Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Di, 3 Aug. 2010, 7:57 Onderwerp: |
|
|
Maar weet er iemand nu de maat van die wiellagers?
 _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 3 Aug. 2010, 18:49 Onderwerp: |
|
|
Geen flauw idee ...
'k Moet precies meer van mijn oren maken op een forum, daarnet bericht gekregen dat mijne roadbookdingeskit gereed ligt de dealer.
Geweldig  _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 3 Aug. 2010, 20:03 Onderwerp: |
|
|
je kunt de meeste parts opzoeken bij www.ktmworld.com bij de oem microfisches. Daar staan de lagermaten bij.
voorwiellager 2x GR.BALL BEAR.6906 DDU2CG23S6NM (zo ongeveer iedere KTM, lc4, exc etcetc)
voorwielkeerring 2x SHAFT SEAL RING 35X47X7 TC
achterwiellager 2x GR.BALL BEAR. 6205-2RSHC3HMTF7 (=LC4 modellen)
achterwielkeerring 1x SHAFT SEAL RING 30X52X7
950 tandwieldrager 1x BALL BEARING 3206 2RS1
950 tandwielkeerring 1x NILOS RING 7206
990 tandwiellager 2x BALL BEARING 6006 DDU2CG23S6NM
990 tandwielkeerring 1x NILOS RING 6006AV _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Wo, 25 Aug. 2010, 17:02 Onderwerp: |
|
|
STRESS ZOU EEN MENS ERVAN KRIJGEN
Een goede tankbeurt, dus zo'n 350 km geleden werd de Adv uitgerust met een nieuwe vooras en een volledige set lagers (uiteraard 2 stuks, met nieuwe tussenbussen en alles...).
Nu begint die vooras opnieuw te kraken
Ik begon het vandaag al te voelen toe ik 'm met ingetrokken koppeling even liet verder bollen.... een klein trillinkje in het stuur bij elke omwenteling van het wiel en ik wist weeral hoe laat het was.
Wat kan hier toch aan de hand zijn
(ik ben er zelf niet aan geweest en de mecano's kunnen normaal gezien perfect een set lagers vervangen) _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Wo, 25 Aug. 2010, 18:52 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: |
Een goede tankbeurt, dus zo'n 350 km geleden werd de Adv uitgerust met een nieuwe vooras en een volledige set lagers (uiteraard 2 stuks, met nieuwe tussenbussen en alles...).
|
350km op 1 tankbeurt?! _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Wo, 25 Aug. 2010, 19:55 Onderwerp: |
|
|
ik denk dat het misschien aan het wiel kan liggen, lijkt misschien onmogelijk maar de oorzak moet ergens zitten.Misschien zit er een fout in de naaf en zitten de lagers een klein beetje scheef, het moet echt niet veel zijn. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 25 Aug. 2010, 20:00 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: | STRESS ZOU EEN MENS ERVAN KRIJGEN
Nu begint die vooras opnieuw te kraken
Ik begon het vandaag al te voelen toe ik 'm met ingetrokken koppeling even liet verder bollen.... een klein trillinkje in het stuur bij elke omwenteling van het wiel en ik wist weeral hoe laat het was.
Wat kan hier toch aan de hand zijn
(ik ben er zelf niet aan geweest en de mecano's kunnen normaal gezien perfect een set lagers vervangen) |
Is dan niet misschien iets mis met je hub van je voorwiel?
lagerkamers niet goed waardoor ze iets scheef zitten/of te ondiep waardoor bij het aandraaien van de voorwiel as ze een grotere zijwaardse belasting te verduren krijgen.
Of beide kamers zitten niet 100% op de zelfde hoogte waardoor er extra stress ontstaat? _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Do, 26 Aug. 2010, 12:30 Onderwerp: |
|
|
Kan er dan plots iets veranderen aan het voorwiel waardoor het lagers begint te vreten ?
Volgens de technieker was de vooras eerder door een kapot lager ingesleten dus heb ik die as ineens ook laten vervangen.
Tot nu toe was ik er met een paar tientallen euro's vanaf, maar zo'n naaf kost wel een duit vermoed ik  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 26 Aug. 2010, 16:11 Onderwerp: |
|
|
Vermoedelijk bij de eerste vervanging een serieuze verkrachting gebeurd...maar da's idd ook maar vermoedelijk natuurlijk.
Lijkt een exemplarisch gegeven (moet wel, want ik heb het nog niet gehad ). In tegenstelling tot balhoofdlagers, waterpomp, koppelingspomp ( hebt ge ook al gehad) en nog een paar kleinigheden die u ongetwijfeld nog te beurt zullen vallen ...
Dus om alles uit te sluiten nieuwe naaf idd. Als ge dan toch bezig zijt, direct nen Talon nemen. En aangezien den boel dan toch ontspaakt is misschien een Excel velg. Dus : nekeer horen bij Haan Wheels voor een volledig wiel en uw oude velg en spaken verpatsen. Gaat ge zeker ne koper voor vinden.
Ik snap nog altijd niet hoe die eerste as heeft kunnen inslijten. Rond de as zelf draait immers niks...'t is toch niet de bedoeling dat de lagerbussen rond de as gaan draaien ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 2:38 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Vermoedelijk bij de eerste vervanging een serieuze verkrachting gebeurd...maar da's idd ook maar vermoedelijk natuurlijk.
Lijkt een exemplarisch gegeven (moet wel, want ik heb het nog niet gehad ). In tegenstelling tot balhoofdlagers, waterpomp, koppelingspomp ( hebt ge ook al gehad) en nog een paar kleinigheden die u ongetwijfeld nog te beurt zullen vallen ...
Dus om alles uit te sluiten nieuwe naaf idd. Als ge dan toch bezig zijt, direct nen Talon nemen. En aangezien den boel dan toch ontspaakt is misschien een Excel velg. Dus : nekeer horen bij Haan Wheels voor een volledig wiel en uw oude velg en spaken verpatsen. Gaat ge zeker ne koper voor vinden.
Ik snap nog altijd niet hoe die eerste as heeft kunnen inslijten. Rond de as zelf draait immers niks...'t is toch niet de bedoeling dat de lagerbussen rond de as gaan draaien ? |
Raketman Haan wheels heeft helemaal geen Talon naven en Talon geen excel velgen
Haan wheels maakt zelf de nieuwe naaf en is importeur van europa van Excel velgen.
wat hij beter kan doen is bellen met Haan wheels en het probleem bespreken ze kunnen ook nieuwe bussen draaien moest daar het probleem in zitten www.haanwheels.com |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 8:46 Onderwerp: |
|
|
Tja, het is iig duidelijk dat er iets structureel mis moet zijn:
- standaard rij je probleem loos 50000km met voorwiellagers, zelfs als je zo af en toe een modderpadje pakt en de HD reiniger gebruikt.
Na 350 km stuk is bijna ongeloofwaardig slecht: Dan moet er na de montage eigenlijk al wel iest geweest zijn. Dan kan het haastniet zo zijn dat de zaak lekker soepel liep.
Gezien er ook nieuwe bussen e.d. gemonteerd zijn blijven er weinig opties over:
- Lagers en/of wiel zijn structureel fout gemonteerd: in foute volgorde aangetrokken, met de hamer gemonteerd etc
- de lagerpassingen in de naaf zijn niet ok: Dat zou je bij montage van een niewe set lagers gewoon moeten merken vind ik, dan kan het niet lekker lopen.
(een kogellager heeft een paar 1/1000 mm speling, die loopt of klemt, iets ertussen is bijna onmogelijk.)
Als het door een motorzaak vervangen is, neem ik aan dat er na 350km garantie op die reparatie zit... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 16:19 Onderwerp: |
|
|
Ja dat is door een motorzaak vervangen en daar staat hij trouwens sinds deze middag terug
Het zou mij zeer verwonderen moesten ze zo'n relatief eenvoudig klusje vern ken.
Nu gaan ze gans de handel eens demonteren, terug monteren en me dan eens een flinke rit laten maken.
Als het kraken dan terug begint zet het lager zich volgens hen na korte tijd ergens scheef in de naaf en moet die laatste vervangen worden.
Anderzijds begint de voorvork na 5000km ook aan beide kanten te lekken (bourages vervangen nadat één kant lekte). Ze gaan dat nu wel onder garantie verhelpen maar als je zo'n standaardklusje al niet tot een goed einde kan brengen  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 21:04 Onderwerp: |
|
|
Vrom, Raketman heeft ook al gedacht aan uw naaf die verkloot geweest is door uw vorige dealer. En Mototech begint nu toch ook te denken dat er iets met de naaf is. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 21:04 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: | Ja dat is door een motorzaak vervangen en daar staat hij trouwens sinds deze middag terug
Het zou mij zeer verwonderen moesten ze zo'n relatief eenvoudig klusje vern ken.
Nu gaan ze gans de handel eens demonteren, terug monteren en me dan eens een flinke rit laten maken.
Als het kraken dan terug begint zet het lager zich volgens hen na korte tijd ergens scheef in de naaf en moet die laatste vervangen worden.
Anderzijds begint de voorvork na 5000km ook aan beide kanten te lekken (bourages vervangen nadat één kant lekte). Ze gaan dat nu wel onder garantie verhelpen maar als je zo'n standaardklusje al niet tot een goed einde kan brengen  |
en daar zit het probleem in denk ik, een kant vervangen en de andere niet, dan komt er te veel spanning op je as en lagers aan 1 kant.
dit probleem heb ik met mijn sm ook eens gehad, en het probleem komt naar boven als je extreem scheef gaat in mijn geval met de steuntjes over de grond, dan worden die krachten niet evenwijdig opgevangen.
kon je met je handen los rijden zonder opzij te moeten gaan hangen om de motor recht te houden ???? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 21:09 Onderwerp: |
|
|
mmm daar geloof ik niet echt in.
Der zijn zelfs motoren waarbij de ingaande demping in de ene poot zit, en de uitgaande in de andere poot.
De as van de adventure is dermate stijf dat kleine verschillen geen probleem kan geven. Voor de wiellagers maakt dat al helemaal niet uit: die zitten om de starre as, en die as buigt echt niet want dat is een dikke (26mm?) pijp. Als het goed is zitten die binnenringen van de lagers daar keurig op ingeklemt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|