lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

98 octaan rijdt soepeler dan 95?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Ik las laatst dit artikel, waaruit inderdaad blijkt dat een hoger octaangehalte niet veel uitmaakt als de motor niet is aangepast.
http://www.ktm950.info/how/gasoline/chemical_soup.html
en ook
http://www.ktm950.info/how/detonation/Detonation_101.html


http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-consumption/question90.htm

Wat een gedonder met die 950 zeg! Rij gelukkig een 990 EFI.
thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3677

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jul. 2009, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

ben vandaag vanuit duitsland thuisgekomen, heb ik er voor de gein eens 100 oktaan "racing" V-Power ingegooid, ik heb eigenlijk geen verschil bemerkt.
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

met de injectie merk je al helemaal geen verschil denkik: De lambda-sonde ziet dan een rijker mengsel en corrigeert zelf!
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jul. 2009, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
met de injectie merk je al helemaal geen verschil denkik: De lambda-sonde ziet dan een rijker mengsel en corrigeert zelf!


Ik ben geen proffesionele mekanieker, wel een sleutelaar en af en toe ga ik met mijn commentaar wel al eens op mijnen bek, dizzy2, ik heb zeker niet de ervaring van Dr Bean, maar ik dacht altijd dat 100 octane benzine het mengsel niet rijker maakt, maar dat je een vroeger ontstekingstijdstip krijgt, het mengsel (lucht/benzine verhouding) op zich blijft gelijk volgens mij. Nu zou het wel kunnen dat een vroeger onstekingstijdstip hetzelfde effect heeft als een rijker mengsel, met name beter opnemen onderin?...
Wat wel kan is dat de injectie wat bijregelt, daweetikniezeker, hangt een beetje af vd limiet waarden waarbinnen de CPU kan afregelen
In ieder geval vindt elke benzine motor dat wel lekker zo'n 100 octaan, verbranding is beter en je rendement dus ook, dus ga je minder verbruiken dan bv met 95. Ik tank als ik kan altijd 98 en indien in duitsland 100. Bij warm weer helpt het aanzienlijk tegen pingelen en op circuit probeerden we ook met avgas (102 octaan dacht ik?) te rijden als de portemonnee het toeliet, beter bij constant hoge belasting.
My 2 cents

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olaf



Geregistreerd op: 9-6-2009
Berichten: 64
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jul. 2009, 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Avgas 100 LL zoals het eigenlijk heet bevat nog lood , LL staat voor lowlead , lijkt me niet handig voor een brommer met kat .
Behalve dat het duur is , ruim twee maal de prijs van 98 , lijkt me wegegooid geld voor een standaard fiets . vervroegen van ontsteking kan ook voor hoog of te hoge cilinderkop temp zorgen met eventuele fatale gevolgen op termijn .
Maar rijker lopen doet ie niet volgens mij , het rendement wordt mischien hoger door een langere verbrandingstijd , maar elk voordeel heeft zijn nadeel , vroeg of laat .
Olaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jul. 2009, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Olaf schreef:
Avgas 100 LL zoals het eigenlijk heet bevat nog lood , LL staat voor lowlead , lijkt me niet handig voor een brommer met kat .
Behalve dat het duur is , ruim twee maal de prijs van 98 , lijkt me wegegooid geld voor een standaard fiets . vervroegen van ontsteking kan ook voor hoog of te hoge cilinderkop temp zorgen met eventuele fatale gevolgen op termijn .
Maar rijker lopen doet ie niet volgens mij , het rendement wordt mischien hoger door een langere verbrandingstijd , maar elk voordeel heeft zijn nadeel , vroeg of laat .
Olaf


Ik zei ook niet dat we nu allemaal op avgas moeten rijden hé, dat zou een beetje duur zijn en slecht voor het milieu. We gebruikten dat destijds op circuit, net om hoge temperaturen te vermijden. hogere temperaturen zorgen voor vermogen verlies, ga maar eens een paar rondjes op circuit rijden bij 30°, lijkt dan wel of je moto niet meer vooruit gaat...
Truukjes destijds waren luchtslangen vanonder de kop die op de luchtinlaat vd carbs uitkwamen, (ram air avant la lettre, later gepikt door de jappen Smile ), proberen koele lucht binnen te krijgen en mengsel koel te houden, en benzine met tolueen, werkt ook maar is zeer schadelijk, dus niet doen thumbsdown, benzine uit gekoelde containers tanken etc....Niet dat het bij mij veel hielp, mijn rondetijden waren niet zo schitterend dozey , maar het was big fun... Smile

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jul. 2009, 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Verklaring staat in mijn eerder posting:

Ontstekingstijdstip wordt NIET bijgeregeld aan de hand van het soort brandstof (Hoe immers kan de motor dat detecteren?).

