lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koelvloeistof niveau gaat naar beneden...

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 19:13    Onderwerp: Koelvloeistof niveau gaat naar beneden... Reageer met quote

2000 km tussen max en min in behoorlijk warme omstndigheden. Wat kan dit betekenen?
Ik dacht aan waterpomp of join de culasse (koppakking voor de hollanders smiley )

Iemand advies?

Tnx
T

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

de eerste vraag is altijd of je het echt kwijtraakt of dat het er bij warme motor overheen borrelt, omdat het systeem niet goed ontlucht is.

weet je het zeker dat je het kwijt raakt:
- Waterpompas meest aannemelijke candidaat. Koop dan iig 2006 of later model update setje

- alleen bij 2003 modellen zou je evt aan een koppakking kunnen denken, vooral als de motor nooit de officiele update van de cilindermoeren gehad heeft.

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

95% kans op de waterpomp idd...klassieker rolleyes5

Zolang het aan dat tempo blijft gaan kan je rustig verderkarren (ik veronderstel dat je op dit moment al op een ander continent bent laugh3 ).
Als het in de richting van "vatje leeg op 800-1000km" gaat misschien toch eens best vervangen.

Benodigdheden :

- dichtingen van de uitlaatbuis
- carterdekseldichting
- waterpomphuis dichting
- kit met as, 2 circlipsen en een dichting
- handleiding van Pyndon op ktm950.info

eventueel ook eens heel kritisch voelen aan de 2 lagertjes van de pompas en bij twijfel ook die vervangen.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito

BerichtGeplaatst: Za, 14 Aug. 2010, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Baai dankie mannekes,
ik rijd nog even verder met dezelfde symptomen dan. Morgen is de laatste rijdag en maandag gaan de motoren terug de kist in en op de boot.
Ik heb alles bij om een waterpomp reparatie uit te voeren maar eerlijk gezegd na 7500+ km piste in 3.5 weken ben ik te lui om er nu nog aan te beginnen dozey
Voor de rest heeft de 990 en de 640 de reis goed doorstaan. Enkel mijn benzinefilter heb ik moeten reinigen. De naft is hier precies niet al te proper: Filter zag zo zwart als m..ens kl..en ( bucktooth ) en de motor reed als een hete hongerige springbok op een warme Namibische zondagmiddag. Maar een hele bus carb cleaner maakte het theezakje terug wit en de motor terug rocket power style...

Binnenkort uitgebreid verslag,

T

african

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
95% kans op de waterpomp idd...klassieker rolleyes5

....

Vrijdag na 't werk thuis gekomen na wat bebouwde kom en aanschuiven voor verkeerslichten, motor op de zij-standaard. Zie ik ineens dat er een plaske koelvloeistof onder ligt! (vooraan onder de radiator) Volgens mij kwam het uit het overloop slangetje van het expansievaatje.

Nu stond dat vaatje (bij koude motor), al een hele tijd, net boven minimum. Nu is (was) het er net onder. Normaal als het nivo zo laag staat komt er toch geen vloeistof meer uit de overloop?

Als er iets fout aan het lopen is met de pompas, komt er dan olie in het koelwater of water in de olie? Met de laatste druppels die op de garage vloer gevallen zijn, leek er iets donkers meegekomen te zijn, maar dat kan een beetje vuil aan de buitenkant geweest zijn ook natuurlijk.

Zal meneer Pyndon eens moeten opzoeken...

Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

water in de olie. symptoom: de oliefilter kan daar niet tegen, komt dicht en het olielampje gaat flikkeren/branden. als je de filter demonteert zijn die ribben eerder golven dan recht. andere controle: op de zijpikkel en koppelingsdeksel eraf. is de properste manier om mayonaise te vinden zonder verlies van olie.

maar als er vloeistof uit de overloop komt denk ik eerder aan een luchtbel. heb ik ook eens gehad na een kort kronkelende "gorge" in Frankrijk bij zeer warm weer. daarna bleef het niveau stabiel (controle bij koud blok).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
JarnodeParno

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb onlangs in Noorwegen hetzelfde ervaren, de eerste 4000KM heb ik 2 keer moeten bijvulen omdat het nivo weer naar min ging (ik had tot max gevuld), echter omdat het zo lang duurde voor het nivo zakte tot minimaal besloot ik ermee door te rijden. De 5000KM die nog volgden bleef het nivo stabiel rolleyes3
Ducati 600SS
Naar boven
Remmie

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Aug. 2010, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Maandag terug gereden vanuit een nat Denemarken. Laatste dag 650km in 1 keer naar huis.(veel regen) Totaal een kleine 3000Km gereden. Koelvloeistof niveau blijft mooi goed op niveau.

Vandaag een kleinstukje gaan rijden. Zie ik in het Oliepijl glas tijdens het opwarmen kleinen witte vlekken bovenop de olie, als de olie warm is het weg.

Is dat condens water wat bovenop de olie drijft of is dit het begin van mijn waterpomp afdichting die het begeeft. sad

KTM 950 SE 19000km

Remmie grin

mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 19 Aug. 2010, 3:26    Onderwerp: Reageer met quote

Remmie schreef:
Maandag terug gereden vanuit een nat Denemarken. Laatste dag 650km in 1 keer naar huis.(veel regen) Totaal een kleine 3000Km gereden. Koelvloeistof niveau blijft mooi goed op niveau.

Vandaag een kleinstukje gaan rijden. Zie ik in het Oliepijl glas tijdens het opwarmen kleinen witte vlekken bovenop de olie, als de olie warm is het weg.

Is dat condens water wat bovenop de olie drijft of is dit het begin van mijn waterpomp afdichting die het begeeft. sad

KTM 950 SE 19000km

Remmie grin

klein beetje condens kan even in het oog houden
het zou wel snel zijn bij 19000km
Naar boven
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Do, 19 Aug. 2010, 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Remmie.

Graadmeters voor lekkende waterpompas zijn oa.:
-papieren oliefilter, hiervan zijn de ribbels niet meer recht maar door het water erg golvend.
-mayonaise achtig spul achter koppelingsdeksel
-olielampje dat (vaker) gaat branden als gevolg van dichtgeslagen papieren filter.
(Niet te verwarren met flikkerend olielampje zoals in ander topic beschreven)

Als ik jou was ververste ik de olie en keek ik gelijk het papieren filter eens goed na.

Remmie

BerichtGeplaatst: Do, 19 Aug. 2010, 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

rene+adventure schreef:
Remmie.

Graadmeters voor lekkende waterpompas zijn oa.:
-papieren oliefilter, hiervan zijn de ribbels niet meer recht maar door het water erg golvend.
-mayonaise achtig spul achter koppelingsdeksel
-olielampje dat (vaker) gaat branden als gevolg van dichtgeslagen papieren filter.
(Niet te verwarren met flikkerend olielampje zoals in ander topic beschreven)

Als ik jou was ververste ik de olie en keek ik gelijk het papieren filter eens goed na.

Ben vandaag even na Oberhausen gereden (auto) en nagevraagd wat zij ervan vonden.
Inderdaad de boven genoemde dingen checken maar ervan uitgaan dat het de de waterpomp is. Dus gelijk maar alle onderdelen gekocht en ga alles gelijk maar vervangen. zeker is zeker.

Mooi klusje voor de komende dagen. book2 smash

Hou jullie op de hoogte

Remmie pleased

P.S.
Om niet dit draadje verder te vervullen met mijn topic.
Start ik er zelf een in het ALGEMEEN SUPERENDURO
genaamd:
Koelvloeistof in olie? Melkvlekken?

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: