lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

olie voor nat filter... No Toil

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Za, 29 Mei. 2010, 22:14    Onderwerp: olie voor nat filter... No Toil Reageer met quote

Mijn packlist is bijna compleet voor ons tripje Namibië. Alleen voor het natte filter van ons Caro haar 640 zit ik nog met een vraagje.
Ik lees het e.e.a. over wassen en inolien van die filters. Plakkerig en een beetje lastig. No toil zou volgens verschillende berichten een goede en handige olie/reiniger combi aanbieden. Alleen in BE niet te vinden. Bovenien zie ik soms een speciaal montage vet in de kit staan die op de rand wordt aangebracht. Is dat werkelijk nodig. Op de duur vertrek ik met nog meer busjes en prulletjes.

Mijn plan:
250 cc olie
250 cc reinger
beide in een apart busje overgieten
1 reserve filter.

Goed idee of rij ik ons daarmee in de miserie (7500km off road)
Bovendien: Iemand een adres waar no toil in BE wordt verkocht?

Tnx all
T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Gianni



Geregistreerd op: 20-3-2006
Berichten: 89

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

mijn antwoord kan erg stom lijken maar waarom een extra reiniger mee sleuren

ik maakte ze vroeger gewoon met benzine proper
ik weet is niet ideaal, maar ontvet toch en resten die je mee aanzuigt brengen geen schade aan blok ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gianni



Geregistreerd op: 20-3-2006
Berichten: 89

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

effe google

den invoerder
http://www.ohlins.nl/index.php?langID=2&siteArea=categories&brandID=7&catID=218

dealers in belzium
http://www.ohlins.nl/index.php?langID=2&siteArea=dealerResults&countryID=2&provinceID=0&place=&name=

alstemblieft thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dat vet op de rand vond ik altijd maar en vieze bedoening,
ben er later mee gestopt, en eigenlijk nooit nadeel van ondervonden.
Tip: neem het reservefilter ingeolied en al mee, (goed ingepakt natuurlijk).
dan hoef je alleen maar te wisselen, en kun je op een rustdag oid op het gemak de vieze uitwassen/laten drogen/opnieuw inolien.
een paar van die latex weggooi handschoentjes zijn daarbij handig

en inderdaad, neem niet te veel verschillende vloeistoffen/vetten mee,
je luchtfilter een paar keer in benzine uitwassen kan echt geen kwaad,
een keer je ketting smeren met karterolie ook niet, en bv een slecht werkend kontaktslot krijg je ook wel met karterolie aan de gang ipv wd40 oid wink3
je luchtfilter inolien met karterolie is echter geen aanrader, dat zakt nl in je filter naar de onderkant.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:

een paar van die latex weggooi handschoentjes zijn daarbij handig

en inderdaad, neem niet te veel verschillende vloeistoffen/vetten mee,
je luchtfilter een paar keer in benzine uitwassen kan echt geen kwaad


Laten we het zo stellen, ik zit liever niet met latex handschoenen in de benzine te klooien. Die latex handschoenen lossen zo op en als ik dan in the middle of nowhere met die handen mijn bokes moet opeten... Die No Toil cleaner is een soort zeep dat je in water doet. Lijkt me toch iets handiger... Ik neem even mee dat Namibië het op een na minst bevolkte land van de wereld is dus de kans dat ik dat filter ergens ten velde moet uitwassen is reëel... Dan is een plastic zakje mogelijk ipv een emmertje. Als je benzine in een plastic zakje giet schiet er na een tijdje van dat zakje niks meer over...

Maar ik kan uiteraard fout zitten... Bovenstaande speelt zich voorlopig enkel in mijn hoofd af dozey

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

tis natuurlijk allemaal een beetje "hoe goed moet het zijn" vraag:

Ik ben 30000km met een XR600 door afrika gereden en had niks bijzonders bij me voor het luchtfilter:

- Voor de reis all kieren e.d. afgeplakt, zodat er zo min mogelijk stof van het achterwiel wordt aangezogen door de motor zelf.

onderweg:

- 4x Schuimfilter uitgewassen (gewoon in de benzine): Ja.. das niet super goed voo rhet filter, maar OK dan is ie misschien daarna stuk: So what?

- ingeolied met motorolie: Tja, filterolie is beter... maar zonder gaat het ook: slijt de motor misschien ietsie pietsie meer?

- Gewoon lagervet heb je altijd wel een klein busje bij je, en hebben ze ook overal ter wereld: Is prima om de randjes mee te vetten (Maar zoals Daan zegt: Als het filter zelf goed ingeolied is hoeft dat niet echt; bij een droog filter is dat wel aan te raden, omdat de rand dan een droge kier is..)

Dit soort werkjes doe je op reis toch op een rustdag, als je ergens een goede stek hebt, nabij een stad of grote camoping, reizigersplek etc: Daar heb je vaak ook veeel dingen voor handen: als je geluk hebt hebben ze gewoon alles voor je!


Reistip: Bereid de basis goed voor zodat je in de rimboe niet met problemen komt te staan, en niet je hele reis op gaat aan sleutelwerk, maar neem niet te veel mee en bedenk dat je bijna alles ondergweg kan fixen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

demito schreef:


Laten we het zo stellen, ik zit liever niet met latex handschoenen in de benzine te klooien.


ik bedoel dus alleen het onderweg filter wisselen met die handschoentjes,
niet het uitwassen, want dan blijft er inderdaad niets van over wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Reistip: Bereid de basis goed voor zodat je in de rimboe niet met problemen komt te staan, en niet je hele reis op gaat aan sleutelwerk, maar neem niet te veel mee en bedenk dat je bijna alles ondergweg kan fixen.


Doe ik altijd zo Bean wink . 2 35L bakjes per persoon zijn voldoende en daar gaat een tent, matje, wisselstukken etc in. Ik heb zo 2 maand door Zuid Amerika getrokken. Het enige wat ik voorzie zijn show stoppers en die willen nog wel meevallen qua volume. Maar met natte filters heb ik geen ervaring, vandaar de vraag. Een mini busje cleaner en een mini busje olie is wat ik meeneem, just in case. Het kan er in Namibië immers behoorlik stoffig aan toe gaan ook...

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Tja die natte filters...Mijne Transalp had een gewoon papieren filter, gewoon uitkloppen en af en toe eens uitblazen als ik de kans had. Makkelijker dan dat nat foam gedoe. Ik zou ook een voorgeolied filter meepakken, en het vuile filter uitwassen als de gelegenheid zich voordoet.
Ik ken de 640 niet maar ik vermoed dat het gewoon een foam is, zonder frame. Dan kun er makkelijk eentje meenemen.

Misschien zijn er zelfs foam alternatieven beschikbaar die je niet hoeft in te olien? Of een extra filter in de aanzuig (zoals bij de GS650?) minder vermogen mss maar het scheelt wel extra stof in de luchtfilter.

mbt Luchtfilterkast waren de kieren dichtgemaakt met pakkingdichting, aan de rubbers vd deksel afdichting gewoon lagervet.

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

wat ik trouwens iig WEL zou meenemen met iedere watergekoelde motor: Een kokertje kneedmetaal (en een tube vloeibaar metaal/epoxy): Goed om je radiator dicht te plakken of een gat in je blok dicht te pplakken: Allebei echt showstoppers als het je overkomt.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
wat ik trouwens iig WEL zou meenemen met iedere watergekoelde motor: Een kokertje kneedmetaal (en een tube vloeibaar metaal/epoxy): Goed om je radiator dicht te plakken of een gat in je blok dicht te pplakken: Allebei echt showstoppers als het je overkomt.

Ik heb een rolletje dat al 4 jaar elke trip meegaat + een klein flesje vloeibare pakking. Ik ben voorzien Bean, ik ben voorzien tongue2
Maar tnx voor de tips.

Die cleaner gaat trouwens niet mee. Waspoeder is net zo goed schijnt het. Benzine is geen optie. Lijm van unifilter kan er niet tegen. En dat wist ik niet voor ik die had gekocht. Ne mens leert bij he rolleyes

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

dirk pauwels schreef:


Misschien zijn er zelfs foam alternatieven beschikbaar die je niet hoeft in te olien? Of een extra filter in de aanzuig (zoals bij de GS650?) minder vermogen mss maar het scheelt wel extra stof in de luchtfilter.

Nope en in fijn stof is een geolied filter net iets beter toch. Zit trouwens op de 990 ook.

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif