Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
wcduikertje
Geregistreerd op: 8-3-2010 Berichten: 39 Woonplaats: serskamp belgie
|
Geplaatst: Vr, 17 Sep. 2010, 15:36 Onderwerp: sneeuwband |
|
|
voorband bijna kaal, met winter voor de deur zou ik evt winter/sneeuwbanden willen.iemand ervaring mee?
niet zozeer off road maar veilig woon werk verkeer,ook 's nachts bij ijzel, sneeuw |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 17 Sep. 2010, 17:55 Onderwerp: |
|
|
Heidenau K60 Snowtex schijnt dat heel goed aan te kunnen... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Za, 18 Sep. 2010, 18:45 Onderwerp: |
|
|
Maar hoe performen die met droog weer?
Ik denk dat zulke banden je niet gaan redden bij ijs op de weg. Daar redden alleen spikes. Bij sneeuw hoeft het ook niet zo een probleem te zijn met b.v. de scorpions.
Ligt er wel aan hoeveel sneeuw er ligt. Maar hey.. het is en blijft Nederland he. Dus dat zal ook wel meevallen.
Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in de MEFO Super Explorers. Die schijnen wat beter off-road te zijn dan de Scorpions, maar ook heel gaanbaar op de weg. Misschien is dat wat meer wat je zoekt? _________________ “Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien
KTM Adventure 990 2009 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 19 Sep. 2010, 10:30 Onderwerp: |
|
|
De heidenau is een pure winterband voor motoren, zo simpel is het.
Koud en droog zijn ze goed, nat en koud zijn ze goed, sneeuw zijn ze goed. Definitie van een winterband.
Op ijs rijdt niks zonder spikes goed, en op sneeuw kan je met de originele Pirelli's evengoed niks. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 19 Sep. 2010, 10:46 Onderwerp: |
|
|
Het grote verschil tussen een 'sneeuw'/'winter'band en een gewone band is de rubber compound:
Het ruber van een standaard band wordt gewoon hard bij lage temperaturen en dan heb je gewoon minder grip. Dat kan je een beetje compenseren door de bandenspanning wat lager te maken: Dan heb je zowieso wat meer grip, maar de band wordt ook door het rijden wat warmer.
Een winter/sneeuw band heeft gewoon rubber wat bij -10 ook nog mooi zacht is: Deze heeft dus bij koude omstandigheden altijd beter grip, zowel nat als droog. In principe ook op sneeuw. Ook op ijs, maar dan heb zowieso niet veel grip zonder spikes.
ECHTER: zodra het buiten warmer wordt >10C, dan gaat de band veeeel harder slijten en ga je ook MINDER grip krijgen (naar mijn idee zou het ook verboden moeten zijn om in de zomer met winterbanden te rijden)
En omdat de winterband zowieso zachter is, zal de levensduur dus ook een stuk minder zijn.
Anyway: Voor de hollandse 'winter' heb je het allemaal niet zo heel hard nodig hoor, maar het is natuurlijk wel lekker als je echt de hele winter doorijd naar je werk enzo, en dus ook die paar spekgladde ochtenden echt op pad moet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 463 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Zo, 19 Sep. 2010, 13:06 Onderwerp: |
|
|
Nog niet zo lang geleden een test gelezen in een of ander blad ( als het me invalt laat ik het wel weten)mbt rijden in de sneeuw. De snowtex K60van Heidenau was inderdaad een wereld van verschil met de overige banden. Qua remweg grip op de weg etc een zeer groot verschil als je in sneeuw rijdt.
Hij wordt niet voor niets steeds aangeprezen bij het Elephanten treffen te Bayern
Dus als je iets zoekt voor in de sneeuw dan is dit je band zoals eerder al gezegd. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 19 Sep. 2010, 13:28 Onderwerp: |
|
|
ok... dan nog maar eens
Dit was met een Mitas winterband, met spikes.
Een jaar eerder met een (zomer)band ala mefo-explorer, met spikes: maar dan helpen de spikes ook weinig omdat die band zo hard geworden is!
Ergo: it all in the compound! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Zo, 19 Sep. 2010, 15:19 Onderwerp: |
|
|
en hoe rijden die spikes op de droge weg? |
|
Naar boven |
|
 |
wcduikertje
Geregistreerd op: 8-3-2010 Berichten: 39 Woonplaats: serskamp belgie
|
Geplaatst: Di, 21 Sep. 2010, 19:25 Onderwerp: |
|
|
heidenau k60 is besteld, we houden jullie op de hoogte
de eerste 2km die ik moet afleggen naar werk zijn geasfalteerd maar er wordt niet gestrooid
heb enkel moto
vorig jaar heb ik span gehangen aan oude suzuki 750
aangezien ik nu een adventure heb en toch liefst solo rijd... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 21 Sep. 2010, 19:29 Onderwerp: |
|
|
Rob Motard schreef: | en hoe rijden die spikes op de droge weg? |
afgezien van het feit dat je in NL niet met spikes mag rijden... rijden spike op schoon asfalt BEROERD: Het gaat, maar rolt/schuift aanzienlijjk meer dan op ijs/sneeuw. maw.: Voor hier is het niets.
Winter(compound) band dus wel! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 13:08 Onderwerp: |
|
|
wcduikertje schreef: | heidenau k60 is besteld, we houden jullie op de hoogte
de eerste 2km die ik moet afleggen naar werk zijn geasfalteerd maar er wordt niet gestrooid
heb enkel moto
vorig jaar heb ik span gehangen aan oude suzuki 750
aangezien ik nu een adventure heb en toch liefst solo rijd... |
Wow, nen echten....  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
wcduikertje
Geregistreerd op: 8-3-2010 Berichten: 39 Woonplaats: serskamp belgie
|
Geplaatst: Wo, 16 Mrt. 2011, 19:30 Onderwerp: |
|
|
zoals beloofd; mening na winter heidenau k60
van nov tot begin maart 5000km voorband en 4000km achterband
achetraan schiet nog 1cm van 1.5cm profiel over
vooraan zijn zijkanten helft afgesleten,middengebied minder
denk dus dat ze nog minstens evenveel km kunnen meegaan volgend jaar
eens boven de 10 graden;haal ze er dan maar snel af want slijtage neemt beduidend toe
super band,massa's meer grip op nat als standaard banden
op ijs en sneeuw gaat t ook,maar toch nog beetje voorzichtig
kostprijs; 200eur /set _________________ kawasaki kx 500, kawasaki zx 10, kawasaki zx 6 ,bmw k75, kawasaki zephyr, kawasaki gtr, suzuki dr 800 en nu de beste motor aller tijden: ktm 950 adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2011, 15:49 Onderwerp: |
|
|
Misschien ter verduidelijking: Wel type K60 heb je hetnu precies over... de SCOUT M+S ? of de echte k60 SNOW ? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mwinter
Geregistreerd op: 12-11-2010 Berichten: 73 Woonplaats: obdam
|
Geplaatst: Di, 22 Mrt. 2011, 22:03 Onderwerp: |
|
|
er stond een paar jaar geleden een vergelijkingstest in de kixksstart tussen een hydenau en een standaard allroadband op een koude natte weg met transalps met abs.de remweg met de hydenau was telkens iets langer. |
|
Naar boven |
|
 |
wcduikertje
Geregistreerd op: 8-3-2010 Berichten: 39 Woonplaats: serskamp belgie
|
Geplaatst: Za, 9 Apr. 2011, 0:39 Onderwerp: |
|
|
voor de duidelijkheid: op band staat scout k 60 m+s
en verschil met gewone all road banden was merkelijk voelbaar
as da nog ni de echte echte sneeuwbanden zijn,dan moe je daar ook ondersteboven mee kunnen rijden;)
nee,heb op verse sneeuw gereden als enkel voor k60 erop lag en achter vrij verse scorpion; vooraan deed ie wat moest en achteraan ging hij opzij, bij rustig gas tot 2000 toeren
nadien met achter ook k 60 op traag over ijs gereden (enkele 100 en m) en gaf geen krimp
1e echt goed weer weekend in maart 's ochtends tanken en bandenspanning controleren ( en dus ook eens naar profiel kijken), 's middags mooi 15 graden en stevig gassen, 's avonds merkbaar minder profiel
week nadien vervangen...
dus echt goed in winter en echt investering waard voor doorrijders _________________ kawasaki kx 500, kawasaki zx 10, kawasaki zx 6 ,bmw k75, kawasaki zephyr, kawasaki gtr, suzuki dr 800 en nu de beste motor aller tijden: ktm 950 adventure |
|
Naar boven |
|
 |
|