lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Rijden in modder
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EP

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Mei. 2009, 20:59    Onderwerp: Rijden in modder Reageer met quote

De aanpassingen van de adv. gaan niet zo snel, maar wel door. De belangrijkste: stuurverhogers, andere handvatten en alu handkappen, G2-gasoverbrenging en nu dan eindelijk TKC-80's.

TKC-80's leek een veilige keuze vanwege de betere grip op de weg en om meer geleidelijk aan het gedrag van noppen te wennen. Bijna 1500km verder kan ik zeggen dat die banden in het zand goed bevallen en nauwelijks slijten. Vanaf het begin kan ik op het gas rijden en met meer controle driften. Ook in losser zand. Perfect. Op de weg ook nog geen klagen.

Maar, in de dikke prut is het weer het oude liedje. Het voorwiel gaat snijden en de achterband heeft onvoldoende grip om de moter met gas erop te corrigeren. En dat betekent weer als vanouds stapvoets door de bagger (scheelt wel prut scheppen uit al die hoeken en gaatjes van dat ding). Is dat onlosmakelijk verbonden met >200kg, de TKC's of kan één van jullie me tips voor verbetering van mijn rijstijl te geven?

Groeten, Erik

(verbruik 1 op 10 tot 12, thumbsdown )

TKC-80- 010-kl.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  177.29 KB
 Weergegeven:  395 keer

TKC-80- 010-kl.jpg

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Mei. 2009, 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

ligt aan 2 dingen:

- adventure is wat zwaar van voren (zie tips/verbouwingen om hem lichte rte maken

- en JA, inherent aan TKC: Vooral d evoorband: Een tkc voorband is gewoon veeeel te ondiep.

Neem met de lc8 gewoon een flinke noppenband voor (Baja, Scorpion pro etc) en iets minder achter.

maar het blijft altijd glijden, het is 200kg en die gaat rechtdoor....

KP

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Mei. 2009, 21:16    Onderwerp: TKC Reageer met quote

Ik heb nu 6000 km met de TKC gereden. Zolang de ondergrond niet te nat is gaat het goed. Ook op de (snel)weg ben ik tevreden. Mits de snelheid niet te hoog is (pendelen) thumbsup

Bij modder en nat gras is het oppassen!! Geen grip. thumbsdown

De achterband was af na 5000 km. De voorband is nog redelijk. Een nadeel van de TKC banden : de prijs!! Erg duur.

Ik hoop binnenkort een set extra wielen te kopen. Dan ECHTE noppen. laugh

Succes.

Met vriendelijke groet,

KP
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BikeBrother

BerichtGeplaatst: Za, 23 Mei. 2009, 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

TKC 80 blijft natuurlijk ook een compromis voor de dikke allroads. maar ik vind dat deze het goed doen op gravel, rotspaden, licht zand en op de snelweg. ik heb er 8000 km mee opzitten en achter is nog 3 mm over. voor nog 6 mm. met een nieuwe achterband en de oude voorband gaat het dus over een maand naar de EAR in d epyreneen en slovenie. in duitsland koopje een set TKC 80 voor 200 euri. veel goedkoper dan in nederland. kijk eens bij mopedreifen.
https://www.mopedreifen.de/shop/index.php?SID=928a98d6c32500493ff13b9c10454e8f

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 23 Mei. 2009, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

voorband is ok op de weg, maar de adventure wil graag voor een wat aggresievere band dan achter: Dit is bij de TKC's juist niet het geval (voor is tamelijk ondiep).

Dus als setje vind ik het niet zo geschikt. Omdat de voorband toch minder sluit, kun je ook kiezen om er gewoon een wat agressievere voorband bij te monteren, die wat harder slijt, maar dan gewoon gelijk met de achterband op is .

EP

BerichtGeplaatst: Za, 23 Mei. 2009, 23:46    Onderwerp: compromissen Reageer met quote

Dat ik met de TKC's niet de beste offroad band heb was mij duidelijk.
Op het asfalt onderuit gaan beangstigt me meer dan op onverhard. En ik wil voorop stellen dat ik mij met deze banden al veel plezier heb/had.

Een compromis betekent schipperen en ik zoek naar de prettigste/veiligste optie voor mijn wensen. Daarom dank voor jullie reacties.
Dr.Bean is duidelijk in zijn voorkeur voor een grovere band. Ik ook voor de (mijn) primaire inzet van de moter, maar zeker niet voor gebruik op de snelweg.
KP: extra setje wielen. De kosten daarvoor zijn niet mis. Los daarvan zijn extra wielen niet direct praktisch vanwege de tijd die het kost om ze te verwisselen. Ik pak dan de auto ipv de motor met het andere setje wielen uit te rusten en schiet zo mijn doel voorbij.

Die twee invalshoeken tegenover elkaar zetten levert het volgende op: één extra wiel en wel het voorwiel. Daarop een grovere band. Voor ritten met veel verhard hoef je dan maar één wiel om te wisselen. En liefst ook de remblokken. En andersom: veel regen en prut: andere wiel met de grovere band erop. Dat laatste lijkt me wel wat.

Groeten, Erik

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mei. 2009, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

niet zo zeer een grovere band (ja das altijd goed al sje de modder in wil), maar Voor wat grover dan Achter, omd e juiste balans te krijegn.

Als je de TKC voor wil.. kan je achter dus rustig de originele band houden (geen slechte combi denk ik voor wat gravel en zand!)

Booom

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mei. 2009, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Als je de TKC voor wil.. kan je achter dus rustig de originele band houden (geen slechte combi denk ik voor wat gravel en zand!)

thumbsup Deze optie had ik ook overwogen. En gaat het worden
Me TKC achter word al aardig glad voor kan nog effe mee.

EP

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mei. 2010, 11:33    Onderwerp: Update Reageer met quote

Door toeval heb ik een complete set extra wielen aangeschaft.

De combinaties waar ik tot nog toe (behoorlijk) tevreden mee rijd:
- TKC80 achter en MT21 voor (meest gebruikt; onverhard)
- Standaard scorpion achter en TKC80 voor (voor lange ritten met veel verhard)
- Standaard scorpion achter en MT21 voor (soms, als ik lui ben en maar één wiel wil verwisselen)

Verhard:
De MT21 mist op asfalt wat stopkracht. Op droog asfalt bevallen alle combinaties goed. Op nat asfalt ben ik met de TKC80 de eerste duizend km wat huiverig. TKC80 voor is ook bij regen behoorlijk goed.

Onverhard:
MT21 is een aanrader. Dikke prut is nog steeds niet gemakkelijk, maar wel rijdend te doen. In zand is het dikke pret. TKC80 blijft verradelijk op vette klei en gras. Zolang het droog is presteert de standaard Scorpion best goed. Onder natte omstandigheden kun je getrakteerd worden op lekkere glijders.

Groeten, EP

koen warnar

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mei. 2010, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ligt aan 2 dingen:

- adventure is wat zwaar van voren (zie tips/verbouwingen om hem lichte rte maken

- en JA, inherent aan TKC: Vooral d evoorband: Een tkc voorband is gewoon veeeel te ondiep.

Neem met de lc8 gewoon een flinke noppenband voor (Baja, Scorpion pro etc) en iets minder achter.

maar het blijft altijd glijden, het is 200kg en die gaat rechtdoor....

Kan iemand mij de weg wijzen naar het draadje waarin de modificaties staan om de adv lichter te maken aan de voorkant?

gr Koen

Daan

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mei. 2010, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

1 remtang en dito schijf verwijderen scheelt een slok op een borrel,
binnenbekleding van de kuip verwijderen schijnt ook wat te schelen,
carbon voorspatbord??

Misschien zijn exel wielen lichter als origineel??

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mei. 2010, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

- excel velg (scheelt idd nog best wat)
- dunnere spaken (Haan wheels RVS, verdund)
- 1 remschijf: Wavedisk (zoals de 690 heeft)
- 1 remklauw (en dan liefst een EXC/690/superenduro rempomp: remt prima, alleen mis je natuurlijk de capaciteit om met 2 man de begaf met bagage flink veel te remmen)
- binnenbekleding voor uit de kappen weg (zwarte stukken, 600g per stuk!)

dan div zaken naar achter:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1083
- accu, onder het zadel
- startrelay idem
- regelaar (aan achterframe onder zijkap)
- originele Accubak + rubbers + ophangframe weg (caterbak is nu leeg op de benzinepomp na!, die laatste zou je ook nog kunnen verleggen, maar dat is lastig vond ik: waar dan wel? niet te warm etc))

- Lichtere carterbak (- 2kg geloof ik)
- kleine knippers
- geen extra dingen voor hangen (zoals extra lampen etc)

Dat heb ik allemaal al gedaan.
Als je echt verder wil: Olietank naar achteren/onder zadel), en dan moet er een oliekoeler/warmtewisselaar bij! Je kunt ook proberen de Superenduro oliebak erop te krijgen bijv.

div plaatjes zie ook gallery:
http://forum.lc8.nl/modules.php?set_albumName=Techniek&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php

koen warnar

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

thanx thumbsup projectje voor de winter, misschien.
BikeBrother

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

wat dacht je van helium in je banden????? wreck

koen warnar schreef:
[
Kan iemand mij de weg wijzen naar het draadje waarin de modificaties staan om de adv lichter te maken aan de voorkant?

gr Koen

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tafella

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

BikeBrother schreef:
wat dacht je van helium in je banden????? wreck

koen warnar schreef:
[

gr Koen

Alleen in de voorband dan, anders heeft het geen zin.... jester

gr.
Richard

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: