lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Tankslap/wobble/headshake

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 17:06    Onderwerp: Tankslap/wobble/headshake Reageer met quote

Hoi,

Ik heb mijn motor nu 2400 km en het volgende viel me op:

Ik heb last van een headshake/wobble/tankslap effect als ik bij 60 km/u in een rechte lijn mijn handen van het stuur afhaal. Het begint heel miniscuul, maar eindigt in een 'snel maar mijn stuur weer pakken'.

Is dit normaal?

Een ander iets: Als ik harder ga dan 180 km/h (dit gebeurd echt zelden, toevallig was dit op de autobahn), dan wordt de motor echt oncontroleerbaar... het voorwiel lijkt te zweven.

Ook lijkt mijn voorband redelijk hard te slijten.

Ik heb mijn twijfels of dit echt bij de Adv hoort, daarom mijn vraag. Smile

Banden zijn de MT90
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ja! Achtervering staat volledig op Sport settings (vanuit het boekje). En voorvering staat op comfort. Ik reed met een topkoffer.

Ik heb nog nooit mijn vering ontlucht.

Dit zijn 'nadelige' elementen die ik na bedenken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

bekend fenomeen: lees ook elders op het forum

- vering stakker zetten
- balhoofd wat strakker zetten
- voorband goed op spanning/nieuwe band
- etcetc.

een geruststelling: ik heb nog nooit gehoord dat het ook echt erg wordt, of gevaarlijk bij het rijden.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Nocer schreef:
Oh ja! Achtervering staat volledig op Sport settings (vanuit het boekje). En voorvering staat op comfort. Ik reed met een topkoffer.

Ik heb nog nooit mijn vering ontlucht.

Dit zijn 'nadelige' elementen die ik na bedenken.


dan zou ik dat eerst eens doen als ik jou was vering ontluchten wink3
2 schroefjes losdraaien en dan weer vast en voila je vering is ontlucht laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

idd zeer gekend fenomeen, vooral bij de originele banden.

Oplossingen zijn reeds gegeven, dikwijls is het een combinatie van verschillende.

Wat het gevaarlijk worden betreft : ik heb het ooit eens aangedurfd om hem lang genoeg los te laten en te kijken wat er zou gebeuren...wel ik had toen echt net op tijd mijn stuur terug vast want die was compleet en oncontroleerbaar aan het slingeren gegaan stars ...
Enkel rond snelheden van 60-80km/h.

Vering : zowel voor als achter op sport zetten ! Als je de voorkant op comfort laat staan staat de hele zaak zwaar uit balans wat betreft demping. De achterkant is zowieso al stugger dan de voorkant. Je bent veel beter af met een motor die ofwel volledig hard gedempt staat of volledig zacht.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

eerst vering/ bandenspanning controleren zou ik zeggen,
als het dan nog zo is de balhoofdlagers een tikkie strakker,
de balhoodlager heeft dan een beetje een dempende werking
op de pendelbeweging.
Albert zet balhoofdlagers ook altijd niet te zuinig vast wink3

ik heb mijn beide adv's altijd met de voorveren maximaal strak gereden,
te slap lijkt mij juist dat die eerder gaat pendelen.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Albert bij de 1000 km beurt ontmoet, mocht er ook bij staan. Smile
Erg aardige man en leuk mee kunnen babbelen. Stond ook echt open voor nieuwe dingen en idee-en voor de Adv. Smile

Ik ga mijn voorvering dan ook maar aanpassen, vond hem eerst op sport wat stugger overkomen en hem minder makkelijk de bochten inspringen. Maar misschien was dit een mentaal iets. Smile Daarom op comfort gezet. Maar had alleen aan de bovenste knopjes gedraait, niet aan de onderste. Misschien dat het dat is?

Bedankt voor de suggesties in ieder geval! Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Smile Het was echt bij de 60 km/h, daarboven geen last ervan. En na de 180 werd hij echt onbestuurbaar, dus dat maar niet meer doen. wink

Balhoofd: Zal die bij een nieuwe Adv niet strak genoeg staan? Even kijken of dit makkelijk te doen is. Anders even bij een beurt bekijken.

De scorps gaan in iedergeval eerst hun leven uitdienen. Ik had ze op 2.4 gezet in Oostenrijk (eh... ja... reisverslagje komt nog).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Nocer schreef:
Ik heb Albert bij de 1000 km beurt ontmoet, mocht er ook bij staan. Smile
Erg aardige man en leuk mee kunnen babbelen. Stond ook echt open voor nieuwe dingen en idee-en voor de Adv. Smile

Ik ga mijn voorvering dan ook maar aanpassen, vond hem eerst op sport wat stugger overkomen en hem minder makkelijk de bochten inspringen. Maar misschien was dit een mentaal iets. Smile Daarom op comfort gezet. Maar had alleen aan de bovenste knopjes gedraait, niet aan de onderste. Misschien dat het dat is?

Bedankt voor de suggesties in ieder geval! Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Smile Het was echt bij de 60 km/h, daarboven geen last ervan. En na de 180 werd hij echt onbestuurbaar, dus dat maar niet meer doen. wink

Balhoofd: Zal die bij een nieuwe Adv niet strak genoeg staan? Even kijken of dit makkelijk te doen is. Anders even bij een beurt bekijken.

De scorps gaan in iedergeval eerst hun leven uitdienen. Ik had ze op 2.4 gezet in Oostenrijk (eh... ja... reisverslagje komt nog).


Je mag veringinstelling eigenlijk niet apart beschouwen, pas je de ingaande aan moet je eigenlijk ook uitgaande (en eventueel veervoorspanning) aanpassen, zet je achteraan alles op sport, doe je dit beter vooraan ook.
balhoofd te strak stuurt ie ook nie goed, te slap zou je voelen tikken (is het eigenlijk al te laat...)
+ bij een zware allroad met breed stuur heb je de neiging om te gaan hangen aan het stuur, daardoor zorg je zelf eigenlijk voor onstabiliteit door het hefboomeffect van da stuur snappie (boven de 120 dan), probeer eens tegen je stuur in te leunen op hoge snelheid ipv te "trekken".
Als ie slingert bij 60-80 en de vering is ok dan heb mss een voorwiel dat niet recht is, of een hoogte slag heeft. Bij een 21# voorwiel ga je dit beter voelen dan bij een 17". Ook de band kan een fout hebben, slecht gebalanceerd zijn etc. die dingen voel je het beste bij lage snelheid

Een zware allroad zal nooit zo lekker sturen op snelheid dan een wegmotor, een beetje "leven" zal er altijd wel inzitten...

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

het is idd ook een beetje combi van de rijder met de motor: pak maar eens met 1 hand het stuur beet ipv met 2 handen, en je zult zien dat het 100% weg is.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb het vandaag hier nog even over gehad met albert,
(was er ivm 7500-beurt).
de balhoofdlager moet zo strak staan dat het stuur niet uit zichzelf "omvalt", maar dat je hem wel degelijk van kant naar kant moet duwen.
( uiteraard met het voorwiel in de lucht).

als je afsteld uiteraard wel ff de bovenste kroonplaatbouten oplossen,
(alle 5 de m8 bouten).

( en omdat ik er toch was maar even de demo-RC8 aan de tand gevoeld grin3 )

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif