Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:18 Onderwerp: balhoofdlagers naar de zak, opnieuw |
|
|
vreemde fenomenen.
Nog geen 4000 km geleden heeft Raketman nieuwe balhoofdlagers (merk Timken) gestoken - de onderste als ik me niet vergis - en opnieuw zit ik met een duidelijk dood punt. Hoe kan dat nou? Raketman heeft ze mooi gemonteerd en aangehaald zoals dr. Bean had omschreven. En zeg nou niet dat het door mijn "wheelies" komt, want die 5 cm dat dat wiel omhoog komt als ik eens doortrek kunnen daarvan de oorzaak niet zijn..
Uit nieuwsgierigheid hebben we dan ook maar het stuur van Raketman beginnen heen en weer wiebelen en ja hoor, ook daar kon je voelen dat de balhoofdlagers een putje aan 't maken waren. Na zo'n 20000km. Toch ook niet overdreven veel.
Kortom, kan iemand ons zeggen wat hier aan de hand is en hoe we die verdomde lagers eindelijk eens langer dan een paar duizend kms kunnen laten meegaan?????
(vooral de timing is fantastisch, twee weken voor ons Roemenië-avontuur) _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:35 Onderwerp: |
|
|
ik snap er ook geen bal van, zoals we al eerder besproken hebben,
op m,n 950 zijn ze bij iets van 50k vervangen, en m'n 990 staat nu ook al 40 op, geen off road en wel af en toe ( ongeveer 1 per dag ) een wheelie.
een paar weken geleden heb ik de boel nog los gehad ivm kroonplaat wisselen, en de lagers zagen er nog goed uit.
ik draai ze wel voor m'n gevoel "pittig" vast, op gevoel zonder momentsleutel oid.
Volgens mij heb ik dankzij dat pittige vastdraaien ook geen last meer van de bekende "wobble" , die vaak rond de 70kmh voelbaar is. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:42 Onderwerp: |
|
|
tja... misschien toch speling in gezeten? lager in eerst einstantie niet 100% goed in de zitting.. en dus speling ontwikkeld na korte tijd?
Water in het lager is natuurlijk ook funest.. roestpitting maakt snel een putje.
anders weet ik het ook niet. Ik heb in het begin diverse setjes vervangen, maar nu al tijden niet meer sinds is de beschreven methode gebruikte _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 18 Sep. 2009, 12:31 Onderwerp: |
|
|
't Zal idd te maken hebben met het aanspannen...die van mij zijn nog eens nagetrokken na dik 1000km.
Voorlopig laat ik de mijne nog zitten, want rijdend is er nog niks van te voelen. Anderzijds krijg ik zin om de boel te demonteren, de lagerschaal 90° te draaien en de zaak terug aan te trekken. Maar dan nog iets harder dan ervoor. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 18 Sep. 2009, 17:44 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | 't Zal idd te maken hebben met het aanspannen...die van mij zijn nog eens nagetrokken na dik 1000km.
r. |
ah, is bij mij niet gebeurd. Had ik het geweten ik had zeker achter uw vodden gezeten.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Za, 19 Sep. 2009, 0:36 Onderwerp: |
|
|
Af en toe met voorwiel in de lucht (niet al rijdend hé) eens checken of je een klik hoort bij het voor en achteruit bewegen vd vork, dan staat het lager te los en slaan de lagers in.
Ook de lagers niet zomaar met het standaard vet monteren, maar heel dik in SKF vet steken.
ik neem aan dat alle lagers, zowel boven als onder en binnen en buitenschaal vervangen zijn?
Als je vaak off road rijdt, monteer dan een smeernippel op de koppartij en steek de boel vol met vet, dan kan er geen stof of water bij omdat alles vol zit. Regelmatig met een vetspuit het vet vernieuwen door gewoon een tube erin te spuiten, oud en dun vet komt dan naar buiten, nieuw vet blijft zitten. Gaan je lagers beduidend langer mee, en je hoeft niets te demonteren om alles opnieuw in het vet te steken.
volgens het boekje moeten de lagers trouwens elke 15000km opnieuw ingevet worden, denk niet dat er een dealer is die dit doet..... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 19 Sep. 2009, 15:25 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: |
ik neem aan dat alle lagers, zowel boven als onder en binnen en buitenschaal vervangen zijn? |
Neen, enkel onderaan. In de bovenste was niks te zien dus hebben we die laten zitten. Was dat fout? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Zo, 20 Sep. 2009, 11:45 Onderwerp: |
|
|
Fout zou ik het niet noemen, maar ik vervang ze altijd samen, de boel ligt dan toch open, en als je de lagers in een speciaalzaak koopt zijn ze ook niet zo heel duur, dus voor de prijs moet je het dan niet laten. Ik zou dan de bovenste ook maar vervangen. (of de buitenschaal draaien, mr ik zou nwe steken)Spijtig vh reeds uitgevoerde werk, maar de bovenste zijn na verwijderen vork makkelijk te vervangen. Goed in het vet steken! OOk de onderste. In eerste instantie aantrekken tot de klik eruit is, dan nog een beetje bijtrekken tot je een lichte weerstand voelt bij het heen en weer bewegn vh stuur. Stuur moet vlot maar gedempd van links naar rechts kunnen. Wel opletten, soms zorgt de bekabeling al voor een weerstand, geeft een verkeerd beeld! Na enkele 100den kms nog eens checken en eventueel natrekken. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 11:20 Onderwerp: |
|
|
zeer boeiende situatie.
