lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

verbruik van olie (motorex 4T 20W60 KTM)
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
happyteacher



Geregistreerd op: 30-8-2009
Berichten: 285

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 9:23    Onderwerp: verbruik van olie (motorex 4T 20W60 KTM) Reageer met quote

Hallo KTM fans;
Het weer is goed dus allen de baan op. Maar ik zie er zo weinig, rijden jullie constant op gravel pistes misschien thumbsup grin
Eerste groot onderhoud op 15000km is gebeurd.
Tijdens deze 15000km is er toch meer dan 1,5L motorex olie verbruikt.
Aan het inrijden kan het niet liggen want dat heb ik gedaan volgens de gebruikelijke norm.
Nu wat blijkt , op mijn factuur staat dat er een andere olie is geplaatst, namelijk ELF SEMY 4HP ECO 10W40 HALF SYNTH.
Dus ik bij de mecanicien gaan vragen waarom. Zijn uitleg is als volgt: KTM geeft toe dat er een verbruik is van olie met het merk MOTOREX full synth. Het zou te maken hebben met de vluchtige stoffen in deze olie. vraag mij niet waarom want dat weet ik niet, ik had hier beter moeten doorvragen .
Aha vanaf nu geen olie verbruik meer zeg ik luchtig. Nog niet direct omdat er altijd residuen achterblijven in het blok vertelde hij. Maar het verbruik zou moeten minderen tot nihil worden zij hij met een brede lach.
Ok; de tijd zal het uitwijzen veronderstel ik.

Wat zijn jullie meningen of ervaringen over het verbruik van motorex olie en gebruik van ander olie bij de KTM ADV 990. Iemand met de zelfde ervaring?
gr happy teacher

_________________
KPATM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM Naam
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ben geen groot kenner maar:

- word 20W60 nu officieel voorgeschreven?

- 1.5L op 15.000km lijkt me niet echt verontrustend

- 10W40 is sowieso dunner (koud en warm), zou hoger verbruik verwachten

- lijkt mij sterk dat je 1.5L kwijt raakt door vluchtige stoffen

- Dealers hebben vaak een contract met een olie fabrikant (en dus "voorkeur")

- Daar in tegen is Motorex is eigendom van KTM....


verder staat er al veel geschreven over olie (zoekfunctie op olie),


succes met Km maken,

Groeten,
Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

niet druk maken over olieverbruik,
of het moet een halve liter op 1000 km worden of zo.

na 3 lc8888 en 110.000 km ben ik daar wel achter gekomen.

2 a 300 cc op 1000km is heel normaal, alhoewel m'n 990 weer minder verbruikte, en m,n huidige 950 weer wat meer verbruikt.

gewoon lekker rijden met die lc8, en je daar niet druk over maken.
(wel af en toe een beetje bijvullen dus wink3 )

ik ben overigens pas overgeschakeld van 10/40 valvoline naar 10/50 motorex, en het verbruik is iets gedaald, maar dat heeft mijnsinziens meer te maken met de viscositeit dan met het merk.


En inderdaad, als je de zoekfunctie gebruikt dan heb je nog wel wat te lezen hier, want het is een "never ending story wink3 ).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2727
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

blijf bij 10w50, of 15w50 als je wil. die motor is gemaakt op die 50, in constante hitte is een w60 ook prima, maar erg dik voor nederlandse omstandigheden.

wat ook w40 is gewoon te dun, en daar worden we niet vrolijk van smug

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

In de mijne gaat al van in het prille begin 10W60 volsynthetisch van Motorex. Olieverbruik is een 200-300cc op 10.000 km. Kan dus niet echt van olieverbruik spreken...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olaf



Geregistreerd op: 9-6-2009
Berichten: 64
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jun. 2010, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

mijn 990 idem , heb hem nog niet hoeven bijvullen gewoon de motorex 10/60 erin .
Binnenkort 15000km beurt .

Olaf

_________________
AT en KTM 990R/ 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Za, 3 Jul. 2010, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag mijn oliepeil eens nagekeken met als resultaat 1 liter verbruikt op 1500 km .

Ik heb deze vorig jaar bij de dealer tweedehands gekocht met 32953 km op de teller, vandaag staat hij op34470 km.

Na een telefoontje met de dealer vond deze dat nog normaal , ik weet er nog met een 950 die een halve liter verbruiken op 1000 km zegt hij en er is niet veel aan te doen volgens hem.
Het verbruik zou alleen voorkomrn met de 950 's en niet met de 990 blokken wegens gebruik van andere cilinderbussen en zuigerveren.

Persoonlijk vind ik 1 liter op 1500 km nogal héél veel.Ik heb nog garantie tot oktober en ben niet van plan om me zomaar neer te leggen bij dat verhaal.

Wat zijn jullie meningen of ondervindingen ?

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het wisselt nogal in de praktijk: Sommige mensen hebben 1:2000 anderen 1:5000 of zelfs 1:10000 (danwel niet buivullen tussen wissels...)

1:5000 is vrij normaal, voor een 2 cilinder met dit formaat zuigers en hele korte slag (100x60 bxs)

1:1500 vind ik ook wel wat veel, zeker als dat met 20w60 is... met 10w40 verbruiken ze allemaal wel wat meer, W40 is eigenlijk te dun. Gebruik iig een halfsynth of liever volsynth xw50 of xw60. (5w50 gaat ook erg goed is mijn ervaring, en is een vrijgangbare motorolie: voordeel, hij start makkelijk bij koud weer).

Daarbij komt "Hoe veel/vaak"meet je?? Je zegt: Vandaag gekeken en verbuik 1:1500?? Betekend dat datje er 1 liter bij moest gooien?? das niet heel goed natuurlijk! Daarbij komt: Hoe goed is die meting dan? was de laatste keer ook 100% vol, of was dat direkt na de beurt (met lucht in de oliefilters....) en dus eigenlijk al 'leeg'stand?

Meten bij de adventure blijft een beetje lastig (zie div topics): De motor moet mooi recht, op een goed vlak punt staan, op de middenbok, liefst altijd hetzelfde. Daarbij moet je dan liefst nog eens meten nadat de motor even gelopen heeft, bijv: 1 minuut nadat die uit gezet is...

Kortom: Is de meting nauwkeurig genoeg om te zeggen dat het geen 1:3000 is? want dan is het weer niet zo heel gek.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Dr_Bean ook al zegt, min na het rijden en altijd op de zelfde manier peilen. Zul je zien dat hij in een keer minder olie heeft verbruikt.
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
PHS



Geregistreerd op: 11-5-2010
Berichten: 257
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

1 liter op 1500km is niet echt weinig, maar ik zou het gewoon eens even aanzien.

Ik heb net een half litertje bijgevuld op 3000km.
Dat is met deze Adventure (45dkm) nu de eerste keer. Ervaring leert dat het best wel kans wisselen.

Vind ik zelf heel acceptabel, want, zoals al eerder gezegd: dikke V-Twin met korte slag en grote boring, die door de meeste van ons best wel stevig aan de tand gevoeld wordt.
Dát maakt ook wel verschil met mensen die alleen wat toeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2727
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

zo´n fors verbruik zou ik eerder zoeken in de carter ontluchting. haal het filter huis maar eens open, als het daar een olie boel is weet je genoeg. Recent is er een sealtje ontdekt in je blok, die er voor zorgt dat als ie kapot is de motor ongeveer jouw verbruik door de inlaat trekt, via de carter ontluchting. als je zoveel verbruikt via de zuigers dan is er iets mis imho.

verbruik met mijn nieuwe blokkie is zo´n 100cc op ruim 9000km (toen gewisseld) bij zwaar woestijn gebruik met een blok wat continu heet of te heet was. Het is dus niet inherent aan het type blok dat het olie moet verstoken.
Als je daar niet uit komt rijd je maar een keer langs, dan kijken we even of het op deze manier relatief makkelijk op te lossen is.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
brambram



Geregistreerd op: 7-8-2009
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de Polo kost de 5 liter volsyntheet 5W50 39,- euro. Dus dat is 8,- per liter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

Daarbij komt "Hoe veel/vaak"meet je?? Je zegt: Vandaag gekeken en verbuik 1:1500?? Betekend dat datje er 1 liter bij moest gooien?? das niet heel goed natuurlijk! Daarbij komt: Hoe goed is die meting dan? was de laatste keer ook 100% vol, of was dat direkt na de beurt (met lucht in de oliefilters....) en dus eigenlijk al 'leeg'stand?

