Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Nocer

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 17:06 Onderwerp: Tankslap/wobble/headshake |
|
|
Hoi,
Ik heb mijn motor nu 2400 km en het volgende viel me op:
Ik heb last van een headshake/wobble/tankslap effect als ik bij 60 km/u in een rechte lijn mijn handen van het stuur afhaal. Het begint heel miniscuul, maar eindigt in een 'snel maar mijn stuur weer pakken'.
Is dit normaal?
Een ander iets: Als ik harder ga dan 180 km/h (dit gebeurd echt zelden, toevallig was dit op de autobahn), dan wordt de motor echt oncontroleerbaar... het voorwiel lijkt te zweven.
Ook lijkt mijn voorband redelijk hard te slijten.
Ik heb mijn twijfels of dit echt bij de Adv hoort, daarom mijn vraag.
Banden zijn de MT90 |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 17:07 Onderwerp: |
|
|
Oh ja! Achtervering staat volledig op Sport settings (vanuit het boekje). En voorvering staat op comfort. Ik reed met een topkoffer.
Ik heb nog nooit mijn vering ontlucht.
Dit zijn 'nadelige' elementen die ik na bedenken. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 20:22 Onderwerp: |
|
|
bekend fenomeen: lees ook elders op het forum
- vering stakker zetten
- balhoofd wat strakker zetten
- voorband goed op spanning/nieuwe band
- etcetc.
een geruststelling: ik heb nog nooit gehoord dat het ook echt erg wordt, of gevaarlijk bij het rijden. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 21:26 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Oh ja! Achtervering staat volledig op Sport settings (vanuit het boekje). En voorvering staat op comfort. Ik reed met een topkoffer.
Ik heb nog nooit mijn vering ontlucht.
Dit zijn 'nadelige' elementen die ik na bedenken. |
dan zou ik dat eerst eens doen als ik jou was vering ontluchten
2 schroefjes losdraaien en dan weer vast en voila je vering is ontlucht  |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 21:41 Onderwerp: |
|
|
idd zeer gekend fenomeen, vooral bij de originele banden.
Oplossingen zijn reeds gegeven, dikwijls is het een combinatie van verschillende.
Wat het gevaarlijk worden betreft : ik heb het ooit eens aangedurfd om hem lang genoeg los te laten en te kijken wat er zou gebeuren...wel ik had toen echt net op tijd mijn stuur terug vast want die was compleet en oncontroleerbaar aan het slingeren gegaan ...
Enkel rond snelheden van 60-80km/h.
Vering : zowel voor als achter op sport zetten ! Als je de voorkant op comfort laat staan staat de hele zaak zwaar uit balans wat betreft demping. De achterkant is zowieso al stugger dan de voorkant. Je bent veel beter af met een motor die ofwel volledig hard gedempt staat of volledig zacht. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 21:48 Onderwerp: |
|
|
eerst vering/ bandenspanning controleren zou ik zeggen,
als het dan nog zo is de balhoofdlagers een tikkie strakker,
de balhoodlager heeft dan een beetje een dempende werking
op de pendelbeweging.
Albert zet balhoofdlagers ook altijd niet te zuinig vast
ik heb mijn beide adv's altijd met de voorveren maximaal strak gereden,
te slap lijkt mij juist dat die eerder gaat pendelen. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

|
Geplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 12:20 Onderwerp: |
|
|
Ik heb Albert bij de 1000 km beurt ontmoet, mocht er ook bij staan.
Erg aardige man en leuk mee kunnen babbelen. Stond ook echt open voor nieuwe dingen en idee-en voor de Adv.
Ik ga mijn voorvering dan ook maar aanpassen, vond hem eerst op sport wat stugger overkomen en hem minder makkelijk de bochten inspringen. Maar misschien was dit een mentaal iets. Daarom op comfort gezet. Maar had alleen aan de bovenste knopjes gedraait, niet aan de onderste. Misschien dat het dat is?
Bedankt voor de suggesties in ieder geval! Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Het was echt bij de 60 km/h, daarboven geen last ervan. En na de 180 werd hij echt onbestuurbaar, dus dat maar niet meer doen.
Balhoofd: Zal die bij een nieuwe Adv niet strak genoeg staan? Even kijken of dit makkelijk te doen is. Anders even bij een beurt bekijken.
De scorps gaan in iedergeval eerst hun leven uitdienen. Ik had ze op 2.4 gezet in Oostenrijk (eh... ja... reisverslagje komt nog). |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 13:45 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Ik heb Albert bij de 1000 km beurt ontmoet, mocht er ook bij staan.
Erg aardige man en leuk mee kunnen babbelen. Stond ook echt open voor nieuwe dingen en idee-en voor de Adv.
Ik ga mijn voorvering dan ook maar aanpassen, vond hem eerst op sport wat stugger overkomen en hem minder makkelijk de bochten inspringen. Maar misschien was dit een mentaal iets. Daarom op comfort gezet. Maar had alleen aan de bovenste knopjes gedraait, niet aan de onderste. Misschien dat het dat is?
Bedankt voor de suggesties in ieder geval! Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Het was echt bij de 60 km/h, daarboven geen last ervan. En na de 180 werd hij echt onbestuurbaar, dus dat maar niet meer doen.
Balhoofd: Zal die bij een nieuwe Adv niet strak genoeg staan? Even kijken of dit makkelijk te doen is. Anders even bij een beurt bekijken.
De scorps gaan in iedergeval eerst hun leven uitdienen. Ik had ze op 2.4 gezet in Oostenrijk (eh... ja... reisverslagje komt nog). |
Je mag veringinstelling eigenlijk niet apart beschouwen, pas je de ingaande aan moet je eigenlijk ook uitgaande (en eventueel veervoorspanning) aanpassen, zet je achteraan alles op sport, doe je dit beter vooraan ook.
balhoofd te strak stuurt ie ook nie goed, te slap zou je voelen tikken (is het eigenlijk al te laat...)
+ bij een zware allroad met breed stuur heb je de neiging om te gaan hangen aan het stuur, daardoor zorg je zelf eigenlijk voor onstabiliteit door het hefboomeffect van da stuur snappie (boven de 120 dan), probeer eens tegen je stuur in te leunen op hoge snelheid ipv te "trekken".
Als ie slingert bij 60-80 en de vering is ok dan heb mss een voorwiel dat niet recht is, of een hoogte slag heeft. Bij een 21# voorwiel ga je dit beter voelen dan bij een 17". Ook de band kan een fout hebben, slecht gebalanceerd zijn etc. die dingen voel je het beste bij lage snelheid
Een zware allroad zal nooit zo lekker sturen op snelheid dan een wegmotor, een beetje "leven" zal er altijd wel inzitten... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 14:57 Onderwerp: |
|
|
het is idd ook een beetje combi van de rijder met de motor: pak maar eens met 1 hand het stuur beet ipv met 2 handen, en je zult zien dat het 100% weg is. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Di, 23 Mrt. 2010, 16:23 Onderwerp: |
|
|
ik heb het vandaag hier nog even over gehad met albert,
(was er ivm 7500-beurt).
de balhoofdlager moet zo strak staan dat het stuur niet uit zichzelf "omvalt", maar dat je hem wel degelijk van kant naar kant moet duwen.
( uiteraard met het voorwiel in de lucht).
als je afsteld uiteraard wel ff de bovenste kroonplaatbouten oplossen,
(alle 5 de m8 bouten).
( en omdat ik er toch was maar even de demo-RC8 aan de tand gevoeld ) _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|