De lagerschaal van 't onderste lager blijkt OVERAL ingedrukt te zijn. Elk naaldlager heeft diepe sporen in de schaal nagelaten.
Dit is dus geen geval van speling meer, maar van iets anders !
Te hard aangetrokken? 25Nm dacht ik, zoals Dr. Bean adviseert.
Te zachte lagers? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 19:51 Onderwerp: |
|
|
kleine update.
Blijkt dat de lagers nog ok zijn, alsook de schaal waarop ze rollen. De schaal die erop ligt echter - dus de schaal die je onderaan in 't balfhoofd klopt - die is zwaar ingedrukt.
Volgens Raketman heeft hij dit fenomeen al meermaals waargenomen.
Hoe hebben we dit nu opgelost? Wel, Raketman had nog een gebruikte bovenschaal liggen, afkomstig van het bovenste balhoofdlager, en dit heb ik onderaan in het balfhoofd geklopt. Na de montage bleek het stuur als vanouds erg soepel te lopen.
Conclusie : om één of andere reden zien de bovenste schalen altijd enorm af. De rest van het lager niet.
Is er een specialist in de zaal die dit kan verklaren? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:38 Onderwerp: |
|
|
Ik ben wel geen specialist maar als je het balhoofdlager afstelt met de vorkpoten er nog in moet je heel erg uitkijken. Als de poten een beetje stroef gaan in de klemmen van je kroonplaat krijg je al snel een vertekent beelt van de spanning op je lager ook al heb je de kroonplaat schroefjes echt los. Tussen door alles een tikkie geven met een kunstofhamer wil nog wel eens helpen. Het lager bewust iets te strak zetten alles spannings vrijmaken en dan weer op nieuw afstellen is ook een methode.
Je hebt bij dit type lager snel dat je hem te weinig spanning geeft en dat geeft dan weer speling , de kleinste speling is het begin van het eind.
succes Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:54 Onderwerp: |
|
|
Wel, mijn ervaring met balhoofdlagers specifiek is dat indien ze speling hebben, de lagerschaal maar op één plaats ingehamerd wordt. Als je ze te hard aantrekt, of ze zonder vet komen te zitten, dan krijg je inslag over de gehele lagerschaal.
Montagewijze : T-stuk en kroonplaat erop, alles handvast. Dan de poten erin, poten onderaan in T-stuk aandraaien op koppel. Vervolgens de lagermoer opspannen (de laatste keer tot 25Nm, hetgeen merkelijk meer is dan voorgeschreven) en daarna de poten in de kroonplaat vastzetten op koppel. Vergrendelings moer vast, klaar.
Na 1000km poten terug los in de kroonplaat, lagermoer natrekken, poten terug vast in de kroonplaat, klaar...
Feit is dat deze lagers op identiek dezelfde wijze gemonteerd zijn dan de mijne, maar waar de mijne na 22k nog steeds goed zijn hebben die van Muug het met moeite 5000km uitgehouden.
Het binnenlager is nog picco bello, de buitenschaal is er compleet aan.
Speling zat er in ieder geval NIET op... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:55 Onderwerp: |
|
|
de komende dagen moet ik er nog wat mee rijden. 'k zal de vrijdag die spanning opnieuw controleren en dan vlammen we zaterdag met een goei spanning naar roemenië. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:58 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | kleine update.
Conclusie : om één of andere reden zien de bovenste schalen altijd enorm af. De rest van het lager niet.
Is er een specialist in de zaal die dit kan verklaren? |
Ik ben geen lager expert.. maar volgende verklaring lijkt me wel plausibel:
Het onderste lager krijgt natuurlijk de grootste klappen: Daar steunt het gewicht van de motor op,
En waarom dan alleen de buitenschaal: Dat komt typisch door speling: De kooi ligt altijd vast om de binnenschaal: Bij speling zit er dus ruimte tussen de buitenschaal en de kegels, niet tussen de binnenschaal en de kegels.
Daarmee lijkt je probleem dus ook echt gekoppeld te zijn aan speling! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 22:34 Onderwerp: |
|
|
tja,
maar ik heb het nog nooit zo erg gezien, en 't zijn maar 5000 kms....
nu ja, beter in de gaten houden dan bij een BMW of Japanner is dus de boodschap.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
|