lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

> 120km/u en m'n kont gaat slapen van het trillen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alex1980

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Mei. 2009, 21:06    Onderwerp: > 120km/u en m'n kont gaat slapen van het trillen Reageer met quote

als ik met de 950 adventure over de autostrade rij dus tegen een snelheid van 120km/u gaat alles zo hard trillen dat m'n benen, polsen handen en billen ervan gaan tintelen.

hoe kan ik dit trillen verminderen? is dit normaal?

bij het rijden op snelwegen tegen 70 of 90 km/u heb ik dit probleem niet ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Mei. 2009, 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet natuurlijk niet wat voor trillen, maar waarschijnlijk:

achterband band in onbalans.

=> effe wielen laten balanceren.

Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Mei. 2009, 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

Zou idd kunnen, ik heb hetzelfde fenomeen na de laatste bandenwissel. Serieuze trillingen aan hogere snelheden. De achterband is zelfs niet gebalanceerd geweest wegens "niet nodig voor een achterband op een spaakwiel" volgens diegene die de wissel gedaan heeft.

Elk zijn uitleg zeker wreck

Hoe dan ook, ik mocht nog eens teruggaan als het teveel trillingen gaf om hem alsnog te laten balanceren. Dat hoop ik dan nu vrijdag te kunnen doen. Ik laat wel iets weten hier als het probleem daarmee zou opgelost zijn...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BJ

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 7:08    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
De achterband is zelfs niet gebalanceerd geweest wegens "niet nodig voor een achterband op een spaakwiel" volgens diegene die de wissel gedaan heeft.

Wat een onzin, waarom zou het niet nodig zijn bij een spaakwiel? Klinkt meer als een monteur die zich er makkelijk vanaf maakt. Band erom en succes er mee...
alex1980

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

eind deze week gaan we er noppenbanden onder steken, dus heeft het niet veel zin meer om deze te gaan uitbalanceren. ik ben benieuwd of dit echt de oorzaak was. Ik dacht eerder dat het lag aan het in hoge toeren rijden waardoor de motor meer gaat trillen. zou dit kunnen?
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik kan je verzekeren: zelfs 5 gram onbalance aan je voorwiel voel je al (ok.. niet heftig, maar het is er). Bij 200+ voel je echt alles!

Wegbanden: Echt wel balanceren dus! (met de hand kan ook.. als je hetmaar netjes doet).
Het kan ook nog zijn dat de band gewoon niet goed ligt, of zelf niet rond is, maar dat zie je snel bij het balanceren.

Noppenbanden: Balanceren is niet echt nodig: Vooral omdat wat modder op de velg zowieso al flink onbalance is. Mocht je een bandenklem monteren: Monteer die dan eerst op de velg, en balanceer de velg met klem uit (zonder band). Of die het 1x met band (en dus ook met binennband en ventiel), en laat het lood daarna zitten

Ik balanceer ik ook de noppenbanden meestal effe grofweg met de hand met de as in het wiel op een steuntje, of zelfs in de motor (zonder klauw/klauw goed open drukken, en zonder de vul bussen ). Gewoon omdat het weinig werk is.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

bij 120 rij je toch geen hoge toeren?

(ik heb al eens 230 op de teller gereden, met 16-45 overbrenging smiley, dan zit je net niet in de begrenzer)

alex1980

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ik kan je verzekeren: zelfs 5 gram onbalance aan je voorwiel voel je al (ok.. niet heftig, maar het is er). Bij 200+ voel je echt alles!

dat is hem het net, hij ligt stabiel op de baan. ik zou zelfs m'n stuur kunnen loslaten. kan het dan aan de banden liggen?
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor. Onbalance is vertikaal gericht. Bovendien verzorg het een resonantie: Onder de 100 voel je er meestal helemaal niks van.

ps.: Als het een trilling vanuit de motor zou zijn, dan zal het afhankelijk zijn van het toerental, en dus afhangen van de versnelling (rij eens 120 in 4.. geen verschil?) of afhankelijk vanm de belasting: Gaat het weg als je gas bij geeft of juist afremt op de motor?
Motortrillingen zijn meestal veel hoger frequent dan trillen van de wielen.

Maar goed.. je moet ergens beginnen: en als je het zelf niet kan beoordelen, dan moet je dus ofwel bij de motorzaak langs gaan, ofwel wat dingen 1 voor 1 controleren.

alex1980

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

eind deze week weten we meer.
hopelijk komt het van de banden.
Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken het fenomeen, echter niet zo heftig als jij het uitlegt. hoog frequente trillingen?
Ik heb vandaag mijn motor een grote beurt gegeven en daarbij de carburateurs gesingroniseerd, .. weg trillingen (jij hebt ook een 950?). Wat mij ook al eens opgevallen is is dat na het goed spannen van de ketting het trillen ook afneemt.

Succes

Roeligan

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

alex1980 schreef:
eind deze week gaan we er noppenbanden onder steken, dus heeft het niet veel zin meer om deze te gaan uitbalanceren. ik ben benieuwd of dit echt de oorzaak was. Ik dacht eerder dat het lag aan het in hoge toeren rijden waardoor de motor meer gaat trillen. zou dit kunnen?

We zullen, voor we de huidige band eraf halen eens checken of die uit balans is.

Noppen balanceren heeft niet veel zin, dat schudt en trilt toch, maar dat zullen we dan toch doen als ge wilt...

mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Mei. 2009, 0:21    Onderwerp: Reageer met quote

staaldraad in de band kapot na een heftig stoeprandje ?????
lagers kapot, speling op je achter wiel
spaken los of slag in je wiel
carburateurs gesynchroniseerd ??????
lijkt me echt onzin dat je dat zo erg voeld
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Mei. 2009, 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je gelijk in en elke 950 trilt meer of minder soms wel en soms niet. Ik heb in elk geval succes geboekt.
Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Mei. 2009, 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:

Ik heb vandaag mijn motor een grote beurt gegeven en daarbij de carburateurs gesingroniseerd,

Succes

best wel fun dat je dat zelf kunt. Ik moet daarvoor bij dealer langs en hier in vlaanderen is er één verdwenen, één is een megazaak en van een ander heb ik via Raketman toch wel een bizar verhaal mogen opvangen... En het onderhoud is stilaan echt wel nodig... Ben onlangs tot de bizarre constatatie gekomen dat mijn vorige onderhoud op 15000 was gebeurd. En gisteren ben ik over de 35000 gegaan. Inderdaad 20000 km zonder enige vorm van onderhoud. Ik heb geen tijd om dat ding binnen te steken en ik kan dat ding gewoon geen week missen! Zit eraan te denken om gewoon door te rijden tot aan de 45000 km...

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: