Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Boost
Geregistreerd op: 7-2-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Arnhem
|
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 12:37 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ooit een KTM UPSD vork in een transalp gestoken, was wss een vork uit 1 of andere 1 cil enduro, geen idee welk type. De standaard balhoofd pen was te dik, ik kon geen gepaste lagers vinden die en op de as pasten en in het balhoofd vd TA. Ik heb toen de balhoofdpen er uit laten persen, (zat een haarscheurtje in, was precies een soort alu) en een andere zwaardere, pen/as erin laten persen en afgedraaid op de originele Honda lager maat, samen met revisie vork en andere veren. (die van een 1cil adventure). De achterkant vervolgens gewoon met een bus in het linksysteem omhoog gezet. Vervolgens een KTM voorwiel en braking wave remschijf erin en een ex ducati carbon uitlaatje erop, leuk ding.
Die TA heeft daarna een zwaar leven gehad, zelf mee door Afrika getrokken, dan aan ne maat verkocht, die deed er enduro ritten en Marokko mee, heeft dan ook nog de moto verder gestript en achterframe aangepast en dan is weer verkocht aan nen endurist...Bij mijn weten rijd hij nu 8 jaar later nog altijd rond....Nie kapot te krijgen zo'n TA
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Boost
Geregistreerd op: 7-2-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Arnhem
|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 14:11 Onderwerp: |
|
|
De bedoeling is dat de KTM vork in een Moto Guzzi Quota komt. Ik hoop daarmee het weggedrag te verbeteren, de Quota is nu instabiel, vooral bij volle bepakking en wind.
Gezien het hoge gewicht van de Quota heb ik wel twee schijven voor nodig, vandaar de keuze op een Adventure 950/990 vork.
De balhoofdpen van de Adventure vork is inderdaad iets te dik, ik kan geen passend lager vinden en moet dus de pen afdraaien, van 29mm naar 28mm. Ik moet daarvoor wel de pen uit het balhoofd persen, maar dat hoefde geen probleem te zijn.
Ik ben nu alle benodigde onderdelen bij elkaar aan 't sparen. Ik zoek nu nog een een voorwiel of alleen de naaf, voorwielas en een 22mm stuurhouder. Dus wie nog iets van deze onderdelen heeft liggen............
Bedankt tot zover voor het meedenken.
Grtz. Bert
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 16:22 Onderwerp: |
|
|
Hoi boost,
Dat is geen abs sensor hoor, dat is een gewone pickup voor de snelheids sensor van KTM.
Mocht de pen te lang zijn heb ik dus nog kortere liggen ook.
Ik heb nog wel een stuur houder liggen ook, 22mm is het dunne stuur toch? ruil ik gratis met je om voor de dikkere houder van deze kroonplaten.
voorwiel naaf gaat lastig worden, maar die is nieuw helemaal niet duur.
Remschijven zijn duur, maar er staat geloof ik nog een setje te koop hier op het forum! Ik zal even voor je kijken of ik de originele remklauwen nog heb liggen. Ik denk het niet, maar je weet het maar nooit Of heb je die al?
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Boost
Geregistreerd op: 7-2-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Arnhem
|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 22:01 Onderwerp: |
|
|
Hoi Steven
Mooi dat je meedenkt!
Lengte van de balhoofdpen lijkt mij geen probleem, maar dat weet ik pas zeker als ik de boel uit elkaar haal dat doe ik pas als ik alle onderdelen bij elkaar gescharreld heb, anders staat de Quota zo lang stil hè.
Remklauwen heb ik al en remschijven heb ik inderdaad via dit forum kunnen kopen.
Ik heb wel interesse in die stuurhouder, ik heb helaas geen andere stuurhouder te ruil, er zat niks bij de voorvork.
Ik heb nog wel een hele ABS installatie (ABSpomp, voorrempomp/handel, achterrempomp, leidingen)
Weet jij zo of er verschillende naven zijn, ik bedoel passen alle naven voor een 950/990?
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 21 Jul. 2010, 8:45 Onderwerp: |
|
|
alle ADVENTURE 990 en 950 naven zijn zowiezo OK.
SE=nee, SM weet ik niet uit mijn hoofd.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 21 Jul. 2010, 9:10 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: |
SE=nee, SM weet ik niet uit mijn hoofd. |
een sm heeft gietwielen
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 21 Jul. 2010, 12:24 Onderwerp: |
|
|
Dan kan hij nog wel passen
Weet niet of boost een SM quota wil bouwen
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 21 Jul. 2010, 13:21 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Dan kan hij nog wel passen
Weet niet of boost een SM quota wil bouwen  |
Dan moet je ook wel een beetje sm ZIJN om dat te willen
ik heb zelf ook ooit een quota gehad, en de vering was inderdaad knudde.
ook de middenbok reed je zo aan de grond
voor en achter andere veren heeft iets geholpen,
(aangepast door jan droog pijnacker 100% repairs).
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Boost
Geregistreerd op: 7-2-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Arnhem
|
Geplaatst: Wo, 21 Jul. 2010, 23:40 Onderwerp: |
|
|
De bedoeling van de verbouw is een betere wegligging, op de weg dus of onverhard maar zeker niet offroad. Die Guzzi is veel te zwaar voor ruig terrein (250kg)
Ik vind eigenlijk een KTM Adventure prachtig maar ik heb nu eenmaal iets met die eigenwijze Guzzi en wil 'm verbeteren. Dus geen SM maar gewoon een allroad.
|
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 12:48 Onderwerp: |
|
|
Ne quota gedomme...dan ben jij ofwel 2.10m met heel lange benen of je hebt er een trapje bij gekregen en hebt geen last van hoogtevrees...Nooit gesnapt dat net die kleine italiaantjes zo'n motor konden maken...
Denk dat er in Belgie maar enkele verkocht zijn, maar ik vond het altijd een gave, ruige motor...
Persoonlijk zou ik de oorspronkelijke vork onder handen genomen hebben, ik weet uit ervaring dat de ombouw met een andere vork tamelijk ingrijpend is. Als de moto vooraan hoger of lager komt te staan zul je achteraan ook iets moeten doen, sowieso als je hem vooraan een betere vering geeft, zal je het probleem wss verplaatsen naar de achtervering....
Ook goed bekijken hoe je de spacers en borging vh balhoofd en kroonplaat gaat doen, heb ik achteraf bij de TA ook moeten veranderen, balhoofd kwam te makkelijk los. En mss moet je zwaardere veren en dikkere olie vooraan, de quota is zwaarder dan de adv.
Veel succes met je project
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Boost
Geregistreerd op: 7-2-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Arnhem
|
Geplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 13:48 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt wat je schrijft, als je aan de voorkant iets doet moet je dat ook achter doen.
Voor ben ik al bezig geweest maar verder als andere veren en olie kom je niet, het is een beperkte vork qua instellingen.
Achter is het relatief eenvoudiger, je kunt de veer/demper unit makkelijk uitbouwen en vervangen.......
|
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 23 Jul. 2010, 17:55 Onderwerp: |
|
|
Boost schreef: | Dat klopt wat je schrijft, als je aan de voorkant iets doet moet je dat ook achter doen.
Voor ben ik al bezig geweest maar verder als andere veren en olie kom je niet, het is een beperkte vork qua instellingen.
Achter is het relatief eenvoudiger, je kunt de veer/demper unit makkelijk uitbouwen en vervangen....... |
Is het een Marzocchi? Normaal kan je naast veren en olie ook andere cartridges kopen met andere dempingskarakteristiek, Of laten aanpassen) ook kun je zorgen dat je meer veervoorspanning kan geven met bussen of andere vorkdoppen. Maar uiteindelijk is het een tamelijk ouderwetse vork met redelijk wat veerweg, die zijn altijd moeilijk strak te krijgen. Een KTM UPSD is veel stijver, zeker met de juiste setting.
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Boost
Geregistreerd op: 7-2-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Arnhem
|
Geplaatst: Vr, 23 Jul. 2010, 18:43 Onderwerp: |
|
|
Ja het is een Marzochi vork. Ik heb inderdaad ook met bussen het e.e.a. geprobeerd dit leidde echter niet tot gewenst resultaat.
Ik hoop ook echt dat die KTM vork verbetering gaat geven, zoals je al schrijft een modernere, stijvere vork met makkelijkere instellings mogelijkheden.
Grtz. Bert
|
|
Naar boven |
|
 |
|