Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Za, 29 Mei. 2010, 22:14 Onderwerp: olie voor nat filter... No Toil |
|
|
Mijn packlist is bijna compleet voor ons tripje Namibië. Alleen voor het natte filter van ons Caro haar 640 zit ik nog met een vraagje.
Ik lees het e.e.a. over wassen en inolien van die filters. Plakkerig en een beetje lastig. No toil zou volgens verschillende berichten een goede en handige olie/reiniger combi aanbieden. Alleen in BE niet te vinden. Bovenien zie ik soms een speciaal montage vet in de kit staan die op de rand wordt aangebracht. Is dat werkelijk nodig. Op de duur vertrek ik met nog meer busjes en prulletjes.
Mijn plan:
250 cc olie
250 cc reinger
beide in een apart busje overgieten
1 reserve filter.
Goed idee of rij ik ons daarmee in de miserie (7500km off road)
Bovendien: Iemand een adres waar no toil in BE wordt verkocht?
Tnx all
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Gianni
|
Geplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 11:40 Onderwerp: |
|
|
mijn antwoord kan erg stom lijken maar waarom een extra reiniger mee sleuren
ik maakte ze vroeger gewoon met benzine proper
ik weet is niet ideaal, maar ontvet toch en resten die je mee aanzuigt brengen geen schade aan blok ? |
|
Naar boven |
|
 |
Gianni
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 12:15 Onderwerp: |
|
|
Dat vet op de rand vond ik altijd maar en vieze bedoening,
ben er later mee gestopt, en eigenlijk nooit nadeel van ondervonden.
Tip: neem het reservefilter ingeolied en al mee, (goed ingepakt natuurlijk).
dan hoef je alleen maar te wisselen, en kun je op een rustdag oid op het gemak de vieze uitwassen/laten drogen/opnieuw inolien.
een paar van die latex weggooi handschoentjes zijn daarbij handig
en inderdaad, neem niet te veel verschillende vloeistoffen/vetten mee,
je luchtfilter een paar keer in benzine uitwassen kan echt geen kwaad,
een keer je ketting smeren met karterolie ook niet, en bv een slecht werkend kontaktslot krijg je ook wel met karterolie aan de gang ipv wd40 oid
je luchtfilter inolien met karterolie is echter geen aanrader, dat zakt nl in je filter naar de onderkant. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 13:04 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: |
een paar van die latex weggooi handschoentjes zijn daarbij handig
en inderdaad, neem niet te veel verschillende vloeistoffen/vetten mee,
je luchtfilter een paar keer in benzine uitwassen kan echt geen kwaad
|
Laten we het zo stellen, ik zit liever niet met latex handschoenen in de benzine te klooien. Die latex handschoenen lossen zo op en als ik dan in the middle of nowhere met die handen mijn bokes moet opeten... Die No Toil cleaner is een soort zeep dat je in water doet. Lijkt me toch iets handiger... Ik neem even mee dat Namibië het op een na minst bevolkte land van de wereld is dus de kans dat ik dat filter ergens ten velde moet uitwassen is reëel... Dan is een plastic zakje mogelijk ipv een emmertje. Als je benzine in een plastic zakje giet schiet er na een tijdje van dat zakje niks meer over...
Maar ik kan uiteraard fout zitten... Bovenstaande speelt zich voorlopig enkel in mijn hoofd af  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 13:07 Onderwerp: |
|
|
tis natuurlijk allemaal een beetje "hoe goed moet het zijn" vraag:
Ik ben 30000km met een XR600 door afrika gereden en had niks bijzonders bij me voor het luchtfilter:
- Voor de reis all kieren e.d. afgeplakt, zodat er zo min mogelijk stof van het achterwiel wordt aangezogen door de motor zelf.
onderweg:
- 4x Schuimfilter uitgewassen (gewoon in de benzine): Ja.. das niet super goed voo rhet filter, maar OK dan is ie misschien daarna stuk: So what?
- ingeolied met motorolie: Tja, filterolie is beter... maar zonder gaat het ook: slijt de motor misschien ietsie pietsie meer?
- Gewoon lagervet heb je altijd wel een klein busje bij je, en hebben ze ook overal ter wereld: Is prima om de randjes mee te vetten (Maar zoals Daan zegt: Als het filter zelf goed ingeolied is hoeft dat niet echt; bij een droog filter is dat wel aan te raden, omdat de rand dan een droge kier is..)
Dit soort werkjes doe je op reis toch op een rustdag, als je ergens een goede stek hebt, nabij een stad of grote camoping, reizigersplek etc: Daar heb je vaak ook veeel dingen voor handen: als je geluk hebt hebben ze gewoon alles voor je!
Reistip: Bereid de basis goed voor zodat je in de rimboe niet met problemen komt te staan, en niet je hele reis op gaat aan sleutelwerk, maar neem niet te veel mee en bedenk dat je bijna alles ondergweg kan fixen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 13:41 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: |
Laten we het zo stellen, ik zit liever niet met latex handschoenen in de benzine te klooien. |
ik bedoel dus alleen het onderweg filter wisselen met die handschoentjes,
niet het uitwassen, want dan blijft er inderdaad niets van over  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 19:18 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Reistip: Bereid de basis goed voor zodat je in de rimboe niet met problemen komt te staan, en niet je hele reis op gaat aan sleutelwerk, maar neem niet te veel mee en bedenk dat je bijna alles ondergweg kan fixen. |
Doe ik altijd zo Bean . 2 35L bakjes per persoon zijn voldoende en daar gaat een tent, matje, wisselstukken etc in. Ik heb zo 2 maand door Zuid Amerika getrokken. Het enige wat ik voorzie zijn show stoppers en die willen nog wel meevallen qua volume. Maar met natte filters heb ik geen ervaring, vandaar de vraag. Een mini busje cleaner en een mini busje olie is wat ik meeneem, just in case. Het kan er in Namibië immers behoorlik stoffig aan toe gaan ook... _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 13:18 Onderwerp: |
|
|
Tja die natte filters...Mijne Transalp had een gewoon papieren filter, gewoon uitkloppen en af en toe eens uitblazen als ik de kans had. Makkelijker dan dat nat foam gedoe. Ik zou ook een voorgeolied filter meepakken, en het vuile filter uitwassen als de gelegenheid zich voordoet.
Ik ken de 640 niet maar ik vermoed dat het gewoon een foam is, zonder frame. Dan kun er makkelijk eentje meenemen.
Misschien zijn er zelfs foam alternatieven beschikbaar die je niet hoeft in te olien? Of een extra filter in de aanzuig (zoals bij de GS650?) minder vermogen mss maar het scheelt wel extra stof in de luchtfilter.
mbt Luchtfilterkast waren de kieren dichtgemaakt met pakkingdichting, aan de rubbers vd deksel afdichting gewoon lagervet. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 20:15 Onderwerp: |
|
|
wat ik trouwens iig WEL zou meenemen met iedere watergekoelde motor: Een kokertje kneedmetaal (en een tube vloeibaar metaal/epoxy): Goed om je radiator dicht te plakken of een gat in je blok dicht te pplakken: Allebei echt showstoppers als het je overkomt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 21:16 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | wat ik trouwens iig WEL zou meenemen met iedere watergekoelde motor: Een kokertje kneedmetaal (en een tube vloeibaar metaal/epoxy): Goed om je radiator dicht te plakken of een gat in je blok dicht te pplakken: Allebei echt showstoppers als het je overkomt. |
Ik heb een rolletje dat al 4 jaar elke trip meegaat + een klein flesje vloeibare pakking. Ik ben voorzien Bean, ik ben voorzien
Maar tnx voor de tips.
Die cleaner gaat trouwens niet mee. Waspoeder is net zo goed schijnt het. Benzine is geen optie. Lijm van unifilter kan er niet tegen. En dat wist ik niet voor ik die had gekocht. Ne mens leert bij he  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 31 Mei. 2010, 21:22 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: |
Misschien zijn er zelfs foam alternatieven beschikbaar die je niet hoeft in te olien? Of een extra filter in de aanzuig (zoals bij de GS650?) minder vermogen mss maar het scheelt wel extra stof in de luchtfilter.
Nope en in fijn stof is een geolied filter net iets beter toch. Zit trouwens op de 990 ook.
|
_________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
|