lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

balhoofdlagers naar de zak, opnieuw
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:18    Onderwerp: balhoofdlagers naar de zak, opnieuw Reageer met quote

vreemde fenomenen.

Nog geen 4000 km geleden heeft Raketman nieuwe balhoofdlagers (merk Timken) gestoken - de onderste als ik me niet vergis - en opnieuw zit ik met een duidelijk dood punt. Hoe kan dat nou? Raketman heeft ze mooi gemonteerd en aangehaald zoals dr. Bean had omschreven. En zeg nou niet dat het door mijn "wheelies" komt, want die 5 cm dat dat wiel omhoog komt als ik eens doortrek kunnen daarvan de oorzaak niet zijn..

Uit nieuwsgierigheid hebben we dan ook maar het stuur van Raketman beginnen heen en weer wiebelen en ja hoor, ook daar kon je voelen dat de balhoofdlagers een putje aan 't maken waren. Na zo'n 20000km. Toch ook niet overdreven veel.

Kortom, kan iemand ons zeggen wat hier aan de hand is en hoe we die verdomde lagers eindelijk eens langer dan een paar duizend kms kunnen laten meegaan????? devil

(vooral de timing is fantastisch, twee weken voor ons Roemenië-avontuur)

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

ik snap er ook geen bal van, zoals we al eerder besproken hebben,
op m,n 950 zijn ze bij iets van 50k vervangen, en m'n 990 staat nu ook al 40 op, geen off road en wel af en toe ( ongeveer 1 per dag wink3 ) een wheelie.

een paar weken geleden heb ik de boel nog los gehad ivm kroonplaat wisselen, en de lagers zagen er nog goed uit.

ik draai ze wel voor m'n gevoel "pittig" vast, op gevoel zonder momentsleutel oid.
Volgens mij heb ik dankzij dat pittige vastdraaien ook geen last meer van de bekende "wobble" , die vaak rond de 70kmh voelbaar is.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

tja... misschien toch speling in gezeten? lager in eerst einstantie niet 100% goed in de zitting.. en dus speling ontwikkeld na korte tijd?


Water in het lager is natuurlijk ook funest.. roestpitting maakt snel een putje.

anders weet ik het ook niet. Ik heb in het begin diverse setjes vervangen, maar nu al tijden niet meer sinds is de beschreven methode gebruikte

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Sep. 2009, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

't Zal idd te maken hebben met het aanspannen...die van mij zijn nog eens nagetrokken na dik 1000km.

Voorlopig laat ik de mijne nog zitten, want rijdend is er nog niks van te voelen. Anderzijds krijg ik zin om de boel te demonteren, de lagerschaal 90° te draaien en de zaak terug aan te trekken. Maar dan nog iets harder dan ervoor.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Sep. 2009, 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
't Zal idd te maken hebben met het aanspannen...die van mij zijn nog eens nagetrokken na dik 1000km.
r.


ah, is bij mij niet gebeurd. Had ik het geweten ik had zeker achter uw vodden gezeten. laugh3

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Za, 19 Sep. 2009, 0:36    Onderwerp: Reageer met quote

Af en toe met voorwiel in de lucht (niet al rijdend hé) eens checken of je een klik hoort bij het voor en achteruit bewegen vd vork, dan staat het lager te los en slaan de lagers in.
Ook de lagers niet zomaar met het standaard vet monteren, maar heel dik in SKF vet steken.

ik neem aan dat alle lagers, zowel boven als onder en binnen en buitenschaal vervangen zijn?
Als je vaak off road rijdt, monteer dan een smeernippel op de koppartij en steek de boel vol met vet, dan kan er geen stof of water bij omdat alles vol zit. Regelmatig met een vetspuit het vet vernieuwen door gewoon een tube erin te spuiten, oud en dun vet komt dan naar buiten, nieuw vet blijft zitten. Gaan je lagers beduidend langer mee, en je hoeft niets te demonteren om alles opnieuw in het vet te steken.

volgens het boekje moeten de lagers trouwens elke 15000km opnieuw ingevet worden, denk niet dat er een dealer is die dit doet.....

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 19 Sep. 2009, 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

dirk pauwels schreef:

ik neem aan dat alle lagers, zowel boven als onder en binnen en buitenschaal vervangen zijn?


Neen, enkel onderaan. In de bovenste was niks te zien dus hebben we die laten zitten. Was dat fout?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Sep. 2009, 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Fout zou ik het niet noemen, maar ik vervang ze altijd samen, de boel ligt dan toch open, en als je de lagers in een speciaalzaak koopt zijn ze ook niet zo heel duur, dus voor de prijs moet je het dan niet laten. Ik zou dan de bovenste ook maar vervangen. (of de buitenschaal draaien, mr ik zou nwe steken)Spijtig vh reeds uitgevoerde werk, maar de bovenste zijn na verwijderen vork makkelijk te vervangen. Goed in het vet steken! OOk de onderste. In eerste instantie aantrekken tot de klik eruit is, dan nog een beetje bijtrekken tot je een lichte weerstand voelt bij het heen en weer bewegn vh stuur. Stuur moet vlot maar gedempd van links naar rechts kunnen. Wel opletten, soms zorgt de bekabeling al voor een weerstand, geeft een verkeerd beeld! Na enkele 100den kms nog eens checken en eventueel natrekken.
_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

zeer boeiende situatie.

De lagerschaal van 't onderste lager blijkt OVERAL ingedrukt te zijn. huh2 Elk naaldlager heeft diepe sporen in de schaal nagelaten.

Dit is dus geen geval van speling meer, maar van iets anders !

Te hard aangetrokken? 25Nm dacht ik, zoals Dr. Bean adviseert.
Te zachte lagers?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

kleine update.

Blijkt dat de lagers nog ok zijn, alsook de schaal waarop ze rollen. De schaal die erop ligt echter - dus de schaal die je onderaan in 't balfhoofd klopt - die is zwaar ingedrukt.

Volgens Raketman heeft hij dit fenomeen al meermaals waargenomen.

Hoe hebben we dit nu opgelost? Wel, Raketman had nog een gebruikte bovenschaal liggen, afkomstig van het bovenste balhoofdlager, en dit heb ik onderaan in het balfhoofd geklopt. Na de montage bleek het stuur als vanouds erg soepel te lopen.

Conclusie : om één of andere reden zien de bovenste schalen altijd enorm af. De rest van het lager niet.

Is er een specialist in de zaal die dit kan verklaren?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 545
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben wel geen specialist maar als je het balhoofdlager afstelt met de vorkpoten er nog in moet je heel erg uitkijken. Als de poten een beetje stroef gaan in de klemmen van je kroonplaat krijg je al snel een vertekent beelt van de spanning op je lager ook al heb je de kroonplaat schroefjes echt los. Tussen door alles een tikkie geven met een kunstofhamer wil nog wel eens helpen. Het lager bewust iets te strak zetten alles spannings vrijmaken en dan weer op nieuw afstellen is ook een methode.
Je hebt bij dit type lager snel dat je hem te weinig spanning geeft en dat geeft dan weer speling , de kleinste speling is het begin van het eind.

succes Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, mijn ervaring met balhoofdlagers specifiek is dat indien ze speling hebben, de lagerschaal maar op één plaats ingehamerd wordt. Als je ze te hard aantrekt, of ze zonder vet komen te zitten, dan krijg je inslag over de gehele lagerschaal.

Montagewijze : T-stuk en kroonplaat erop, alles handvast. Dan de poten erin, poten onderaan in T-stuk aandraaien op koppel. Vervolgens de lagermoer opspannen (de laatste keer tot 25Nm, hetgeen merkelijk meer is dan voorgeschreven) en daarna de poten in de kroonplaat vastzetten op koppel. Vergrendelings moer vast, klaar.
Na 1000km poten terug los in de kroonplaat, lagermoer natrekken, poten terug vast in de kroonplaat, klaar...

Feit is dat deze lagers op identiek dezelfde wijze gemonteerd zijn dan de mijne, maar waar de mijne na 22k nog steeds goed zijn hebben die van Muug het met moeite 5000km uitgehouden.
Het binnenlager is nog picco bello, de buitenschaal is er compleet aan.
Speling zat er in ieder geval NIET op...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

de komende dagen moet ik er nog wat mee rijden. 'k zal de vrijdag die spanning opnieuw controleren en dan vlammen we zaterdag met een goei spanning naar roemenië.
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
kleine update.


Conclusie : om één of andere reden zien de bovenste schalen altijd enorm af. De rest van het lager niet.

Is er een specialist in de zaal die dit kan verklaren?


Ik ben geen lager expert.. maar volgende verklaring lijkt me wel plausibel:


Het onderste lager krijgt natuurlijk de grootste klappen: Daar steunt het gewicht van de motor op,
En waarom dan alleen de buitenschaal: Dat komt typisch door speling: De kooi ligt altijd vast om de binnenschaal: Bij speling zit er dus ruimte tussen de buitenschaal en de kegels, niet tussen de binnenschaal en de kegels.

Daarmee lijkt je probleem dus ook echt gekoppeld te zijn aan speling!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 22 Sep. 2009, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

tja,

maar ik heb het nog nooit zo erg gezien, en 't zijn maar 5000 kms....

nu ja, beter in de gaten houden dan bij een BMW of Japanner is dus de boodschap. uhoh

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif