lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

98 octaan rijdt soepeler dan 95?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 9:13    Onderwerp: 98 octaan rijdt soepeler dan 95? Reageer met quote

Ik ben eigenlijk een 95 octaan-rijder. Al mijn hele leven. De meerprijs voor 98 was me te hoog en het maakte voor mijn moto's nooit verschil.

Tot vorige week eigenlijk. De 950 Adventure was onlangs teruggekeerd van de dealer en hij was weer eens tamelijk arm afgesteld. Daardoor was hij erg rukkerig/onrustig als je rustig aan 't cruisen was tussen 3000 en 4000 toeren. Heel vervelend als je die moto als lesmoto gebruikt. (in mijn privé rij ik minder rustig)

Dus om het eens te proberen ben ik eens overgeschakeld naar 98 octaan. Daar rij ik nu mijn derde tank mee. En hoe vreemd het ook is, de Adventure is een pak minder rukkerig geworden ! Hij hangt nu veel rustiger aan de gas - bij constante snelheid van pakweg 50 km/uur dus - en geeft niet steeds de indruk van als een hond aan de leiband te rukken. En da's best wel aangenaam.

Maar wat zou de verklaring daarvan kunnen zijn?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

ik tank altijd 98, liefst v-power, zowel met m'n 950 als nu met de 990 (voor alle zekerheid, de LC8 is tenslotte een V met power wink3
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik tank 95 (vroeger met men honda en nu met de nieuwe ktm ook).
Is er zoveel verschil te merken dan?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 17:17    Onderwerp: Shell Oostenrijk denkt mee met KTM - 100+ RON Reageer met quote

Heh, gelukkig weer echte Shell tanken op vakantie in Oostenrijk dit jaar...

100+ RON en niet die scheitzooi die ze hier in NL, B en D verkopen!

Website Shell Oostenrijk: (Lees de laatse zin eens!)

Wie verbessert die Zusammensetzung von Shell V-Power Ihr Fahrerlebnis?

Wissenschaftler mit ReagenzglasWir bieten den Kraftfahrern ein außergewöhnliches Fahrerlebnis. Und was ist nun das Besondere an Shell V-Power? Die Friction-Modification-Technologie von Shell V-Power wurde entwickelt, um Reibungsverluste zwischen Zylinder und Kolbenringen – dem Bereich, in dem Schmierung nur schwer möglich ist – zu vermindern. Ziel der Friction-Modification-Technologie ist es, den beweglichen Maschinenteilen eine (reibungs-)freiere Bewegung zu ermöglichen und somit dazu beitragen, die Energie aus dem Treibstoff effizienter in Antriebskraft umzusetzen.



Shell V-Power ist ein Treibstoff mit hoher Oktanzahl (100+ RON), der entwickelt wurde, um die Leistung moderner KTM-Motoren mit einer Einrichtung zur Zündverstellung zu maximieren.



Shell V-Power. Nicht nur ein Treibstoff. Sondern das Gefühl, KTM-Technologie auf der Straße zu erleben.

book2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
ik tank altijd 98, liefst v-power, zowel met m'n 950 als nu met de 990 (voor alle zekerheid, de LC8 is tenslotte een V met power wink3


Hallo?

Shell V-Power is in NL RON 95

Dus schiet je niets mee op!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hydrazine schreef:


Shell V-Power is in NL RON 95

Dus schiet je niets mee op!


nou ja, maar dan is het toch nog steeds beter dan "gewone" benzine?

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 19:32    Onderwerp: Re: Shell Oostenrijk denkt mee met KTM - 100+ RON Reageer met quote

Hydrazine schreef:

Shell V-Power ist ein Treibstoff mit hoher Oktanzahl (100+ RON), der entwickelt wurde, um die Leistung moderner KTM-Motoren mit einer Einrichtung zur Zündverstellung zu maximieren.

book2


Alleen heeft de KTM geen inrichting om de het ontstekingstijdstip te verstellen en dus wordt het extra vermogen wat je er mee zou kunnen bereiken ook niet benut.

Of maw: Het verbrand gewoon minder volledig, en daardoor lijkt het dus alsof de motor rijker loopt, en dus rustiger en soepeler.

Kwa kracht zal je alleen maar minder hebben... maar die 2 pk merk je waarschijnlijk toch niet.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 20:09    Onderwerp: RON 100+ Reageer met quote

Dus kun je volstaan met het inspuiten van minder brandstof per tijdseenheid en rijdt je zuiniger.

990 ADV. EFI
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en je betaald meer, dus netto resultaat = 0 ?

Toch niet niet helemaal waar, want minder brandstof brand niet zonder meer sneller... dus gaat ie dan ook TE arm lopen en hikken.

Optimaal rendement en daarmee laagste verbruik kunt je dus beter het juiste mengsel bij de juiste settings kiezen.


Als je dus een motor voor 98 oktaan maakt, kan je de ontseking vroeger zetten, en daarmee idd met dezelfde hoeveelheid brandstof meer vermogen krijgen uit dezelfde motor. Dat is ook waar KTM het over heeft... alleen moet je dan wel de ontsteking dus aanpassen.

Sommige injectiesystemen doen dat automatisch (met klopsensors etc), maar volgens mij doet de adventure dat niet hoor!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik las laatst dit artikel, waaruit inderdaad blijkt dat een hoger octaangehalte niet veel uitmaakt als de motor niet is aangepast.
http://www.ktm950.info/how/gasoline/chemical_soup.html
en ook
http://www.ktm950.info/how/detonation/Detonation_101.html

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

en toch rijdt ie minder rukkerig. smartass
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
en toch rijdt ie minder rukkerig. smartass


dan gewoon 98 blijven tanken wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een collega met een Vara*ero die in de winter 98 octaan tankt omdat hij dan minder last heeft van bevriezende carburateurs. Moest dan ook wel een beetje lachen toen ik in een oud bericht las dat iemand knarsentandend beschreef hoe een Vara*ero stopte om te helpen toen hij met bevroren carb's op de vluchtstrook stond. Iemand hier ervaring mee? Ik heb dit natuurlijk niet nodig, ik heb een badstop in het luchtfilterhuis die ik eruit kan halen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

JanJan schreef:
ik heb een badstop in het luchtfilterhuis die ik eruit kan halen!


grin2 laugh

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
en toch rijdt ie minder rukkerig. smartass


aja, dat kan best :

Dr_Bean schreef:
Of maw: Het verbrand gewoon minder volledig, en daardoor lijkt het dus alsof de motor rijker loopt, en dus rustiger en soepeler.

Kwa kracht zal je alleen maar minder hebben... maar die 2 pk merk je waarschijnlijk toch niet.


De mijne loopt met zijn nieuwe batterij ook soepeler. Nu de alternator zo hard niet meer moet werken trekt hij zelfs merkbaar vlotter op.

laugh3 grin

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif