lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kleppen stellen .....

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bèr Motard



Geregistreerd op: 6-8-2009
Berichten: 120

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Aug. 2010, 21:39    Onderwerp: Kleppen stellen ..... Reageer met quote

Hey motards.... Bij het stellen van de kleppen kwamen Rob Motard en ik tot een ontdekking..... Op de nokkenas van de achterste cilinder vonden we op de rechter nok van de intake-kant redelijke krassen en inkepingen (alsof er iets heeft tussen gezeten) We stellen ons de vraag of dit een ramp is of totaal niks voorsteld.... Mss weten jullie wel hoe het zit ...


Groeten Bèr Motard



1282592163Nstukken_195.JPG
 Beschrijving:
Lichte krassen en inkepingen op de spitse kant van de nok....
 Bestandsgrootte:  55.05 KB
 Weergegeven:  9348 keer

1282592163Nstukken_195.JPG



_________________
The Adventure Begins !!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Remmie



Geregistreerd op: 4-9-2007
Berichten: 232
Woonplaats: Duiven

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Aug. 2010, 21:50    Onderwerp: Re: Kleppen stellen ..... Reageer met quote

Bèr Motard schreef:
Hey motards.... Bij het stellen van de kleppen kwamen Rob Motard en ik tot een ontdekking..... We stellen ons de vraag of dit een ramp is of totaal niks voorsteld.... Mss weten jullie wel hoe het zit ...


Groeten Bèr Motard


Die plekjes op de nok noemen ze "Pitting" en komt vaker voor op een nokkenas. (ontstaat tijden het harden van de nokkenas) mits het geen krassen veroorzaakt op het deel waar de nok tegenaan komt kan het geen kwaad. wat bedoel je met inkeping?
zou me er niet over ongerust maken.

Remmie pleased

_________________
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 24 Aug. 2010, 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Is idd pitting, zegt veel over de kwaliteit vd gebruikte nokkenassen....
_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 24 Aug. 2010, 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is GEEN pitting in dit geval, maar wel een bekend dingetje..
Dat is hoe een nokkenstok is gegoten. de ktm stokken worden (werden) erg dicht bij de afgewerkte laag gegoten, en soms zelfs iets er onder, dus waar normaal iets word weggeslepen om tot het eindproduct te komen, is hier een kuiltje in het giet stuk geweest Smile Het kan geen kwaad en zal de motor zijn leven zo blijven.

zolang het maar niet schokkend veel van deze plekjes zijn. er zijn ook wel eens stokken onder garantie vervangen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Remmie



Geregistreerd op: 4-9-2007
Berichten: 232
Woonplaats: Duiven

BerichtGeplaatst: Di, 24 Aug. 2010, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Dat is GEEN pitting in dit geval, maar wel een bekend dingetje.


Het kan ook "fretting corrosion" zijn.

Als het dat zo is zal het langzaam verder gaan. Zolang er geen verdere beschadigingen te zien zijn op andere delen. hou het in de gaten. het is een proces wat heel langzaam gaat.

Remmie grin

_________________
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Aug. 2010, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou me er ook geen zorgen om maken, monteren en vlammen maar ...
_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Bèr Motard



Geregistreerd op: 6-8-2009
Berichten: 120

BerichtGeplaatst: Di, 7 Sep. 2010, 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Beter laat dan nooit..... even melden dat da allemaal dik in orde is gekomen en dat er intussentijd serieus gevlamd is....... Met alle gevolgen vandien!!!!!! ( zie topic: Deukie in velg) stars

Allemaal bedankt voor de info !!!! thumbsup


Grtz Bèr Motard

_________________
The Adventure Begins !!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
hanske



Geregistreerd op: 12-5-2010
Berichten: 95
Woonplaats: Waalre (n.br.)

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

Voor diegene die toch twijfelen aan zo'n nokkenasje, heb jaren geleden eens een nokkenas van een getunede V6 ford motor voor de racerij op laten knappen bij Catcams in Wommelgem Belgie (vlak bij shopping centre Wijnegem). Asje miste bijna 2 nokken door slijtage die weer perfect opgelast werden, nageslepen en gehard werden. Assen hebben daarna zelfs het motorblok overleeft.
Deze jongens kunnen ook nokken aanpassen volgens race spec's. De prijs viel me toen erg mee en ze gaven prima advies en service, zoals het natuurlijk ook hoord.

Linkje naar hun site,

http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?nederlands
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 2:20    Onderwerp: Reageer met quote

hanske schreef:
Voor diegene die toch twijfelen aan zo'n nokkenasje, heb jaren geleden eens een nokkenas van een getunede V6 ford motor voor de racerij op laten knappen bij Catcams in Wommelgem Belgie (vlak bij shopping centre Wijnegem). Asje miste bijna 2 nokken door slijtage die weer perfect opgelast werden, nageslepen en gehard werden. Assen hebben daarna zelfs het motorblok overleeft.
Deze jongens kunnen ook nokken aanpassen volgens race spec's. De prijs viel me toen erg mee en ze gaven prima advies en service, zoals het natuurlijk ook hoord.

Linkje naar hun site,

http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?nederlands


dat gaat niet lukken bij een gegoten nokken as, wel bij een gedraaide
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je dat zeker? waarom zou je staal niet kunnen oplassen als het gegoten is?
Het is geen giet aluminium..

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Vrom



Geregistreerd op: 25-11-2008
Berichten: 188
Woonplaats: Schellebelle - B -

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wie een groooooot onderhoud aan z'n Adventure wil doen is dit een ongemeen interessante link :

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=613844


Vooral de massa aan foto's maakt het zo begrijpbaar 2thumbsup

_________________
Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.

www.VROM-rijopleidingen.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Weet je dat zeker? waarom zou je staal niet kunnen oplassen als het gegoten is?
Het is geen giet aluminium..


gietijzer lassen ???? en dan nog een bewegend onderdeel, het kan wel, maar ik ben er zeker geen voorstander van, dit hebben ooit eens geprobeerd bij een chevrolet camaro ss uit 1968 en ik kan je vertellen dat dit echt geld gekost heeft furious3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, een gietstukje uit 68 is niet te vergelijken met een ktm stokje. Ik zou het wel aandurven met goede nabewerking. Maar dan nog, nokkenassen zijn niet verschrikkelijk duur bij ktm, en als je andere keuzes wil zijn er ook andere assen om daar te bestellen. helaas heeft nooit iemand ze gemapt op graden en lift, dat zou interressant zijn.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Tja, een gietstukje uit 68 is niet te vergelijken met een ktm stokje. Ik zou het wel aandurven met goede nabewerking. Maar dan nog, nokkenassen zijn niet verschrikkelijk duur bij ktm, en als je andere keuzes wil zijn er ook andere assen om daar te bestellen. helaas heeft nooit iemand ze gemapt op graden en lift, dat zou interressant zijn.


goed als noodreparatie zou ik het ook wel aandurven hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

het is geen gietijzer maar gietstaal, daar zit een héél groot verschil in.
Mits de nodige kennis en de juiste lasmaterialen is dit zeker op te lassen.

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif