Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 15 Feb. 2007, 11:24 Onderwerp: Accu overleden???? |
|
|
Als de accu van de LC8 ziek is, kan het dan zijn dat de motor op de snelweg dan domweg afsterft/stopt??
Ik had mijn gebruikelijke stroomvreters aanstaan, handschoenen/carb verwarming.
Na een keer of 6 misstarten had hij niet genoeg power meer om rond te gaan, en heeft de anwb me weer op gang geholpen (startkabels).
De monteur zei dat als de accu op is, de onsteking het dan laat afweten.
Ik ben onder begeleiding van de anwb thuis gekomen (stroomverbruikers voor alle zekerheid maar ff uitgezet).
Ik vind het niet erg om een nieuwe accu te kopen, maar het moet wel de oorzaak zijn (accu is al 4 winters oud).
Vannacht heb ik hem aan de druppellader gehangen en de motor startte goed  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 15 Feb. 2007, 14:20 Onderwerp: Re: Accu overleden???? |
|
|
Daan schreef: | Als de accu van de LC8 ziek is, kan het dan zijn dat de motor op de snelweg dan domweg afsterft/stopt??
...
De monteur zei dat als de accu op is, de onsteking het dan laat afweten.
...
Vannacht heb ik hem aan de druppellader gehangen en de motor startte goed  |
De redenering van de monteur is idd juist. Kan 2 dingen betekenen : batterij OF laadcircuit. 'k Heb het laadcircuit nog nooit uitgemeten dus ik kan je geen referenties geven ivm voltages belast/onbelast.
Een batterij van 4 jaar kan best kapot gaan, hoewel het misschien een beetje vroeg is.
Indien je de mogelijkheid hebt eens proberen met een andere (gekende goeie) batterij. Doet ie het dan weer slecht moet je eerder richting regulator/alternator gaan zoeken. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 15 Feb. 2007, 19:13 Onderwerp: |
|
|
Kan idd zijn Daan.
Maar ik denk eerder dat het laadcircuit het niet doet.
Meten: Voltmeter op de accu.
alles uit => 12,5- 13V (minder dan 12,5V is slecht, minder dan 11,5 is accu dood)
Starten, effe draaien => 14- 14,5V
Lager dan 14V => laadcircuit slecht
lager dan 13V=> geen lading! (ergens een draad of zekering los/stuk)
hoger dan 15 V => overlading, regelaar niet goed
check het rood-witte draadje eens wat van je regelaar afkomt. (dubbele rood-wit draad, die van de regulator komt eens effe)
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 15 Feb. 2007, 20:03 Onderwerp: |
|
|
Ik ga morgen die spanning meten, bedankt zover. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 16 Feb. 2007, 13:50 Onderwerp: |
|
|
Spanning gemeten, met contact uit, motor had nog niet gelopen vandaag,
12,6 volt.
Met draaiende motor 14,5 volt.
Lijkt me allemaal in orde toch? of is die 12,6 tegen het slechte aan?
Bedrading ziet er goed uit verder.
ik heb het afgelopen jaar 2 keer eerder stilgestaan, motor stopt, niet meer starten, ff wachten en dan WEL starten.
Dit is gebeurd tijdens de hittegolf, maar ook met 5 graden, dus buitentemp gevoelig is het niet.
Zou de brandstofpomp af en toe vastslaan of zo, en na afkoelen weer loskomen??(is tenslotte al 63000km oud). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 16 Feb. 2007, 17:37 Onderwerp: |
|
|
idd absoluut merkwaardig.
- lijkt me niet de accu (hoewel die niet meer de nieuwste is)
- kan goed iets anders zijn. Gezien die er helemaal mee stopt, moet het iets over 2 cilinders zijn...
*brandstof of
*ontsteking.
geen van beide kanik verklaren met jouw verhaal.. dus bblijft het gokken.
Vaak zit er maar 1 ding op bij dit soort problemen: Wachten tot het erger wordt  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 11:52 Onderwerp: |
|
|
Ik weet het niet zeker, maar als het de brandstofpomp is zou het fenomeen zich moeten voordoen op het moment dat het benzine niveau lager komt te staan dan de carburateurs (communiserende vaten, hydrostatische druk). Dus nooit met volle tanks . Lijkt mij zo. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 13:09 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | Ik weet het niet zeker, maar als het de brandstofpomp is zou het fenomeen zich moeten voordoen op het moment dat het benzine niveau lager komt te staan dan de carburateurs (communiserende vaten, hydrostatische druk). Dus nooit met volle tanks . Lijkt mij zo. |
Is geloof ik niet zo, als de pomp nl stuk is, dan laat hij ook niets meer door dacht ik.
Wel kun je bij pech onderweg vrij simpel een "bypass" maken,
dwz de toevoer en afvoerslang van de pomp doorverbinden.
als de tank dan vol genoeg zit kun je toch nog rijden
(wel op tiijd gaan tanken dan ).
kijk ook hier http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=690&highlight=benzinepomp _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 14:50 Onderwerp: |
|
|
idd Daan, helemaal juist:
Als de benzinepomp stilstaat laat ie ook niks meer door (het is een membraanpomp).
Door de slang naar de pomp gewoon rechtstreeks naar de carb te leggen kan je zonder pomp verder rijden.
Je krijgt de tank dan zeker half leeg, Als je veel vermogen gaat vragen gaat het problemen leveren (en risico op motorschade); maar om rustig thuis te komen is het een prima oplossing. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 19:33 Onderwerp: |
|
|
Nou ja, "whatever"! Ik heb zo een keer of 6 stil gestaan, langs de autobahn, met een zxr (kawazaki). Ook een membraanpompje.
Iedere keer als ik hem op reserve moest zetten, was ik er zeker van dat ik binnen 5km stil stond. Reserve was nl gelijk aan niveau carburateur. Vandaar mijn gedachtekronkel.
stuc6  _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
petertje
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 47 Woonplaats: geleen
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 21:46 Onderwerp: |
|
|
Dat ruikt inderdaad naar benzinepomp maar als het nog een keer gebeurt gooi voor de zekerheid je tankdoppen eens open.Misschien is de ontluchting van de tank niet goed . _________________ eens een adventure altijd een adventure.... |
|
Naar boven |
|
 |
neo
Geregistreerd op: 18-4-2005 Berichten: 207 Woonplaats: Midlaren, Drenthe
|
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Ma, 22 Dec. 2008, 11:45 Onderwerp: |
|
|
BMW 1200 GS rijders hebben ook al eens last van batterijvreten
Daar is nogal eens sprake van een Hawker Odyssey batterij die een stuk sterker zou zijn dan hetgeen standaard geplaatst of nageleverd wordt. Misschien een oplossing ?
http://www.odysseyfactory.com/index.html |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 22 Dec. 2008, 22:31 Onderwerp: |
|
|
Odyssey accu (Hawker) zijn idd beter, maar ook bijna 2x zo duur en kunnen ook niet tegen leegstaan.
bovendien: Er is geen passende Odyssey voor de KTM. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
MrHornet
Geregistreerd op: 14-1-2008 Berichten: 107
|
Geplaatst: Ma, 22 Dec. 2008, 23:54 Onderwerp: |
|
|
ik heb een zelfde probleem gehad, de spoel bleek defect te zijn
de accu lade op sommige momenten slecht op waarna de motor niet meer te starten was
op andere momenten (nadat ik de druppellader eraan had gehangen) was de accu vol en leek er geen vuiltje aan de lucht
na verloop van tijd was de accu weer leeg en had ik hetzelfde gezeik weer
het vervangen van de spoel heeft alle ellende in 1x opgelost (bleek trouwens niet eens zo heel duur bij ktm) |
|
Naar boven |
|
 |
|