Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 17:04 Onderwerp: Ploffende uitlaten |
|
|
bij het dichtdraaien van het gas ploffen mijn akra's duidelijk meer dan voorheen. Niet zo een mega knal maar het alom bekende "plofferdeplof". Vroeger deed hij dat veel minder. De rest lijkt normaal...
Iets mis of een scheet in een fles?
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 17:25 Onderwerp: |
|
|
Bij mij was het na de kleppen stellen (twee uitlaatkleppen moesten iets bijgesteld worden) een stuk minder. Hoeveel kilometer heeft jouw motor gedraaid?
Ook hebben ze er de sportmapping in gezet. Schijnt anders onnodig zuurstof naar je uitlaten te gaan om de katylisator heet genoeg te stoken. Met Akra's overbodig. Wellicht dat dit ook invloed heeft.
Ik vond dat ploffen wel grappig. Of het kwaad kan, weet ik niet... _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 17:38 Onderwerp: |
|
|
Kunnen idd kleppen zijn, maar evengoed een beginnend luchtlek ergens in een dichting tussen bochten/Y-stuk/dempers...
Details  _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 18:21 Onderwerp: |
|
|
Motor heeft nu 21000 km en kleppen zijn gesteld op 15500. Het is pas sinds de laatste weken zo. Nu kunnen kleppen iets verlopen maar toch niet zo plots?
Een beginnend luchtlek. Zou je dat niet moeten zien aan de uitlaatbochten (roetspoor)? Ik zal eens op onderzoek gaan.
Kan dat kwaad eigenlijk kwaad al dat geplof?
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
mineko
|
Geplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 18:42 Onderwerp: |
|
|
Nee hoor, helemaal niet. Zolang het geen knallen zijn als bij een oude Harley! Het meest klassieke antwoord op de vraag van het naploffen, is dat de verbranding niet helemaal optimaal is. Mijn Adv. Go!! 2004 heeft het vanaf nieuw altijd gedaan. Nu ik het uitlaatsysteem gewijzigd heb van een 2- naar 1 ( i.v.m die rally-tanks), is het een stuk minder. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Za, 8 Mei. 2010, 2:49 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Motor heeft nu 21000 km en kleppen zijn gesteld op 15500. Het is pas sinds de laatste weken zo. Nu kunnen kleppen iets verlopen maar toch niet zo plots?
Een beginnend luchtlek. Zou je dat niet moeten zien aan de uitlaatbochten (roetspoor)? Ik zal eens op onderzoek gaan.
Kan dat kwaad eigenlijk kwaad al dat geplof?
T |
je uitlaten dicht houden met een natte doek dan vind je de lekkage's sneller zomaar een tipje suc6 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 10 Mei. 2010, 19:58 Onderwerp: |
|
|
dat ploffen in de uitlaat komt niet door een slechte afstelling (maar juist een goede), maar komt doordat er ergens schone lucht in de uitlaat komt: Het te rijke mengsel bij afremmen op het gas (dat hoort!) wordt dan met schone lucht gemengt en ontbrandt!
Standaard wordt dit al veroorzaakt door het SAS/SLS systeem wat lucht bijmengt (om zo de verbranding in de katalysator beter te laten verlopen).
Een lek in de uitlaat (afdichtringen vooraan of verbinding halverwege of net voor de dempers) maakt het veel erger.
Als je het dus in 1x sterk hebt... ligt waarschijnlijk 1 van de afdichtingen er uit. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 21:05 Onderwerp: |
|
|
kleppen gesteld en sproeier één standje hoger.
lekke slanklem bij carburateur vervangen.
ploffen is nu een vriendelijke reutel! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 22:09 Onderwerp: |
|
|
PHS schreef: | en sproeier één standje hoger.
! |
gasnaald bedoel je zeker??
anders ben ik benieuwd hoe je een sproeier hoger moet zetten  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 22:16 Onderwerp: |
|
|
sproeiers zitten vast. naald hoger. yep.
sproeier hoger = einde carburatuer  |
|
Naar boven |
|
 |
|