Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Bèr Motard

|
|
Naar boven |
|
 |
Remmie

|
Geplaatst: Ma, 23 Aug. 2010, 21:50 Onderwerp: Re: Kleppen stellen ..... |
|
|
Bèr Motard schreef: | Hey motards.... Bij het stellen van de kleppen kwamen Rob Motard en ik tot een ontdekking..... We stellen ons de vraag of dit een ramp is of totaal niks voorsteld.... Mss weten jullie wel hoe het zit ...
Groeten Bèr Motard |
Die plekjes op de nok noemen ze "Pitting" en komt vaker voor op een nokkenas. (ontstaat tijden het harden van de nokkenas) mits het geen krassen veroorzaakt op het deel waar de nok tegenaan komt kan het geen kwaad. wat bedoel je met inkeping?
zou me er niet over ongerust maken.
Remmie
_________________ Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience. |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 24 Aug. 2010, 12:37 Onderwerp: |
|
|
Is idd pitting, zegt veel over de kwaliteit vd gebruikte nokkenassen....
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 24 Aug. 2010, 13:09 Onderwerp: |
|
|
Dat is GEEN pitting in dit geval, maar wel een bekend dingetje..
Dat is hoe een nokkenstok is gegoten. de ktm stokken worden (werden) erg dicht bij de afgewerkte laag gegoten, en soms zelfs iets er onder, dus waar normaal iets word weggeslepen om tot het eindproduct te komen, is hier een kuiltje in het giet stuk geweest Het kan geen kwaad en zal de motor zijn leven zo blijven.
zolang het maar niet schokkend veel van deze plekjes zijn. er zijn ook wel eens stokken onder garantie vervangen.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Remmie

|
Geplaatst: Di, 24 Aug. 2010, 15:43 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Dat is GEEN pitting in dit geval, maar wel een bekend dingetje. |
Het kan ook "fretting corrosion" zijn.
Als het dat zo is zal het langzaam verder gaan. Zolang er geen verdere beschadigingen te zien zijn op andere delen. hou het in de gaten. het is een proces wat heel langzaam gaat.
Remmie
_________________ Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Wo, 25 Aug. 2010, 19:59 Onderwerp: |
|
|
ik zou me er ook geen zorgen om maken, monteren en vlammen maar ...
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Bèr Motard

|
Geplaatst: Di, 7 Sep. 2010, 19:47 Onderwerp: |
|
|
Beter laat dan nooit..... even melden dat da allemaal dik in orde is gekomen en dat er intussentijd serieus gevlamd is....... Met alle gevolgen vandien!!!!!! ( zie topic: Deukie in velg)
Allemaal bedankt voor de info !!!!
Grtz Bèr Motard
_________________ The Adventure Begins !!!! |
|
Naar boven |
|
 |
hanske
|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 0:26 Onderwerp: |
|
|
Voor diegene die toch twijfelen aan zo'n nokkenasje, heb jaren geleden eens een nokkenas van een getunede V6 ford motor voor de racerij op laten knappen bij Catcams in Wommelgem Belgie (vlak bij shopping centre Wijnegem). Asje miste bijna 2 nokken door slijtage die weer perfect opgelast werden, nageslepen en gehard werden. Assen hebben daarna zelfs het motorblok overleeft.
Deze jongens kunnen ook nokken aanpassen volgens race spec's. De prijs viel me toen erg mee en ze gaven prima advies en service, zoals het natuurlijk ook hoord.
Linkje naar hun site,
http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?nederlands
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 2:20 Onderwerp: |
|
|
hanske schreef: | Voor diegene die toch twijfelen aan zo'n nokkenasje, heb jaren geleden eens een nokkenas van een getunede V6 ford motor voor de racerij op laten knappen bij Catcams in Wommelgem Belgie (vlak bij shopping centre Wijnegem). Asje miste bijna 2 nokken door slijtage die weer perfect opgelast werden, nageslepen en gehard werden. Assen hebben daarna zelfs het motorblok overleeft.
Deze jongens kunnen ook nokken aanpassen volgens race spec's. De prijs viel me toen erg mee en ze gaven prima advies en service, zoals het natuurlijk ook hoord.
Linkje naar hun site,
http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?nederlands |
dat gaat niet lukken bij een gegoten nokken as, wel bij een gedraaide
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 16:10 Onderwerp: |
|
|
Weet je dat zeker? waarom zou je staal niet kunnen oplassen als het gegoten is?
Het is geen giet aluminium..
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 21:52 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Weet je dat zeker? waarom zou je staal niet kunnen oplassen als het gegoten is?
Het is geen giet aluminium.. |
gietijzer lassen ???? en dan nog een bewegend onderdeel, het kan wel, maar ik ben er zeker geen voorstander van, dit hebben ooit eens geprobeerd bij een chevrolet camaro ss uit 1968 en ik kan je vertellen dat dit echt geld gekost heeft
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 22:29 Onderwerp: |
|
|
Tja, een gietstukje uit 68 is niet te vergelijken met een ktm stokje. Ik zou het wel aandurven met goede nabewerking. Maar dan nog, nokkenassen zijn niet verschrikkelijk duur bij ktm, en als je andere keuzes wil zijn er ook andere assen om daar te bestellen. helaas heeft nooit iemand ze gemapt op graden en lift, dat zou interressant zijn.
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 22:31 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Tja, een gietstukje uit 68 is niet te vergelijken met een ktm stokje. Ik zou het wel aandurven met goede nabewerking. Maar dan nog, nokkenassen zijn niet verschrikkelijk duur bij ktm, en als je andere keuzes wil zijn er ook andere assen om daar te bestellen. helaas heeft nooit iemand ze gemapt op graden en lift, dat zou interressant zijn. |
goed als noodreparatie zou ik het ook wel aandurven hoor.
|
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 22:49 Onderwerp: |
|
|
het is geen gietijzer maar gietstaal, daar zit een héél groot verschil in.
Mits de nodige kennis en de juiste lasmaterialen is dit zeker op te lassen.
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
|