Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lucas
|
Geplaatst: Zo, 19 Okt. 2008, 23:14 Onderwerp: olie peilen |
|
|
ik heb in 5 mnd. ± 12.000 km. gekacheld en ben er nog steeds niet zeker van....Oliepeilen met warm blok, wil dus zeggen dat de ene keer de peilstok mooi aangeeft tot waar de olie zit (tegen 't bovenste streepie) maar de eerst volgende keer zit de olie weer onder tegen 't streepie ?? Gooi ik er vervolgens bv. voorzichtig 300cl. bij ...en rij pakweg 200 km....nondeju zit bij 't peilen de olie weer veel te hoog, ver boven de bovenste streep. Kan me iemand verklappen waar 'm dit geheimpie inzit...Trouwens 't was wel errug lekker de laatste dagen.... _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 0:25 Onderwerp: Re: olie peilen |
|
|
lucas schreef: | ik heb in 5 mnd. ± 12.000 km. gekacheld en ben er nog steeds niet zeker van....Oliepeilen met warm blok, wil dus zeggen dat de ene keer de peilstok mooi aangeeft tot waar de olie zit (tegen 't bovenste streepie) maar de eerst volgende keer zit de olie weer onder tegen 't streepie ?? Gooi ik er vervolgens bv. voorzichtig 300cl. bij ...en rij pakweg 200 km....nondeju zit bij 't peilen de olie weer veel te hoog, ver boven de bovenste streep. Kan me iemand verklappen waar 'm dit geheimpie inzit...Trouwens 't was wel errug lekker de laatste dagen.... |
probeer eens bij zoeken boven aan de site toets in oliepeil controleren  |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 10:33 Onderwerp: |
|
|
Samengevat :
- goed warmrijden (4 blokjes)
- uitzetten, op de middenbok en 5min laten staan
- herstarten : GEEN gas geven, nergens aankomen !
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, nog steeds nergens aankomen, dan terug uitzetten
- oliepeil nakijken
- klaar _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 13:21 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Samengevat :
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, nog steeds nergens aankomen, dan terug uitzetten
- oliepeil nakijken
- klaar |
Volgens mij bijna helamaal goed
- op de middenbok op een goede vlakke ondergrond ( om meet verschillen te voorkomen altijd dezelfde plek)
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, motor uit en dan rustig
- oliepeil nakijken
succes
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
BJ
|
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 14:00 Onderwerp: |
|
|
Johan schreef: | Raketman schreef: | Samengevat :
- oliepeil nakijken
- klaar |
- op de middenbok op een goede vlakke ondergrond ( om meet verschillen te voorkomen altijd dezelfde plek)
- oliepeil nakijken
succes
groet Johan | Nog ff en je hebt er een universitaire studie voor nodig...
Jullie vergeten de gereedschappen zoals het waterpas, de lineaal/microscoop en de poetsdoek (let op de kleur!).
Nu zonder ongein. Het is belangrijk maar om er een studie van te maken... _________________ www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 20:41 Onderwerp: |
|
|
BJ schreef: | Johan schreef: | Raketman schreef: | Samengevat :
- oliepeil nakijken
- klaar |
- oliepeil nakijken
succes
groet Johan | Nog ff en je hebt er een universitaire studie voor nodig...
Jullie vergeten de gereedschappen zoals het waterpas, de lineaal/microscoop en de poetsdoek (let op de kleur!).
Nu zonder ongein. Het is belangrijk maar om er een studie van te maken... |
is geen ongein dit is de manier  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 20:58 Onderwerp: |
|
|
Ik peil altijd gewoon koud, als die in de schuur op de bok staat.
gaat al 5 jaar en 90.000km goed
Maar de officiele manier is idd zoals johan beschrijft. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 27 Okt. 2008, 19:45 Onderwerp: |
|
|
[quote="BJ"][quote="Johan"] Raketman schreef: | Samengevat :
zonder gein: Ja
Dat heet, ik heb al eens gepost....:
Als de motor in de loodlijn 2,5 cm scheef staat, dan is dat het verschil tussen max en min op de pijlstok. Dit komt omdat de olietank over de volle breedte licht.
maw: Een waterpas is niet ndig.. maar hij moet wel GOED vlak staan wil je nauwkeurig pijlen.
Koud of Warm meten: Als het goed is voorkomt de terugloopklep dat de olie uit de tank terugloopt het blok in... maar die kan ooit een beetje lekker, en daarom is warm meten , kort na afschakelen het beste. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
BJ
|
Geplaatst: Ma, 27 Okt. 2008, 21:17 Onderwerp: |
|
|
[quote="Dr_Bean"][quote="BJ"] Johan schreef: | Raketman schreef: | Samengevat :
zonder gein: Ja
Dat heet, ik heb al eens gepost....:
Als de motor in de loodlijn 2,5 cm scheef staat, dan is dat het verschil tussen max en min op de pijlstok. Dit komt omdat de olietank over de volle breedte licht.
maw: Een waterpas is niet ndig.. maar hij moet wel GOED vlak staan wil je nauwkeurig pijlen.
Koud of Warm meten: Als het goed is voorkomt de terugloopklep dat de olie uit de tank terugloopt het blok in... maar die kan ooit een beetje lekker, en daarom is warm meten , kort na afschakelen het beste. |
Daar kan ik me in vinden. Warm meten en wat misschien wel het belangrijkst is, doe het op altijd dezelfde plek en op dezelfde manier. Dan heb je zo min mogelijk meet fouten. _________________ www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
XJR

|
Geplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 14:27 Onderwerp: |
|
|
ik ben niet echt van mening dat de motor warm is bij 4 blokjes. Bovendien geeft dat de temperatuur aan van het koelwater en dat lijkt me geen referentiepunt tov de olietemperatuur.
Het is de zoveelste versie van het olie peilen. Zelfs bij de dealers hoor ik verschillende verhalen en het boekje is simpelweg niet duidelijk genoeg. daar staat bij warme motor. Er staat niet dat je moet rijden tot je 4 blokjes hebt. Zo lang duurt dat trouwens ook niet en ik kan me dus niet voorstellen dat dan de olie al op temperatuur is.
Tegenwoordig peil ik na een rit. Wel laat ik hem dan eerst een minuut draaien op de bok waar na ik peil.
In eerste instantie zette ik hem op de bok en wachtte dan op de 4 blokjes(paar minuten). Daarna peilen laat aldus een ander resultaat zien als wanneer je eerst heb gereden.
groeten,
john |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 16:33 Onderwerp: |
|
|
XJR schreef: | ik ben niet echt van mening dat de motor warm is bij 4 blokjes. Bovendien geeft dat de temperatuur aan van het koelwater en dat lijkt me geen referentiepunt tov de olietemperatuur.
Het is de zoveelste versie van het olie peilen. Zelfs bij de dealers hoor ik verschillende verhalen en het boekje is simpelweg niet duidelijk genoeg. daar staat bij warme motor. Er staat niet dat je moet rijden tot je 4 blokjes hebt. Zo lang duurt dat trouwens ook niet en ik kan me dus niet voorstellen dat dan de olie al op temperatuur is.
Tegenwoordig peil ik na een rit. Wel laat ik hem dan eerst een minuut draaien op de bok waar na ik peil.
In eerste instantie zette ik hem op de bok en wachtte dan op de 4 blokjes(paar minuten). Daarna peilen laat aldus een ander resultaat zien als wanneer je eerst heb gereden.
groeten,
john |
Kan me helemaal vinden in jou argumentatie maar dat dit ook nog weer meet verschillen met zinch meebrengt had ik niet verwacht.
Moet ik eerlijk zeggen dat ik meestal peil als ik thuis kom van een ritje en dan staat ie inderdaad op 4 streepjes maar daar staat ie dan al heel lang op en dan is de motor echt wel warm.
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 18:43 Onderwerp: |
|
|
Ik schrijf toch "goed warmRIJDEN" ?
Dan staan er normaal gezien ook 4 blokjes op, vandaar dat ik dat er zo bijzet... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 19:05 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Ik schrijf toch "goed warmRIJDEN" ?
Dan staan er normaal gezien ook 4 blokjes op, vandaar dat ik dat er zo bijzet... |
Daar heb je een punt, ik had er even niet aan gedacht omdat ik jou tekst had gekopieerd
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
|
Geplaatst: Wo, 29 Okt. 2008, 1:14 Onderwerp: |
|
|
hee Daan, inderdaad, wel zo handig om koud te peilen maar wat geeft jouw stokkie aan als jij 's morgens (koud) peilt...en eeh ...wat is daar trouwens mis mee, ben benieuwd, groet Lucas _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
XJR

|
Geplaatst: Wo, 29 Okt. 2008, 10:16 Onderwerp: |
|
|
inderdaad Raketman, je schrijft warm rijden, wat ik nu ook al een tijdje doe. Het blijft alleen jammer dat het boekje daarin niet helemaal duidelijk is en dat er veel personen zijn die het toch weer anders doen.
De vraag die overblijft is nu of de dealers het wel goed doen. Als warm rijden de juiste optie is lijkt het mij een goed advies om na ophalen bij een dealer de olie even te checken als je weer thuis bent.
groeten,
john |
|
Naar boven |
|
 |
|