Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 9:13 Onderwerp: 98 octaan rijdt soepeler dan 95? |
|
|
Ik ben eigenlijk een 95 octaan-rijder. Al mijn hele leven. De meerprijs voor 98 was me te hoog en het maakte voor mijn moto's nooit verschil.
Tot vorige week eigenlijk. De 950 Adventure was onlangs teruggekeerd van de dealer en hij was weer eens tamelijk arm afgesteld. Daardoor was hij erg rukkerig/onrustig als je rustig aan 't cruisen was tussen 3000 en 4000 toeren. Heel vervelend als je die moto als lesmoto gebruikt. (in mijn privé rij ik minder rustig)
Dus om het eens te proberen ben ik eens overgeschakeld naar 98 octaan. Daar rij ik nu mijn derde tank mee. En hoe vreemd het ook is, de Adventure is een pak minder rukkerig geworden ! Hij hangt nu veel rustiger aan de gas - bij constante snelheid van pakweg 50 km/uur dus - en geeft niet steeds de indruk van als een hond aan de leiband te rukken. En da's best wel aangenaam.
Maar wat zou de verklaring daarvan kunnen zijn? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 11:35 Onderwerp: |
|
|
ik tank altijd 98, liefst v-power, zowel met m'n 950 als nu met de 990 (voor alle zekerheid, de LC8 is tenslotte een V met power  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 11:40 Onderwerp: |
|
|
Ik tank 95 (vroeger met men honda en nu met de nieuwe ktm ook).
Is er zoveel verschil te merken dan? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 17:17 Onderwerp: Shell Oostenrijk denkt mee met KTM - 100+ RON |
|
|
Heh, gelukkig weer echte Shell tanken op vakantie in Oostenrijk dit jaar...
100+ RON en niet die scheitzooi die ze hier in NL, B en D verkopen!
Website Shell Oostenrijk: (Lees de laatse zin eens!)
Wie verbessert die Zusammensetzung von Shell V-Power Ihr Fahrerlebnis?
Wissenschaftler mit ReagenzglasWir bieten den Kraftfahrern ein außergewöhnliches Fahrerlebnis. Und was ist nun das Besondere an Shell V-Power? Die Friction-Modification-Technologie von Shell V-Power wurde entwickelt, um Reibungsverluste zwischen Zylinder und Kolbenringen – dem Bereich, in dem Schmierung nur schwer möglich ist – zu vermindern. Ziel der Friction-Modification-Technologie ist es, den beweglichen Maschinenteilen eine (reibungs-)freiere Bewegung zu ermöglichen und somit dazu beitragen, die Energie aus dem Treibstoff effizienter in Antriebskraft umzusetzen.
Shell V-Power ist ein Treibstoff mit hoher Oktanzahl (100+ RON), der entwickelt wurde, um die Leistung moderner KTM-Motoren mit einer Einrichtung zur Zündverstellung zu maximieren.
Shell V-Power. Nicht nur ein Treibstoff. Sondern das Gefühl, KTM-Technologie auf der Straße zu erleben.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | ik tank altijd 98, liefst v-power, zowel met m'n 950 als nu met de 990 (voor alle zekerheid, de LC8 is tenslotte een V met power  |
Hallo?
Shell V-Power is in NL RON 95
Dus schiet je niets mee op! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 18:20 Onderwerp: |
|
|
Hydrazine schreef: |
Shell V-Power is in NL RON 95
Dus schiet je niets mee op! |
nou ja, maar dan is het toch nog steeds beter dan "gewone" benzine? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 19:32 Onderwerp: Re: Shell Oostenrijk denkt mee met KTM - 100+ RON |
|
|
Hydrazine schreef: |
Shell V-Power ist ein Treibstoff mit hoher Oktanzahl (100+ RON), der entwickelt wurde, um die Leistung moderner KTM-Motoren mit einer Einrichtung zur Zündverstellung zu maximieren.
 |
Alleen heeft de KTM geen inrichting om de het ontstekingstijdstip te verstellen en dus wordt het extra vermogen wat je er mee zou kunnen bereiken ook niet benut.
Of maw: Het verbrand gewoon minder volledig, en daardoor lijkt het dus alsof de motor rijker loopt, en dus rustiger en soepeler.
Kwa kracht zal je alleen maar minder hebben... maar die 2 pk merk je waarschijnlijk toch niet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 20:09 Onderwerp: RON 100+ |
|
|
Dus kun je volstaan met het inspuiten van minder brandstof per tijdseenheid en rijdt je zuiniger.
990 ADV. EFI |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 20:26 Onderwerp: |
|
|
Ja, en je betaald meer, dus netto resultaat = 0 ?
Toch niet niet helemaal waar, want minder brandstof brand niet zonder meer sneller... dus gaat ie dan ook TE arm lopen en hikken.
Optimaal rendement en daarmee laagste verbruik kunt je dus beter het juiste mengsel bij de juiste settings kiezen.
Als je dus een motor voor 98 oktaan maakt, kan je de ontseking vroeger zetten, en daarmee idd met dezelfde hoeveelheid brandstof meer vermogen krijgen uit dezelfde motor. Dat is ook waar KTM het over heeft... alleen moet je dan wel de ontsteking dus aanpassen.
Sommige injectiesystemen doen dat automatisch (met klopsensors etc), maar volgens mij doet de adventure dat niet hoor! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:07 Onderwerp: |
|
|
en toch rijdt ie minder rukkerig.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:56 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | en toch rijdt ie minder rukkerig.  |
dan gewoon 98 blijven tanken  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 9:33 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een collega met een Vara*ero die in de winter 98 octaan tankt omdat hij dan minder last heeft van bevriezende carburateurs. Moest dan ook wel een beetje lachen toen ik in een oud bericht las dat iemand knarsentandend beschreef hoe een Vara*ero stopte om te helpen toen hij met bevroren carb's op de vluchtstrook stond. Iemand hier ervaring mee? Ik heb dit natuurlijk niet nodig, ik heb een badstop in het luchtfilterhuis die ik eruit kan halen! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 9:52 Onderwerp: |
|
|
JanJan schreef: | ik heb een badstop in het luchtfilterhuis die ik eruit kan halen! |
 _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 19:14 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | en toch rijdt ie minder rukkerig.  |
aja, dat kan best :
Dr_Bean schreef: | Of maw: Het verbrand gewoon minder volledig, en daardoor lijkt het dus alsof de motor rijker loopt, en dus rustiger en soepeler.
Kwa kracht zal je alleen maar minder hebben... maar die 2 pk merk je waarschijnlijk toch niet. |
De mijne loopt met zijn nieuwe batterij ook soepeler. Nu de alternator zo hard niet meer moet werken trekt hij zelfs merkbaar vlotter op.
 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|