In automotoren wordt dat wel gedetecteerd, namelijk middels klopsensoren. Maar de KTM heeft dat niet (en volgens mij geen enkele motorfietsmotor: te veel rompslomp).

Ontstekingstijdstip is dus onafhankelijk van de gebruikte brandstof: Dus als de brandstof trager brand (wat zo is bij hoger oktaangetal), dan komt er meer onverbrand de uitlaat in: De Lambdasonde ziet dat als een rijker mengsel...

zo duidelijker?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lecram



Geregistreerd op: 21-6-2009
Berichten: 161
Woonplaats: Barendrecht

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zojuist in een bijna lege tank Aral 102 octaan gegooid en merk dat de motor een stuk soepeler loopt. Ik kan nu met een hogere versnelling rijden, dus lager toerental, met veel minder trillingen. Ook pakt de motor beter op. Met 95 moet ik vaker schakelen om de motor lekker te laten lopen.

Hoe het ook kan, het werkt in ieder geval wel. Nu nog de tank leegrijden om het verbruik te meten (met zo'n vakantie in de Eifel is het leegrijden zo gebeurd thumbsup )

_________________
KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Verklaring staat in mijn eerder posting:

Ontstekingstijdstip wordt NIET bijgeregeld aan de hand van het soort brandstof (Hoe immers kan de motor dat detecteren?).

In automotoren wordt dat wel gedetecteerd, namelijk middels klopsensoren. Maar de KTM heeft dat niet (en volgens mij geen enkele motorfietsmotor: te veel rompslomp).



De nieuwste BMW's (de 800's dus) hebben wel klopsensoren en ze gebruiken die om een brandbaar mengsel samen te stellen dat zo arm mogelijk is. Vandaar dat ze zo zuinig zijn. Met een tank van 16L hebben die een aktieradius van 400 km een meer.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Jul. 2010, 0:06    Onderwerp: Reageer met quote

Niet alleen in de 800's, klopsensor zat al in de eerste 1200 boxers ook...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Jul. 2010, 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Niet alleen in de 800's, klopsensor zat al in de eerste 1200 boxers ook...


Ik wou het zelf niet aanbrengen, als ex GS'er, om de gemoederen niet te verhitten, maar die klop of pingelsensoren werkten wel lekker op de 1200, zelfs bij goed doorrijden nooit boven de 6l, 390km op een tank van 20l als de kwaliteit vd benzine goed was, kan KTM nog een puntje aan zuigen....

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pepdeze



Geregistreerd op: 26-1-2005
Berichten: 164
Woonplaats: ijsselstein

BerichtGeplaatst: Za, 24 Jul. 2010, 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mijn 950 merk ik niets of ik nu 95 of 98 tank, bij de injectie Varadero daarintegen wel degelijk, dat is met 95 net een hobbelpaard, bij rond de 50 continu ploffen en bij plots gasdicht gewoon afslaan, dat is met de duurdere benzine, en vooral BP ultimate helemaal weg, of loodvervanger helpt ook bij de Varadero. Dus of het hoger octaan, of de andere additieven voor een betere en soepelere motorloop zorgen.....zeg het maar.
Ik denk het laatste, want volgens mij heeft de Varadero geen klopsensor.

Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tjaffel



Geregistreerd op: 7-12-2004
Berichten: 120
Woonplaats: Ten Boer

BerichtGeplaatst: Za, 9 Okt. 2010, 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Niet alleen in de 800's, klopsensor zat al in de eerste 1200 boxers ook...


Klopt tongue


Maar zit er geen sensor op/in de katalysator die zoiets meet en dan eventueel bij regelt. Of heeft dat meer met milieuaspecten te maken en het efficiënte gebruik van de kat.

_________________
Gerrit smiley


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
PHS



Geregistreerd op: 11-5-2010
Berichten: 257
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Za, 9 Okt. 2010, 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb met m'n 950 ook alles getankt en merk eigenlijk helemaal niets.
Kan natuurlijk ook heel goed zijn dat ik een gevoelloze botterik ben, maar dat terzijde wacko

Met m'n BMW kon ik wèl goed verschil merken met hoger octaan, want de pingel sensoren wisten dan dat 't pingelen wat later ging gebeuren en de ontsteking werd daar op aangepast met wat extra pk's als gevolg.
Maar ja, dat stelt niet zoveel voor bij een BMW hè ?? evilgrin

_________________
ex. KTM 950 Adventure 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lecram



Geregistreerd op: 21-6-2009
Berichten: 161
Woonplaats: Barendrecht

BerichtGeplaatst: Za, 9 Okt. 2010, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ook 98 werkt bij mijn SMT een stuk beter. Ik tank dan wel Ultimate van BP
_________________
KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif