Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
SirCrow
|
Geplaatst: Zo, 29 Nov. 2009, 13:18 Onderwerp: Olie lekkage |
|
|
Gisteren zag ik dat er olie uit m'n Adventure komt.
Iemand een idee waar het vandaan komt en misschien ook waardoor?
Ik heb wel twee weken geleden olie bijgevuld, bij het peilen, volgens het boekje, stond ie op het laagste punt, eerst 0,5 dl bijgevuld, gepeild en toen stond ie nog onder de helft, daarna nog een keer 0,5 dl bijgevuld en toen stond het peil iets over de helft, zo gelaten want ik vul motoren nooit geheel vol volgens het peilstokje. Daarna heb ik er één keer meegereden, dus daar zou het dan van moeten zijn, of het zou al langer moeten hebben gelekt.
Cheers
Kees |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 29 Nov. 2009, 13:55 Onderwerp: |
|
|
Ik zou de tankhelften eens los halen. Lijkt me ergens bij je olietank vandaan te komen. Maar met alles ingepakt is het een gok. Zo'n lekkage moet in ieder geval wel vrij gemakkelijk te achterhalen zijn. Succes! _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Zo, 29 Nov. 2009, 16:12 Onderwerp: |
|
|
Misschien een domme vraag, en ik bedoel het gewoon respectvol, maar met warme motor gepeild of met koude motor ?
Bij een koude motor zakt de olie onderin het blok en krijg je altijd veel lagere peilwaarden.
Dan kun je hem te vol hebben gevuld en als de boel dan warm wordt gaat het ergens uitkomen.
Is mij ooit wel eens (1x) gebeurt ....
Zou inderdaad de boel even loshalen, want de oorzaak moet wel gevonden worden natuurlijk. |
|
Naar boven |
|
 |
SirCrow
|
Geplaatst: Zo, 29 Nov. 2009, 16:32 Onderwerp: |
|
|
Erik 990 SMT schreef: | Misschien een domme vraag, en ik bedoel het gewoon respectvol, maar met warme motor gepeild of met koude motor ?
Bij een koude motor zakt de olie onderin het blok en krijg je altijd veel lagere peilwaarden.
Dan kun je hem te vol hebben gevuld en als de boel dan warm wordt gaat het ergens uitkomen.
Zou inderdaad de boel even loshalen, want de oorzaak moet wel gevonden worden natuurlijk. |
Nee hoor geen domme vraag zal 'm ook wel krijgen van de dealer als ik er langs ga, tank af halen en zo laat ik zolang ik garantie heb aan hun over
Netjes volgens het boekje gepeild, op de midden bok, vlakke ondergrond, tot streepje zes warm laten lopen, motor uit, peil stok eruit, schoonvegen, er helemaal indraaien, eruit en aflezen.
Moet goed zijn zo.
Cheers
Kees |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 29 Nov. 2009, 17:28 Onderwerp: |
|
|
Op die plaats kunnen dat niet veel dingen zijn : ofwel de aflaatstop van de olietank (koperen dichtingsring die er geen zin meer in heeft) ofwel de uitgaande leiding waar de olietankzeef zit (o-ring).
De tank moet er niet helemaal af, gewoon de onderste bout eruit en dan kan je de tank voldoende opzijtrekken om te kijken waar het vandaan komt. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 29 Nov. 2009, 17:35 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Op die plaats kunnen dat niet veel dingen zijn : ofwel de aflaatstop van de olietank (koperen dichtingsring die er geen zin meer in heeft) ofwel de uitgaande leiding waar de olietankzeef zit (o-ring). |
Dat zijn inderdaad wel de meest voor de hand liggende plekken waar het vandaan zou kunnen komen. Maar hij heeft nog garantie, en dan dus helemaal niks losdraaien; gewoon langsbrengen en hem gerepareerd (indien nodig) weer ophalen. Lekker makkelijk... _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 1 Dec. 2009, 14:00 Onderwerp: |
|
|
Erik 990 SMT schreef: | Misschien een domme vraag, en ik bedoel het gewoon respectvol, maar met warme motor gepeild of met koude motor ?
Op de LC8 zit een dry sump systeem, dus met een olietankje. Ik heb verschillende motoren gehad die zo'n systeem hadden en da's moeilijk peilen...motor goe warm, stilleggen en direct peilen. Wacht je 5 min krijg je al een andere waarde....Maar daar zal het wel niet aan liggen tenzij er teveel is bijgevuld. Mss vuiltje tussen de o ring vd vulstop?
Op de SMT was er ook iets met lekken aan de olietank, Mss hetzelfde probleem op de ADV? _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
SirCrow
|
Geplaatst: Di, 1 Dec. 2009, 14:37 Onderwerp: |
|
|
Bij de dealer geweest, beide kanten tank delen eraf. Het is alleen geen olie lekkage maar de benzine tank overloop. Ik gooi er teveel benzine in viel toch onder de garantie
Net de Adventure weer afgeleverd bij ze voor een schoonmaak, poets, winter beurt. Wordt gelijk ook in de Amber Tectyl gezet, kan ik gewoon doorrijden deze winter  |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Wo, 2 Dec. 2009, 4:09 Onderwerp: |
|
|
SirCrow schreef: | Bij de dealer geweest, beide kanten tank delen eraf. Het is alleen geen olie lekkage maar de benzine tank overloop. Ik gooi er teveel benzine in viel toch onder de garantie
Net de Adventure weer afgeleverd bij ze voor een schoonmaak, poets, winter beurt. Wordt gelijk ook in de Amber Tectyl gezet, kan ik gewoon doorrijden deze winter  |
raar kleurtje benzine  |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Wo, 2 Dec. 2009, 21:40 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik vind dit ook een wat vreemd verhaal hoor, dit lijkt mij toch echt een oliespoor... Of zit er zo vreselijk veel vuil in je brommer verstopt? _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
SirCrow
|
Geplaatst: Wo, 2 Dec. 2009, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Harry schreef: | Ja, ik vind dit ook een wat vreemd verhaal hoor, dit lijkt mij toch echt een oliespoor... Of zit er zo vreselijk veel vuil in je brommer verstopt? |
Nee dat lijkt me niet, hij is nog geen half jaar oud en niet offroad geweest. Mij leek het ook olie, BTW als er teveel olie inzit komt het eruit in/bij luchtfilterhuis hoorde ik.
Nou als het de benzine overloop niet is geweest zal het probleem zich wel weer voordoen neem ik aan. En dan zie ik het wel want hij heeft vandaag een schoonmaak, poets en tectyl beurt gehad, zit er goed uit, ze hebben alle kwetsbare delen in de amber tectyl gezet.
Cheers
Kees |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 2 Dec. 2009, 23:19 Onderwerp: |
|
|
linksvoor is het uitlooppunt van de olietank: dus het laagste punt.
Als je bij het olie-bijvullen iets morst, loopt het daar naartoe... Dus misschien was het niet erger dan dat.
Ook het aftapplugje van de tank zit daar... die kan ook lekken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Frederik
|
Geplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 8:30 Onderwerp: |
|
|
Dat is duidelijk olie en niets anders. Je hebt je wat laten wijs maken.
F |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 13:40 Onderwerp: |
|
|
SirCrow schreef: |
Tof, denk niet dat de dealers dat in belgie ook doen? Hoeveel kost dat dan? En halen ze dat er dan na de winter weer af of moet je zelf met ontvetter beginnen schrobben? _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
SirCrow
|
Geplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 15:35 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: | SirCrow schreef: |
Tof, denk niet dat de dealers dat in belgie ook doen? Hoeveel kost dat dan? En halen ze dat er dan na de winter weer af of moet je zelf met ontvetter beginnen schrobben? |
De was/poets/wax beurt koste 79 euro en de Amber Tectyl winter protectie 50 euro.
Het eraf halen zit niet bij de prijs inbegrepen, of zelf of laten doen volgend jaar, ja of er gewoon op laten zitten. |
|
Naar boven |
|
 |
|