lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

bandenspanning
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 20:59    Onderwerp: bandenspanning Reageer met quote

Toch nog even een topicje over bandenspanning.

Ik reed dus met originele velgen en dikke binnenbanden. Ik deed er altijd 1,8 bar in voor en achter.

De ervaringen in de OER hebben me wat geleerd. De originele velgen zijn niet geschikt voor wat steviger off road. Staat hier al lang, maar wil ik nog even bevestigen. Met name de voorvelg. In Nederland volstaat hij wel, maar met een beetje stenen is ie veels te zwak.

Dan de bandenspanning, ik kreeg de tip veel lager in druk te gaan. Beetje eng, maar toch gedaan vanwege de klei. 1,4 achter en 1,6 voor. Toch slaat de band dan enorm door op stenen bij redelijke snelheid. De voorvelg is kompleet naar de galamiezen na een weekje. De achtervelg geen noemenswaardige deuken.

Nu excel velgen voor en achter laten spaken. Toch ga ik niet meer met die lage bandenspanning rijden. De band moet toch eigenlijk niet doorslaan in redelijk normale omstandigheden? Of je nu een sterke velg hebt of niet, het is niet goed voor de velg en de kans op lekke banden is aanzienlijk.

Beetje dom van mijn hele aktie is dat ik niet gelijk een bandenklem het gemonteerd. Kan ik nu veilig gaan rijden met 1,8 bar op een excel velg zonder die rand die de band extra vasthoudt ? Of trek je dan toch je binnenband aan flarden....

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

op stenige ondergronden zou ik de bandenspanning niet al te laag nemen. Zeker niet lager 1.5 volgens mij. Veel te veel kans op "snakebites". Ook in 2004 toen ik nog per 2pkje over de pistes van Marokko hotste, waren onze banden behoorlijk hard opgepompt. Enkel in het zand gingen die op een lagere spanning, en wel meteen naar een halve kilo als ik me niet vergis.

Die 1.8 trouwens, deed je dat ook op de weg? Neen toch?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6792
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

met 1.8 voor kan je best zonder klem rijden. Alleen aan te raden is het natuurlijk niet echt: ALS je je ventiel stuk trekt bij een sterke remaktie heb je namelijk wel meteen een heeel erg lekke band... en dat kan gekke gevolgen hebben.


Overigens ben ik het niet eens met de stelling: Bij 1.4 slaat de band door: Op die smallere en betere Excel velg staat de band ronder, en slaat zowieso minder door.

Verder denk je vaak dat de band echt doorslaat, maar is dat niet zo: Maak de band maar 2 bar, en het knalt net zo hard.

Met 2,5 bar komen er ook nog steeds deuken in de originele voorvelg, als je hard over stenen gaat. Excels hebben daar geen last van, tenzij je het idd heel hard doet smiley2) (alles kan stuk!)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 8:15    Onderwerp: spanning Reageer met quote

Zou ik dan gemeten hebben met een verkeerd aangevende meter ?

Je kan de band zo makkelijk indrukken met je vingers, lijkt net of er geen lucht inzit. Vaak zijn die drukmeters van dat jip en janneke spul, je weet nooit of ze nog goed aangeven. Geldt ook voor de tankstations trouwens.

Ik ga het gewoon weer proberen. En gooi er zsm een bandenklem in.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6792
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

15 euro digitaal metertje kopen, die zijn behoorlijk goed over het algemeen.

bij 1.4 druk je de band echtniet zomaar tot de velg in met je vingers.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dwars



Geregistreerd op: 11-5-2008
Berichten: 207
Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

wat is de doorsnee bandenspanning voor scorpions op de weg solo-duo?
_________________
jaja joa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

2,4 voor en 2,6 achter. Voor duo de veervoorspanning achter een paar slagen extra geven...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TRX



Geregistreerd op: 30-5-2009
Berichten: 234
Woonplaats: de westhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
2,4 voor en 2,6 achter. Voor duo de veervoorspanning achter een paar slagen extra geven...


Heb achter 2,8, is met duo + bagage en ikzelf niet van de magerste grin .

_________________
Voor al uw foto's : www.im-design.be wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dwars



Geregistreerd op: 11-5-2008
Berichten: 207
Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
2,4 voor en 2,6 achter. Voor duo de veervoorspanning achter een paar slagen extra geven...


en de voorspanning, zag ik kun je ook +en en -en, heb er 1klik naar + gedraaid onder de proefrit maar merkte nie veel verschil goofy

_________________
jaja joa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker dat het de voorspanning was? Die regel je namelijk niet met klicks maar traploos via het uitklapbaar draaischroefje...
Ik denk ook niet dat 1 turn voorspanning veel voelbaar effect zal opleveren...

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6792
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

't ging hier over banden spanning = druk
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Aug. 2009, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

vraagje : wat is nu de beste bandenspanning voor een pirelli scorpion pro voor en zo'n Dunlop D908 achteraan?
Zijn er verschillende spanningen in functie van het type wegdek?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6792
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Aug. 2009, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Voor OFFROAD (onverharde weg, piste e.d.) is het natuurlijk een kwestie van de druk aanpassen aan de omstandigheden.

Daarbij is het eigenlijk altijd een compromisse tussen:

grip: die voorkomt uit:
raakvlak (zachte band = groter, tot een bepaalde grens)
lossing (hoe goed komt de klei weer uit de band => zachter is beter)

doorslag: (op stenen en randen) hard = veiliger

warmte: zachte band wringt meer, en meer wrijving tussen binnen en buitenband => Hoge snelheden vereisen een hardere band.

(getallen voor de adventure...)

Rij je dus puur zand, kan je met 0.8 a 1.2 bar af. (hangt weer een beetje af van hoe stijf de band zelf is)

Rij je stenen dan wil jeje velg en band heel houden, maar ook niet te gek stuiteren, dus ergens tussen de 1.5 en 2 bar

Rij je ook nog eens hard, dan moet ie eerder wat aan de harde kant.


Verder is de voorband meer gevoelig voor stenen en het is zowiezo een smallere band; dus moet ie voor wat harder dan achter.

Een te harde voorband gaat stuiteren en geeft je op harde ondergrond een wegglijdend voorwiel

Een te harde achterband geeft je weinig tractie: Bij het wegtrekken drift je steeds alle kanten op.




En dan is het tot slot een kwestie van gevoel... sommigen nemen liever risoco voor alle grip, anderen nemen liever het veilige, geen lekke banden, maar dan maar iets minder grip.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Aug. 2009, 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

dat is weer een prachtig antwoord, Dr. Bean! thumbsup
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Di, 1 Sep. 2009, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Over het algemeen ben ik niet een trouw bandenspanning meter (als ik het doe is het altijd te laag).

Iemand ervaring wat een goed interval is (2w, maand, 2 maanden,...)

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif