lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Voorvork olie vernieuwen.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK

BerichtGeplaatst: Za, 6 Dec. 2008, 15:40    Onderwerp: Voorvork olie vernieuwen. Reageer met quote

Wie heeft dat al eens gedaan? Op de WP site staat elke 2 jaar. Die van mij is bijna 5 en heeft mongolie meegemaakt. Dus: welke dikte olie en de hoeveelheid, dat wil ik graag weten. Leuk klusje voor tussen oud en nieuw.

Ad

StevenD

BerichtGeplaatst: Za, 6 Dec. 2008, 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Nooit een keerringetje hoeven vervangen nog? netjes!
Denk er aan goed de cartridge leeg te pompen en als je toch bezig ben ook onder de stofkap goed schoonmaken.

Rij zelf met 7,5W en ben daar tevreden mee. Vol syntheet van Motorex, voor mijn beestje alleen het beste grin3

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Johan

BerichtGeplaatst: Za, 6 Dec. 2008, 18:38    Onderwerp: Re: Voorvork olie vernieuwen. Reageer met quote

ATAK schreef:
Wie heeft dat al eens gedaan? Op de WP site staat elke 2 jaar. Die van mij is bijna 5 en heeft mongolie meegemaakt. Dus: welke dikte olie en de hoeveelheid, dat wil ik graag weten. Leuk klusje voor tussen oud en nieuw.

Ad

Hoi Ad

In het WPH boek staat precies beschreven hoe je dat moet doen met mooie plaatjes voor extra duidelijkheid.
Wat betreft de hoeveelheid olie ,de luchtkamer moet 10 cm zijn. Deze moet minimaal 8cm zijn. Als je de luchtkamer kleiner maakt dan wordt de vork progressiever, dit is voor offroad fijner.
Wat betreft het type olie origineel is gewoon 5w en dat is volgens mij de dunste olie waardoor je het minste last hebt van slibstick.

Succes Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ATAK

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Dec. 2008, 1:08    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren met Wim Box de olie vernieuwd. Ernstig verontreinigd, ben blij dat er nu nieuwe in zit en wel W5 met een luchtkamer van 8 cm omdat ik nogal zwaar ben.

Ad

Dick

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Jul. 2010, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

hallo beste LC8'ers,
liep laatst naar mijn 950 adventure en er lag wat olie rechts naast mijn voorwiel op de grond. Na het spoor gevolgd te hebben, en ik vermoede het al, kwam ik uit bij de dichtring van de rechter poot van de voorvork. Weet nog niet of deze nu echt kapot is of er alleen te veel druk is ontstaan door het warme weer. Ik had al een tijdje niet meer ontlucht wreck

Nu heb ik wel al wat sleutelervaring, maar hier heb ik nog niet eerder mee te maken gehad.

Nu zag ik hier op het forum wel verschillende artikelen over de voorvork, dichtringen en de olie, maar kon nog niet echt sleuteladvies vinden. Heb eigenlijk een aantal vraagjes, hoop dat jullie kunnen helpen.

- hoe weet ik of de dichtingen echt stuk zijn? Zoals eerder vermeld, ik had al een tijd niet ontlucht en door dat warme weer kan ik me voorstellen dat de druk te hoog wordt en dichting als soort van overdrukventiel gefunctioneerd heeft.

- hoe zou ik het beste kunnen controleren of de dichting kapot is? Is er dan echt duidelijk slijtage of beschadiging te zien?

- Als hij kapot is, denk dat het maar meteen een revisie van de vork wordt? Echter, in de handleiding en werkplaatsboek wordt verwezen naar WP handleiding / reparatiemanual? Heeft iemand deze ter download, want kon hem niet vinden op het net.

Het betreft overigens een adv 950 van 2003. In de onderhoudshistorie heb ik niks kunnen terugvinden over onderhoud aan de vering. Misschien sowieso raadzaam om een keer los te halen, olie te verversen en wat aan onderhoud te doen? Al weet ik niet wat dat dan precies allemaal betreft, onderhoud aan de voorvork, wat hoort daar allemaal bij?
Denk overigens dat ik ook de ontluchtingsnippels maar ga aanschaffen. Kan met dat soort dingen nog wel eens nonchalant zijn en dat zijn die ventieltjes toch wel handig.

Alvast bedankt

Groeten
Dick
Naar boven
rene+adventure

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 16 Jul. 2010, 13:47    Onderwerp: lekken Reageer met quote

ls je dichtringen lekken kun je dit nog eens proberen:
http://www.crosseinsteiger.de/technik-tips--tricks/reparatur-und-umbau/gabelsimmering-mit-ventil-lehre-saeubern/index.html

(als je geen Duits kan lezen: ff met google laten vertalen).

Kan zijn dat er een vuiltje tussen de vork en de dichtring zit. Wel niet zagen zoals in beschrijving anders snij je door de dichtring.

NB: voorbeeld is niet de vork van lc8 (up-site down) maar principe is het zelfde.

koen warnar

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 16 Jul. 2010, 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

ff op youtube; wp suspension of change fork oil wp suspension
Dick

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 16 Jul. 2010, 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

heren,

dank voor jullie reactie, Gerben jij ook voor het PB.

Ga me eerst eens even te goed doen aan het leesvoer
en de info en dan morgen eens even de stoute schoenen
aan doen en e.e.a. beter in praktijk bekijken.

Ciao
Dick
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: