Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KTM_FAN

|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 20:59 Onderwerp: bandenspanning |
|
|
Toch nog even een topicje over bandenspanning.
Ik reed dus met originele velgen en dikke binnenbanden. Ik deed er altijd 1,8 bar in voor en achter.
De ervaringen in de OER hebben me wat geleerd. De originele velgen zijn niet geschikt voor wat steviger off road. Staat hier al lang, maar wil ik nog even bevestigen. Met name de voorvelg. In Nederland volstaat hij wel, maar met een beetje stenen is ie veels te zwak.
Dan de bandenspanning, ik kreeg de tip veel lager in druk te gaan. Beetje eng, maar toch gedaan vanwege de klei. 1,4 achter en 1,6 voor. Toch slaat de band dan enorm door op stenen bij redelijke snelheid. De voorvelg is kompleet naar de galamiezen na een weekje. De achtervelg geen noemenswaardige deuken.
Nu excel velgen voor en achter laten spaken. Toch ga ik niet meer met die lage bandenspanning rijden. De band moet toch eigenlijk niet doorslaan in redelijk normale omstandigheden? Of je nu een sterke velg hebt of niet, het is niet goed voor de velg en de kans op lekke banden is aanzienlijk.
Beetje dom van mijn hele aktie is dat ik niet gelijk een bandenklem het gemonteerd. Kan ik nu veilig gaan rijden met 1,8 bar op een excel velg zonder die rand die de band extra vasthoudt ? Of trek je dan toch je binnenband aan flarden....
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:10 Onderwerp: |
|
|
op stenige ondergronden zou ik de bandenspanning niet al te laag nemen. Zeker niet lager 1.5 volgens mij. Veel te veel kans op "snakebites". Ook in 2004 toen ik nog per 2pkje over de pistes van Marokko hotste, waren onze banden behoorlijk hard opgepompt. Enkel in het zand gingen die op een lagere spanning, en wel meteen naar een halve kilo als ik me niet vergis.
Die 1.8 trouwens, deed je dat ook op de weg? Neen toch? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:37 Onderwerp: |
|
|
met 1.8 voor kan je best zonder klem rijden. Alleen aan te raden is het natuurlijk niet echt: ALS je je ventiel stuk trekt bij een sterke remaktie heb je namelijk wel meteen een heeel erg lekke band... en dat kan gekke gevolgen hebben.
Overigens ben ik het niet eens met de stelling: Bij 1.4 slaat de band door: Op die smallere en betere Excel velg staat de band ronder, en slaat zowieso minder door.
Verder denk je vaak dat de band echt doorslaat, maar is dat niet zo: Maak de band maar 2 bar, en het knalt net zo hard.
Met 2,5 bar komen er ook nog steeds deuken in de originele voorvelg, als je hard over stenen gaat. Excels hebben daar geen last van, tenzij je het idd heel hard doet ) (alles kan stuk!) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 8:15 Onderwerp: spanning |
|
|
Zou ik dan gemeten hebben met een verkeerd aangevende meter ?
Je kan de band zo makkelijk indrukken met je vingers, lijkt net of er geen lucht inzit. Vaak zijn die drukmeters van dat jip en janneke spul, je weet nooit of ze nog goed aangeven. Geldt ook voor de tankstations trouwens.
Ik ga het gewoon weer proberen. En gooi er zsm een bandenklem in.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 10:56 Onderwerp: |
|
|
15 euro digitaal metertje kopen, die zijn behoorlijk goed over het algemeen.
bij 1.4 druk je de band echtniet zomaar tot de velg in met je vingers. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dwars

Geregistreerd op: 11-5-2008 Berichten: 207 Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 13:30 Onderwerp: |
|
|
wat is de doorsnee bandenspanning voor scorpions op de weg solo-duo? _________________ jaja joa |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 19:20 Onderwerp: |
|
|
2,4 voor en 2,6 achter. Voor duo de veervoorspanning achter een paar slagen extra geven... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 19:38 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | 2,4 voor en 2,6 achter. Voor duo de veervoorspanning achter een paar slagen extra geven... |
Heb achter 2,8, is met duo + bagage en ikzelf niet van de magerste . _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Dwars

Geregistreerd op: 11-5-2008 Berichten: 207 Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | 2,4 voor en 2,6 achter. Voor duo de veervoorspanning achter een paar slagen extra geven... |
en de voorspanning, zag ik kun je ook +en en -en, heb er 1klik naar + gedraaid onder de proefrit maar merkte nie veel verschil  _________________ jaja joa |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 22:36 Onderwerp: |
|
|
Zeker dat het de voorspanning was? Die regel je namelijk niet met klicks maar traploos via het uitklapbaar draaischroefje...
Ik denk ook niet dat 1 turn voorspanning veel voelbaar effect zal opleveren... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 23:34 Onderwerp: |
|
|
't ging hier over banden spanning = druk _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Zo, 30 Aug. 2009, 22:36 Onderwerp: |
|
|
vraagje : wat is nu de beste bandenspanning voor een pirelli scorpion pro voor en zo'n Dunlop D908 achteraan?
Zijn er verschillende spanningen in functie van het type wegdek? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 31 Aug. 2009, 9:58 Onderwerp: |
|
|
Voor OFFROAD (onverharde weg, piste e.d.) is het natuurlijk een kwestie van de druk aanpassen aan de omstandigheden.
Daarbij is het eigenlijk altijd een compromisse tussen:
grip: die voorkomt uit:
raakvlak (zachte band = groter, tot een bepaalde grens)
lossing (hoe goed komt de klei weer uit de band => zachter is beter)
doorslag: (op stenen en randen) hard = veiliger
warmte: zachte band wringt meer, en meer wrijving tussen binnen en buitenband => Hoge snelheden vereisen een hardere band.
(getallen voor de adventure...)
Rij je dus puur zand, kan je met 0.8 a 1.2 bar af. (hangt weer een beetje af van hoe stijf de band zelf is)
Rij je stenen dan wil jeje velg en band heel houden, maar ook niet te gek stuiteren, dus ergens tussen de 1.5 en 2 bar
Rij je ook nog eens hard, dan moet ie eerder wat aan de harde kant.
Verder is de voorband meer gevoelig voor stenen en het is zowiezo een smallere band; dus moet ie voor wat harder dan achter.
Een te harde voorband gaat stuiteren en geeft je op harde ondergrond een wegglijdend voorwiel
Een te harde achterband geeft je weinig tractie: Bij het wegtrekken drift je steeds alle kanten op.
En dan is het tot slot een kwestie van gevoel... sommigen nemen liever risoco voor alle grip, anderen nemen liever het veilige, geen lekke banden, maar dan maar iets minder grip. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Ma, 31 Aug. 2009, 15:17 Onderwerp: |
|
|
dat is weer een prachtig antwoord, Dr. Bean!  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Di, 1 Sep. 2009, 12:47 Onderwerp: |
|
|
Over het algemeen ben ik niet een trouw bandenspanning meter (als ik het doe is het altijd te laag).
Iemand ervaring wat een goed interval is (2w, maand, 2 maanden,...)
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
|