Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hydrazine

|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 12 Jul. 2009, 22:12 Onderwerp: |
|
|
ben vandaag vanuit duitsland thuisgekomen, heb ik er voor de gein eens 100 oktaan "racing" V-Power ingegooid, ik heb eigenlijk geen verschil bemerkt. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 23:18 Onderwerp: |
|
|
met de injectie merk je al helemaal geen verschil denkik: De lambda-sonde ziet dan een rijker mengsel en corrigeert zelf! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 14 Jul. 2009, 12:46 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | met de injectie merk je al helemaal geen verschil denkik: De lambda-sonde ziet dan een rijker mengsel en corrigeert zelf! |
Ik ben geen proffesionele mekanieker, wel een sleutelaar en af en toe ga ik met mijn commentaar wel al eens op mijnen bek, , ik heb zeker niet de ervaring van Dr Bean, maar ik dacht altijd dat 100 octane benzine het mengsel niet rijker maakt, maar dat je een vroeger ontstekingstijdstip krijgt, het mengsel (lucht/benzine verhouding) op zich blijft gelijk volgens mij. Nu zou het wel kunnen dat een vroeger onstekingstijdstip hetzelfde effect heeft als een rijker mengsel, met name beter opnemen onderin?...
Wat wel kan is dat de injectie wat bijregelt, daweetikniezeker, hangt een beetje af vd limiet waarden waarbinnen de CPU kan afregelen
In ieder geval vindt elke benzine motor dat wel lekker zo'n 100 octaan, verbranding is beter en je rendement dus ook, dus ga je minder verbruiken dan bv met 95. Ik tank als ik kan altijd 98 en indien in duitsland 100. Bij warm weer helpt het aanzienlijk tegen pingelen en op circuit probeerden we ook met avgas (102 octaan dacht ik?) te rijden als de portemonnee het toeliet, beter bij constant hoge belasting.
My 2 cents _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Olaf
|
Geplaatst: Di, 14 Jul. 2009, 16:03 Onderwerp: |
|
|
Avgas 100 LL zoals het eigenlijk heet bevat nog lood , LL staat voor lowlead , lijkt me niet handig voor een brommer met kat .
Behalve dat het duur is , ruim twee maal de prijs van 98 , lijkt me wegegooid geld voor een standaard fiets . vervroegen van ontsteking kan ook voor hoog of te hoge cilinderkop temp zorgen met eventuele fatale gevolgen op termijn .
Maar rijker lopen doet ie niet volgens mij , het rendement wordt mischien hoger door een langere verbrandingstijd , maar elk voordeel heeft zijn nadeel , vroeg of laat .
Olaf |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 14 Jul. 2009, 22:02 Onderwerp: |
|
|
Olaf schreef: | Avgas 100 LL zoals het eigenlijk heet bevat nog lood , LL staat voor lowlead , lijkt me niet handig voor een brommer met kat .
Behalve dat het duur is , ruim twee maal de prijs van 98 , lijkt me wegegooid geld voor een standaard fiets . vervroegen van ontsteking kan ook voor hoog of te hoge cilinderkop temp zorgen met eventuele fatale gevolgen op termijn .
Maar rijker lopen doet ie niet volgens mij , het rendement wordt mischien hoger door een langere verbrandingstijd , maar elk voordeel heeft zijn nadeel , vroeg of laat .
Olaf |
Ik zei ook niet dat we nu allemaal op avgas moeten rijden hé, dat zou een beetje duur zijn en slecht voor het milieu. We gebruikten dat destijds op circuit, net om hoge temperaturen te vermijden. hogere temperaturen zorgen voor vermogen verlies, ga maar eens een paar rondjes op circuit rijden bij 30°, lijkt dan wel of je moto niet meer vooruit gaat...
Truukjes destijds waren luchtslangen vanonder de kop die op de luchtinlaat vd carbs uitkwamen, (ram air avant la lettre, later gepikt door de jappen ), proberen koele lucht binnen te krijgen en mengsel koel te houden, en benzine met tolueen, werkt ook maar is zeer schadelijk, dus niet doen , benzine uit gekoelde containers tanken etc....Niet dat het bij mij veel hielp, mijn rondetijden waren niet zo schitterend , maar het was big fun...  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 15 Jul. 2009, 21:33 Onderwerp: |
|
|
Verklaring staat in mijn eerder posting:
Ontstekingstijdstip wordt NIET bijgeregeld aan de hand van het soort brandstof (Hoe immers kan de motor dat detecteren?).
In automotoren wordt dat wel gedetecteerd, namelijk middels klopsensoren. Maar de KTM heeft dat niet (en volgens mij geen enkele motorfietsmotor: te veel rompslomp).
Ontstekingstijdstip is dus onafhankelijk van de gebruikte brandstof: Dus als de brandstof trager brand (wat zo is bij hoger oktaangetal), dan komt er meer onverbrand de uitlaat in: De Lambdasonde ziet dat als een rijker mengsel...
zo duidelijker? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Lecram
|
Geplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 22:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zojuist in een bijna lege tank Aral 102 octaan gegooid en merk dat de motor een stuk soepeler loopt. Ik kan nu met een hogere versnelling rijden, dus lager toerental, met veel minder trillingen. Ook pakt de motor beter op. Met 95 moet ik vaker schakelen om de motor lekker te laten lopen.
Hoe het ook kan, het werkt in ieder geval wel. Nu nog de tank leegrijden om het verbruik te meten (met zo'n vakantie in de Eifel is het leegrijden zo gebeurd ) _________________ KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74 |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 23:14 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Verklaring staat in mijn eerder posting:
Ontstekingstijdstip wordt NIET bijgeregeld aan de hand van het soort brandstof (Hoe immers kan de motor dat detecteren?).
In automotoren wordt dat wel gedetecteerd, namelijk middels klopsensoren. Maar de KTM heeft dat niet (en volgens mij geen enkele motorfietsmotor: te veel rompslomp).
|
De nieuwste BMW's (de 800's dus) hebben wel klopsensoren en ze gebruiken die om een brandbaar mengsel samen te stellen dat zo arm mogelijk is. Vandaar dat ze zo zuinig zijn. Met een tank van 16L hebben die een aktieradius van 400 km een meer. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 23 Jul. 2010, 0:06 Onderwerp: |
|
|
Niet alleen in de 800's, klopsensor zat al in de eerste 1200 boxers ook... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Vr, 23 Jul. 2010, 17:47 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Niet alleen in de 800's, klopsensor zat al in de eerste 1200 boxers ook... |
Ik wou het zelf niet aanbrengen, als ex GS'er, om de gemoederen niet te verhitten, maar die klop of pingelsensoren werkten wel lekker op de 1200, zelfs bij goed doorrijden nooit boven de 6l, 390km op een tank van 20l als de kwaliteit vd benzine goed was, kan KTM nog een puntje aan zuigen.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
|
Naar boven |
|
 |
pepdeze
|
Geplaatst: Za, 24 Jul. 2010, 21:00 Onderwerp: |
|
|
Bij mijn 950 merk ik niets of ik nu 95 of 98 tank, bij de injectie Varadero daarintegen wel degelijk, dat is met 95 net een hobbelpaard, bij rond de 50 continu ploffen en bij plots gasdicht gewoon afslaan, dat is met de duurdere benzine, en vooral BP ultimate helemaal weg, of loodvervanger helpt ook bij de Varadero. Dus of het hoger octaan, of de andere additieven voor een betere en soepelere motorloop zorgen.....zeg het maar.
Ik denk het laatste, want volgens mij heeft de Varadero geen klopsensor.
Jeroen |
|
Naar boven |
|
 |
Tjaffel

|
Geplaatst: Za, 9 Okt. 2010, 19:09 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Niet alleen in de 800's, klopsensor zat al in de eerste 1200 boxers ook... |
Klopt
Maar zit er geen sensor op/in de katalysator die zoiets meet en dan eventueel bij regelt. Of heeft dat meer met milieuaspecten te maken en het efficiënte gebruik van de kat. _________________ Gerrit
  |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Za, 9 Okt. 2010, 19:28 Onderwerp: |
|
|
Ik heb met m'n 950 ook alles getankt en merk eigenlijk helemaal niets.
Kan natuurlijk ook heel goed zijn dat ik een gevoelloze botterik ben, maar dat terzijde
Met m'n BMW kon ik wèl goed verschil merken met hoger octaan, want de pingel sensoren wisten dan dat 't pingelen wat later ging gebeuren en de ontsteking werd daar op aangepast met wat extra pk's als gevolg.
Maar ja, dat stelt niet zoveel voor bij een BMW hè ??  _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
Lecram
|
Geplaatst: Za, 9 Okt. 2010, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Ook 98 werkt bij mijn SMT een stuk beter. Ik tank dan wel Ultimate van BP _________________ KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74 |
|
Naar boven |
|
 |
|