de geest te geven --> vervangen
- temperatuursensor slaat door onder een bepaalde temperatuur --> vervangen
- opnieuw inlezen met de huidige omgevingstemperatuur (helpt heel soms, meestal niet)
- speling op de verbindingsstang tussen beide beide primaire gaskleppen waardoor de achterste te ver dichtvalt bij het dichtdraaien van het gas
- uitlaat of SAS lekken ergens
- het beruchte injectiespook van de 2006--2008 modellen
Bij mij is het een jaartje goed gegaan tot een anderhalve maand geleden. Begon met stilvallen (zelfs met warm blok) aan kruispunten. Dan slecht starten erbij, dan klapperende boordcomputer, dan flikkeren van de display tijdens normaal rijden. Batterij vervangen, alles ineens opgelost.
Daarvoor heb ik de episodes gehad met de sensor (staat hier ongetwijfeld ergens beschreven) die doorsloeg met sterk variërende vrijloop tot gevolg. Ook wat gedoe gehad met een terugslagveertje op de verbindingsstang tussen de gaskleppen, gaf een gelijkaardig foutbeeld (stilvallen)...
De temperatuursensor geeft geen foutmelding via het FI-lampje, maar wel via uitlezing. Kan je op die manier op 2 minuten laten checken.
Probeer het systematisch te doen en luister niet al te veel naar hetgeen een dealer erover zegt, want ervaring heeft geleerd dat ze weinig tot geen weet hebben hoe dit aan te pakken. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 30 Okt. 2010, 14:17 Onderwerp: |
|
|
't zijn ook lastige problemen omdat er veel oorzaken aan kunnen zijn zoals je zelf al aangeeft.
Probeer de externe 'hardware' oorzaken eerst goed na te lopen:
- geen uitlaatlekken bij de koppelingen?
- massakabels accu goed vast en niet gebroken?
- bougiekappen er goed op (zitten sosn na beurt niet helemaal doorgedrukt bijv.)
- allerlei stekkers e.d. schoon en goed vast (o.a. airboxtempsensor?)
Daarna software checken: errors uitlezen etc. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Za, 30 Okt. 2010, 17:35 Onderwerp: |
|
|
En hoe kan ik zeker weten of er ergens lekken zijn?
Injectiespook is het denk ik niet, want het is een 2009... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 2:38 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | En hoe kan ik zeker weten of er ergens lekken zijn?
Injectiespook is het denk ik niet, want het is een 2009... |
begin eens bij de pakkingen aan de dempers hou een doek op de demper en controleer met je andere hand of ze lekken ik denk dat dit de oorzaak is. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 11:08 Onderwerp: |
|
|
Kan enkel het lekken de problemen met het lage toerental en afslaan veroorzaken? Ik zou ook gokken op een lek, aangezien ik enkele maanden geleden de dempers verving door exemplaren van Wings. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 31 Okt. 2010, 13:55 Onderwerp: |
|
|
Het lekken heeft eerder een effect op het ploffen en knallen...
Ik rij ondertussen alweer 10k rond met een lekkende uitlaat en een rechterdemper die z'n kat aan het uitspuwen is. Maar dat blijkt los te staan van het stilvallen.
Volgende week gaan er ook Wings onder. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 1 Nov. 2010, 0:42 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Het lekken heeft eerder een effect op het ploffen en knallen...
Ik rij ondertussen alweer 10k rond met een lekkende uitlaat en een rechterdemper die z'n kat aan het uitspuwen is. Maar dat blijkt los te staan van het stilvallen.
Volgende week gaan er ook Wings onder. |
waarom wings die hebben geen keurmerk ????? ik weet niet wat ze kosten maar ik denk dat je voor het zelfde geld wel goed gekeurde dempers hebt |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 1 Nov. 2010, 16:32 Onderwerp: |
|
|
Omdat ze nog niet half zoveel herrie maken als mijn gekeurde Remus 'dempers'? |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 1 Nov. 2010, 19:36 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | Raketman schreef: | Het lekken heeft eerder een effect op het ploffen en knallen...
Volgende week gaan er ook Wings onder. |
waarom wings die hebben geen keurmerk ????? ik weet niet wat ze kosten maar ik denk dat je voor het zelfde geld wel goed gekeurde dempers hebt |
wings zijn van titanium, kosten véél minder dan acra's en klinken gek genoeg zeer beschaafd. Redenen genoeg me dunkt. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 1 Nov. 2010, 20:23 Onderwerp: |
|
|
Keurmerk interesseert me niet echt, kwaliteit en geluid daarentegen wel ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Di, 2 Nov. 2010, 2:26 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Keurmerk interesseert me niet echt, kwaliteit en geluid daarentegen wel ... |
tot dat je word aangehouden en je hem mag laten staan of ter plekke mag oplossen en dat is moeilijk zonder goed keuring.
dit heeft mijn maat gehad met DAM dempers in duitsland en in belgie is hij ervoor bekeurt terwijl een ander met akra's die meer db's produceerde mocht doorrijden omdat die wel zo'n stempeltje op zijn dempers had  |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 20:09 Onderwerp: |
|
|
Daarnet viel ze zelfs kort na starten uit onder het rijden (ongeveer 55 km/u) met uiteraard als gevolg slippend achterwiel. Gelukkig zonder accidenten.
Verheldert dit symptoom wat de oorzaak kan zijn? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
-Wim--
|
Geplaatst: Wo, 10 Nov. 2010, 22:43 Onderwerp: |
|
|
Wel,
Ik heb dit ook al een keer of vier voorgehad met mijn quasi nieuwe 990R. |
|