Meten bij de adventure blijft een beetje lastig (zie div topics): De motor moet mooi recht, op een goed vlak punt staan, op de middenbok, liefst altijd hetzelfde. Daarbij moet je dan liefst nog eens meten nadat de motor even gelopen heeft, bijv: 1 minuut nadat die uit gezet is...

Kortom: Is de meting nauwkeurig genoeg om te zeggen dat het geen 1:3000 is? want dan is het weer niet zo heel gek.


1 op 3000 is onmogelijk, de motor had net zijn onderhoud gehad voor hij in de winkel te koop stond, is dus al zeker 1 op 1500 .

De meting heb ik gedaan bij warme motor, vlak na de aankoop bij thuiskomst in mijn garage en tussendoor 2 keer gekeken en gezien dat er toch een verbruik was, nu bij nazicht van het peil gisteren toch serieus verschoten dat ie ineens onder min. stond.

In totaal heb ik nu 2 keer een halve liter bijgevuld, wat ik wel gemerkt heb is dat je meet met een echt heet blok dat je dan toch een redelijk verschil ziet tussen een gewoon warmgedraaid blok.
Ik ga het in ieder geval goed opvolgen want eind aug. ga ik naar de vogezen en heb geen zin om een paar liter olie mee te sleuren grin
Of er nu een w50 of een w60 op is dat weet ik niet, ga ik eens vragen aan de dealer.

_________________
mvg Benny

SM 950


Laatst aangepast door Benny op Zo, 4 Jul. 2010, 19:41, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
zo´n fors verbruik zou ik eerder zoeken in de carter ontluchting. haal het filter huis maar eens open, als het daar een olie boel is weet je genoeg. Recent is er een sealtje ontdekt in je blok, die er voor zorgt dat als ie kapot is de motor ongeveer jouw verbruik door de inlaat trekt, via de carter ontluchting. als je zoveel verbruikt via de zuigers dan is er iets mis imho.

verbruik met mijn nieuwe blokkie is zo´n 100cc op ruim 9000km (toen gewisseld) bij zwaar woestijn gebruik met een blok wat continu heet of te heet was. Het is dus niet inherent aan het type blok dat het olie moet verstoken.
Als je daar niet uit komt rijd je maar een keer langs, dan kijken we even of het op deze manier relatief makkelijk op te lossen is.


Het filterhuis is een 250 km geleden open geweest toen ik het sas verwijderd heb, de kast was toen droog. Ik ga het wel eens nazien, zo een groot werk is dat ook niet natuurlijk.
Als jij maar zo weinig verbruikt in de woestijn dan kan mijn blok zeker niet meer afzien op de weg, hoewel hij wel serieus gebruikt word en redelijk wat wheelies te verduren heeft.
Het is trouwens een sm en geen adventure maar de blokken zijn wel gelijk dacht ik.

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Benny schreef:
hoewel hij wel serieus gebruikt word en redelijk wat wheelies te verduren heeft.


veel wheelies maken schijnt toch wel het olieverbruik te beinvloeden,
misschien lust mijn smr daarom ook wel een slokkie laugh

bompie denk er in ieder geval ook zo over:




Geregistreerd op: 15-7-2005
Berichten: 453
Woonplaats: schelle , belgie
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 18:53 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

ik ben een proefje aan het doen voor mijn olieverbruik ....ik rij nu al 1500 km NIET op mijn achterwiel en wat merk ik.....er is geen niks olie weg....hoe komt da nu....... Mijn vriend rijd nooit op 1 wiel en daar gaat ook nooit olie weg......bij mij gaat het wel behoorlijk het olieverbruik als ik op 1 wiel rij.....wat denkte gelle ?????

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif