lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

olie peilen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lucas



Geregistreerd op: 8-3-2008
Berichten: 32
Woonplaats: maastricht

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Okt. 2008, 23:14    Onderwerp: olie peilen Reageer met quote

ik heb in 5 mnd. ± 12.000 km. gekacheld en ben er nog steeds niet zeker van....Oliepeilen met warm blok, wil dus zeggen dat de ene keer de peilstok mooi aangeeft tot waar de olie zit (tegen 't bovenste streepie) maar de eerst volgende keer zit de olie weer onder tegen 't streepie ?? Gooi ik er vervolgens bv. voorzichtig 300cl. bij ...en rij pakweg 200 km....nondeju zit bij 't peilen de olie weer veel te hoog, ver boven de bovenste streep. Kan me iemand verklappen waar 'm dit geheimpie inzit...Trouwens 't was wel errug lekker de laatste dagen....
_________________
beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 0:25    Onderwerp: Re: olie peilen Reageer met quote

lucas schreef:
ik heb in 5 mnd. ± 12.000 km. gekacheld en ben er nog steeds niet zeker van....Oliepeilen met warm blok, wil dus zeggen dat de ene keer de peilstok mooi aangeeft tot waar de olie zit (tegen 't bovenste streepie) maar de eerst volgende keer zit de olie weer onder tegen 't streepie ?? Gooi ik er vervolgens bv. voorzichtig 300cl. bij ...en rij pakweg 200 km....nondeju zit bij 't peilen de olie weer veel te hoog, ver boven de bovenste streep. Kan me iemand verklappen waar 'm dit geheimpie inzit...Trouwens 't was wel errug lekker de laatste dagen....


probeer eens bij zoeken boven aan de site toets in oliepeil controleren wink3 wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Samengevat :

- goed warmrijden (4 blokjes)
- uitzetten, op de middenbok en 5min laten staan
- herstarten : GEEN gas geven, nergens aankomen !
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, nog steeds nergens aankomen, dan terug uitzetten
- oliepeil nakijken
- klaar

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 545
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Samengevat :

- goed warmrijden (4 blokjes)
- uitzetten, op de middenbok en 5min laten staan
- herstarten : GEEN gas geven, nergens aankomen !
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, nog steeds nergens aankomen, dan terug uitzetten
- oliepeil nakijken
- klaar


Volgens mij bijna helamaal goed
- goed warmrijden (4 blokjes)
- op de middenbok op een goede vlakke ondergrond ( om meet verschillen te voorkomen altijd dezelfde plek)
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, motor uit en dan rustig
- oliepeil nakijken

succes
groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BJ



Geregistreerd op: 16-7-2008
Berichten: 419
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Johan schreef:
Raketman schreef:
Samengevat :

- goed warmrijden (4 blokjes)
- uitzetten, op de middenbok en 5min laten staan
- herstarten : GEEN gas geven, nergens aankomen !
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, nog steeds nergens aankomen, dan terug uitzetten
- oliepeil nakijken
- klaar


Volgens mij bijna helamaal goed
- goed warmrijden (4 blokjes)
- op de middenbok op een goede vlakke ondergrond ( om meet verschillen te voorkomen altijd dezelfde plek)
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, motor uit en dan rustig
- oliepeil nakijken

succes
groet Johan
Nog ff en je hebt er een universitaire studie voor nodig...

Jullie vergeten de gereedschappen zoals het waterpas, de lineaal/microscoop en de poetsdoek (let op de kleur!).

Nu zonder ongein. Het is belangrijk maar om er een studie van te maken...

_________________
www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

BJ schreef:
Johan schreef:
Raketman schreef:
Samengevat :

- goed warmrijden (4 blokjes)
- uitzetten, op de middenbok en 5min laten staan
- herstarten : GEEN gas geven, nergens aankomen !
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, nog steeds nergens aankomen, dan terug uitzetten
- oliepeil nakijken
- klaar


Volgens mij bijna helamaal goed
- goed warmrijden (4 blokjes)
- op de middenbok op een goede vlakke ondergrond ( om meet verschillen te voorkomen altijd dezelfde plek)
- 1 minuut laten draaien in vrijloop, motor uit en dan rustig
- oliepeil nakijken

succes
groet Johan
Nog ff en je hebt er een universitaire studie voor nodig...

Jullie vergeten de gereedschappen zoals het waterpas, de lineaal/microscoop en de poetsdoek (let op de kleur!).

Nu zonder ongein. Het is belangrijk maar om er een studie van te maken...


is geen ongein dit is de manier wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Okt. 2008, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik peil altijd gewoon koud, als die in de schuur op de bok staat.

gaat al 5 jaar en 90.000km goed wink3

Maar de officiele manier is idd zoals johan beschrijft.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Okt. 2008, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="BJ"][quote="Johan"]
Raketman schreef:
Samengevat :

Nu zonder ongein. Het is belangrijk maar om er een studie van te maken...


zonder gein: Ja smiley

Dat heet, ik heb al eens gepost....:

Als de motor in de loodlijn 2,5 cm scheef staat, dan is dat het verschil tussen max en min op de pijlstok. Dit komt omdat de olietank over de volle breedte licht.

maw: Een waterpas is niet ndig.. maar hij moet wel GOED vlak staan wil je nauwkeurig pijlen.

Koud of Warm meten: Als het goed is voorkomt de terugloopklep dat de olie uit de tank terugloopt het blok in... maar die kan ooit een beetje lekker, en daarom is warm meten , kort na afschakelen het beste.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BJ



Geregistreerd op: 16-7-2008
Berichten: 419
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Okt. 2008, 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Dr_Bean"][quote="BJ"]
Johan schreef:
Raketman schreef:
Samengevat :

Nu zonder ongein. Het is belangrijk maar om er een studie van te maken...


zonder gein: Ja smiley

Dat heet, ik heb al eens gepost....:

Als de motor in de loodlijn 2,5 cm scheef staat, dan is dat het verschil tussen max en min op de pijlstok. Dit komt omdat de olietank over de volle breedte licht.

maw: Een waterpas is niet ndig.. maar hij moet wel GOED vlak staan wil je nauwkeurig pijlen.

Koud of Warm meten: Als het goed is voorkomt de terugloopklep dat de olie uit de tank terugloopt het blok in... maar die kan ooit een beetje lekker, en daarom is warm meten , kort na afschakelen het beste.

Daar kan ik me in vinden. Warm meten en wat misschien wel het belangrijkst is, doe het op altijd dezelfde plek en op dezelfde manier. Dan heb je zo min mogelijk meet fouten.

_________________
www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
XJR



Geregistreerd op: 21-2-2007
Berichten: 60
Woonplaats: RAAMSDONKSVEER

BerichtGeplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben niet echt van mening dat de motor warm is bij 4 blokjes. Bovendien geeft dat de temperatuur aan van het koelwater en dat lijkt me geen referentiepunt tov de olietemperatuur.
Het is de zoveelste versie van het olie peilen. Zelfs bij de dealers hoor ik verschillende verhalen en het boekje is simpelweg niet duidelijk genoeg. daar staat bij warme motor. Er staat niet dat je moet rijden tot je 4 blokjes hebt. Zo lang duurt dat trouwens ook niet en ik kan me dus niet voorstellen dat dan de olie al op temperatuur is.
Tegenwoordig peil ik na een rit. Wel laat ik hem dan eerst een minuut draaien op de bok waar na ik peil.
In eerste instantie zette ik hem op de bok en wachtte dan op de 4 blokjes(paar minuten). Daarna peilen laat aldus een ander resultaat zien als wanneer je eerst heb gereden.

groeten,
john
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 545
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

XJR schreef:
ik ben niet echt van mening dat de motor warm is bij 4 blokjes. Bovendien geeft dat de temperatuur aan van het koelwater en dat lijkt me geen referentiepunt tov de olietemperatuur.
Het is de zoveelste versie van het olie peilen. Zelfs bij de dealers hoor ik verschillende verhalen en het boekje is simpelweg niet duidelijk genoeg. daar staat bij warme motor. Er staat niet dat je moet rijden tot je 4 blokjes hebt. Zo lang duurt dat trouwens ook niet en ik kan me dus niet voorstellen dat dan de olie al op temperatuur is.
Tegenwoordig peil ik na een rit. Wel laat ik hem dan eerst een minuut draaien op de bok waar na ik peil.
In eerste instantie zette ik hem op de bok en wachtte dan op de 4 blokjes(paar minuten). Daarna peilen laat aldus een ander resultaat zien als wanneer je eerst heb gereden.

groeten,
john


Kan me helemaal vinden in jou argumentatie maar dat dit ook nog weer meet verschillen met zinch meebrengt had ik niet verwacht.
Moet ik eerlijk zeggen dat ik meestal peil als ik thuis kom van een ritje en dan staat ie inderdaad op 4 streepjes maar daar staat ie dan al heel lang op en dan is de motor echt wel warm.

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik schrijf toch "goed warmRIJDEN" ?

Dan staan er normaal gezien ook 4 blokjes op, vandaar dat ik dat er zo bijzet...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 545
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Di, 28 Okt. 2008, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Ik schrijf toch "goed warmRIJDEN" ?

Dan staan er normaal gezien ook 4 blokjes op, vandaar dat ik dat er zo bijzet...


Daar heb je een punt, ik had er even niet aan gedacht omdat ik jou tekst had gekopieerd thumbsup thumbsup

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
lucas



Geregistreerd op: 8-3-2008
Berichten: 32
Woonplaats: maastricht

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Okt. 2008, 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

hee Daan, inderdaad, wel zo handig om koud te peilen maar wat geeft jouw stokkie aan als jij 's morgens (koud) peilt...en eeh ...wat is daar trouwens mis mee, ben benieuwd, groet Lucas
_________________
beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
XJR



Geregistreerd op: 21-2-2007
Berichten: 60
Woonplaats: RAAMSDONKSVEER

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Okt. 2008, 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad Raketman, je schrijft warm rijden, wat ik nu ook al een tijdje doe. Het blijft alleen jammer dat het boekje daarin niet helemaal duidelijk is en dat er veel personen zijn die het toch weer anders doen.

De vraag die overblijft is nu of de dealers het wel goed doen. Als warm rijden de juiste optie is lijkt het mij een goed advies om na ophalen bij een dealer de olie even te checken als je weer thuis bent.

groeten,

john
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif