Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
happyteacher
|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 9:23 Onderwerp: verbruik van olie (motorex 4T 20W60 KTM) |
|
|
Hallo KTM fans;
Het weer is goed dus allen de baan op. Maar ik zie er zo weinig, rijden jullie constant op gravel pistes misschien
Eerste groot onderhoud op 15000km is gebeurd.
Tijdens deze 15000km is er toch meer dan 1,5L motorex olie verbruikt.
Aan het inrijden kan het niet liggen want dat heb ik gedaan volgens de gebruikelijke norm.
Nu wat blijkt , op mijn factuur staat dat er een andere olie is geplaatst, namelijk ELF SEMY 4HP ECO 10W40 HALF SYNTH.
Dus ik bij de mecanicien gaan vragen waarom. Zijn uitleg is als volgt: KTM geeft toe dat er een verbruik is van olie met het merk MOTOREX full synth. Het zou te maken hebben met de vluchtige stoffen in deze olie. vraag mij niet waarom want dat weet ik niet, ik had hier beter moeten doorvragen .
Aha vanaf nu geen olie verbruik meer zeg ik luchtig. Nog niet direct omdat er altijd residuen achterblijven in het blok vertelde hij. Maar het verbruik zou moeten minderen tot nihil worden zij hij met een brede lach.
Ok; de tijd zal het uitwijzen veronderstel ik.
Wat zijn jullie meningen of ervaringen over het verbruik van motorex olie en gebruik van ander olie bij de KTM ADV 990. Iemand met de zelfde ervaring?
gr happy teacher _________________ KPATM |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 9:52 Onderwerp: |
|
|
Ben geen groot kenner maar:
- word 20W60 nu officieel voorgeschreven?
- 1.5L op 15.000km lijkt me niet echt verontrustend
- 10W40 is sowieso dunner (koud en warm), zou hoger verbruik verwachten
- lijkt mij sterk dat je 1.5L kwijt raakt door vluchtige stoffen
- Dealers hebben vaak een contract met een olie fabrikant (en dus "voorkeur")
- Daar in tegen is Motorex is eigendom van KTM....
verder staat er al veel geschreven over olie (zoekfunctie op olie),
succes met Km maken,
Groeten,
Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 10:27 Onderwerp: |
|
|
niet druk maken over olieverbruik,
of het moet een halve liter op 1000 km worden of zo.
na 3 lc8888 en 110.000 km ben ik daar wel achter gekomen.
2 a 300 cc op 1000km is heel normaal, alhoewel m'n 990 weer minder verbruikte, en m,n huidige 950 weer wat meer verbruikt.
gewoon lekker rijden met die lc8, en je daar niet druk over maken.
(wel af en toe een beetje bijvullen dus )
ik ben overigens pas overgeschakeld van 10/40 valvoline naar 10/50 motorex, en het verbruik is iets gedaald, maar dat heeft mijnsinziens meer te maken met de viscositeit dan met het merk.
En inderdaad, als je de zoekfunctie gebruikt dan heb je nog wel wat te lezen hier, want het is een "never ending story ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 15:39 Onderwerp: |
|
|
blijf bij 10w50, of 15w50 als je wil. die motor is gemaakt op die 50, in constante hitte is een w60 ook prima, maar erg dik voor nederlandse omstandigheden.
wat ook w40 is gewoon te dun, en daar worden we niet vrolijk van  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 19:54 Onderwerp: |
|
|
In de mijne gaat al van in het prille begin 10W60 volsynthetisch van Motorex. Olieverbruik is een 200-300cc op 10.000 km. Kan dus niet echt van olieverbruik spreken... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Olaf
|
Geplaatst: Zo, 20 Jun. 2010, 15:43 Onderwerp: |
|
|
mijn 990 idem , heb hem nog niet hoeven bijvullen gewoon de motorex 10/60 erin .
Binnenkort 15000km beurt .
Olaf _________________ AT en KTM 990R/ 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Za, 3 Jul. 2010, 17:35 Onderwerp: |
|
|
Vandaag mijn oliepeil eens nagekeken met als resultaat 1 liter verbruikt op 1500 km .
Ik heb deze vorig jaar bij de dealer tweedehands gekocht met 32953 km op de teller, vandaag staat hij op34470 km.
Na een telefoontje met de dealer vond deze dat nog normaal , ik weet er nog met een 950 die een halve liter verbruiken op 1000 km zegt hij en er is niet veel aan te doen volgens hem.
Het verbruik zou alleen voorkomrn met de 950 's en niet met de 990 blokken wegens gebruik van andere cilinderbussen en zuigerveren.
Persoonlijk vind ik 1 liter op 1500 km nogal héél veel.Ik heb nog garantie tot oktober en ben niet van plan om me zomaar neer te leggen bij dat verhaal.
Wat zijn jullie meningen of ondervindingen ? _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 10:00 Onderwerp: |
|
|
Het wisselt nogal in de praktijk: Sommige mensen hebben 1:2000 anderen 1:5000 of zelfs 1:10000 (danwel niet buivullen tussen wissels...)
1:5000 is vrij normaal, voor een 2 cilinder met dit formaat zuigers en hele korte slag (100x60 bxs)
1:1500 vind ik ook wel wat veel, zeker als dat met 20w60 is... met 10w40 verbruiken ze allemaal wel wat meer, W40 is eigenlijk te dun. Gebruik iig een halfsynth of liever volsynth xw50 of xw60. (5w50 gaat ook erg goed is mijn ervaring, en is een vrijgangbare motorolie: voordeel, hij start makkelijk bij koud weer).
Daarbij komt "Hoe veel/vaak"meet je?? Je zegt: Vandaag gekeken en verbuik 1:1500?? Betekend dat datje er 1 liter bij moest gooien?? das niet heel goed natuurlijk! Daarbij komt: Hoe goed is die meting dan? was de laatste keer ook 100% vol, of was dat direkt na de beurt (met lucht in de oliefilters....) en dus eigenlijk al 'leeg'stand?
Meten bij de adventure blijft een beetje lastig (zie div topics): De motor moet mooi recht, op een goed vlak punt staan, op de middenbok, liefst altijd hetzelfde. Daarbij moet je dan liefst nog eens meten nadat de motor even gelopen heeft, bijv: 1 minuut nadat die uit gezet is...
Kortom: Is de meting nauwkeurig genoeg om te zeggen dat het geen 1:3000 is? want dan is het weer niet zo heel gek. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 10:30 Onderwerp: |
|
|
Zoals Dr_Bean ook al zegt, min na het rijden en altijd op de zelfde manier peilen. Zul je zien dat hij in een keer minder olie heeft verbruikt. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 13:01 Onderwerp: |
|
|
1 liter op 1500km is niet echt weinig, maar ik zou het gewoon eens even aanzien.
Ik heb net een half litertje bijgevuld op 3000km.
Dat is met deze Adventure (45dkm) nu de eerste keer. Ervaring leert dat het best wel kans wisselen.
Vind ik zelf heel acceptabel, want, zoals al eerder gezegd: dikke V-Twin met korte slag en grote boring, die door de meeste van ons best wel stevig aan de tand gevoeld wordt.
Dát maakt ook wel verschil met mensen die alleen wat toeren. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 14:13 Onderwerp: |
|
|
zo´n fors verbruik zou ik eerder zoeken in de carter ontluchting. haal het filter huis maar eens open, als het daar een olie boel is weet je genoeg. Recent is er een sealtje ontdekt in je blok, die er voor zorgt dat als ie kapot is de motor ongeveer jouw verbruik door de inlaat trekt, via de carter ontluchting. als je zoveel verbruikt via de zuigers dan is er iets mis imho.
verbruik met mijn nieuwe blokkie is zo´n 100cc op ruim 9000km (toen gewisseld) bij zwaar woestijn gebruik met een blok wat continu heet of te heet was. Het is dus niet inherent aan het type blok dat het olie moet verstoken.
Als je daar niet uit komt rijd je maar een keer langs, dan kijken we even of het op deze manier relatief makkelijk op te lossen is. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
brambram
|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 15:10 Onderwerp: |
|
|
Bij de Polo kost de 5 liter volsyntheet 5W50 39,- euro. Dus dat is 8,- per liter. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 19:29 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Daarbij komt "Hoe veel/vaak"meet je?? Je zegt: Vandaag gekeken en verbuik 1:1500?? Betekend dat datje er 1 liter bij moest gooien?? das niet heel goed natuurlijk! Daarbij komt: Hoe goed is die meting dan? was de laatste keer ook 100% vol, of was dat direkt na de beurt (met lucht in de oliefilters....) en dus eigenlijk al 'leeg'stand?
Meten bij de adventure blijft een beetje lastig (zie div topics): De motor moet mooi recht, op een goed vlak punt staan, op de middenbok, liefst altijd hetzelfde. Daarbij moet je dan liefst nog eens meten nadat de motor even gelopen heeft, bijv: 1 minuut nadat die uit gezet is...
Kortom: Is de meting nauwkeurig genoeg om te zeggen dat het geen 1:3000 is? want dan is het weer niet zo heel gek. |
1 op 3000 is onmogelijk, de motor had net zijn onderhoud gehad voor hij in de winkel te koop stond, is dus al zeker 1 op 1500 .
De meting heb ik gedaan bij warme motor, vlak na de aankoop bij thuiskomst in mijn garage en tussendoor 2 keer gekeken en gezien dat er toch een verbruik was, nu bij nazicht van het peil gisteren toch serieus verschoten dat ie ineens onder min. stond.
In totaal heb ik nu 2 keer een halve liter bijgevuld, wat ik wel gemerkt heb is dat je meet met een echt heet blok dat je dan toch een redelijk verschil ziet tussen een gewoon warmgedraaid blok.
Ik ga het in ieder geval goed opvolgen want eind aug. ga ik naar de vogezen en heb geen zin om een paar liter olie mee te sleuren
Of er nu een w50 of een w60 op is dat weet ik niet, ga ik eens vragen aan de dealer. _________________ mvg Benny
SM 950
Laatst aangepast door Benny op Zo, 4 Jul. 2010, 19:41, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 19:36 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | zo´n fors verbruik zou ik eerder zoeken in de carter ontluchting. haal het filter huis maar eens open, als het daar een olie boel is weet je genoeg. Recent is er een sealtje ontdekt in je blok, die er voor zorgt dat als ie kapot is de motor ongeveer jouw verbruik door de inlaat trekt, via de carter ontluchting. als je zoveel verbruikt via de zuigers dan is er iets mis imho.
verbruik met mijn nieuwe blokkie is zo´n 100cc op ruim 9000km (toen gewisseld) bij zwaar woestijn gebruik met een blok wat continu heet of te heet was. Het is dus niet inherent aan het type blok dat het olie moet verstoken.
Als je daar niet uit komt rijd je maar een keer langs, dan kijken we even of het op deze manier relatief makkelijk op te lossen is. |
Het filterhuis is een 250 km geleden open geweest toen ik het sas verwijderd heb, de kast was toen droog. Ik ga het wel eens nazien, zo een groot werk is dat ook niet natuurlijk.
Als jij maar zo weinig verbruikt in de woestijn dan kan mijn blok zeker niet meer afzien op de weg, hoewel hij wel serieus gebruikt word en redelijk wat wheelies te verduren heeft.
Het is trouwens een sm en geen adventure maar de blokken zijn wel gelijk dacht ik. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 4 Jul. 2010, 20:33 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | hoewel hij wel serieus gebruikt word en redelijk wat wheelies te verduren heeft.
|
veel wheelies maken schijnt toch wel het olieverbruik te beinvloeden,
misschien lust mijn smr daarom ook wel een slokkie
bompie denk er in ieder geval ook zo over:
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 18:53 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
ik ben een proefje aan het doen voor mijn olieverbruik ....ik rij nu al 1500 km NIET op mijn achterwiel en wat merk ik.....er is geen niks olie weg....hoe komt da nu....... Mijn vriend rijd nooit op 1 wiel en daar gaat ook nooit olie weg......bij mij gaat het wel behoorlijk het olieverbruik als ik op 1 wiel rij.....wat denkte gelle ????? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|