Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 7 Sep. 2007, 7:01 Onderwerp: |
|
|
Koen schreef: | Moet je misschien proberen wat langere wheelies te maken  |
Als je regelmatig het voorwiel met 80+ aan de grond zet,
dan is dat niet best voor de band hoor
Bij elke landing krijgt de band dan nl een opdonder.
Dan krijg je "platte kantjes"
En ja, ik doe best wel 18000 straat kilometers of zo met een setje pirelli's.
Ik ben een rustige jongen denk ik. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

|
Geplaatst: Do, 27 Dec. 2007, 20:35 Onderwerp: |
|
|
[quote="mr wheely"][quote="Daan"]Ik vind er ook nix mis mee hoor, die Pirelli's.
Heb over 70000 km 4 setjes versleten [/quote]
17,500 km per band ???? is mij met nog geen 1 band gelukt [/quote]
Ik doe 25000km met voorband en achter 16500km. Maar ik rij ook als banden niet slijten, met regen, sneeuw en ijsel ed (qua km's telt natuurlijk alleen regen in deze subtropische streken). Mijn theorie is dat banden nauwelijks slijten in de winter. _________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
dukey

Geregistreerd op: 20-4-2007 Berichten: 212 Woonplaats: nieuw vossemeer
|
Geplaatst: Do, 24 Apr. 2008, 21:12 Onderwerp: |
|
|
ik heb vorrige week ook een nieuwe band gemonteerd
en heb hetzelfde veel gevoeliger geworden vooral op hoge snelheid
en met de kofferjes er aan ,
ben benieuwd of het over gaat als hij wat platter word  _________________ 1190 adventure R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 21:10 Onderwerp: |
|
|
2 weken geleden nog 2 vanden in 2300 km opgereden
maar daar zaten wel nopjes op  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 22:02 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een nieuw voorband meegenomen van Sommer maar zat me nu af te vragen of ik ook geen nieuwe binnenband had moeten kopen (23.000 nu met zelfde voorband, zonder herkenbare wheelies )?
Misschien een domme vraag maar klopt het dat er een binnenband in moet omdat de fiets ook voor het terrein wordt gebruikt?
Kort ander vraagje: hoe hard is een moment sleutel nodig (voor bijvoorbeeld al ketting spannen)? En wat is een goede (ben bijna jarig )?
Vats bedankt & Groeten,
Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 23:20 Onderwerp: |
|
|
Veel vragen in 1 mail:
- BiBa: tja..binnenbanden worden door 2 dingen oud:
1) gewoon ouderdom, versneld door zon en warmte
2) wrijving tussen biba en buitenband
Dat eerste: na een jaar of 3 tot 5 zou ik graag een standaard biba vervangen, tijdens een bandwissel
dat tweede: gebeurd vooral als je met zachte band rijdt: je ziet dat aan slijtage op de zijkanten van de biba (rubber-rullen etc). Dit kan natuurlijk echt desastreus zijn.
iig bij nieuw monteren de BiBa en de nieuwe buitenband goed met talkpoeder inwrijven (babypoeder, kruidvat) zodat wrijving tussen de 2 minimaal is.
Er MOET een BiBa in omdat de spaken lek zijn.... Een tubeless velg zou dus een andere velg eisen, met spaken aan de rand oid, en das meestal minder sterk. (anderzijds zijn die originele ktm velgen ook niet zo sterk ). Is gewoon een keuze die ze gemaakt hebben.
Momentsleutel: Goed, bijv Facom, maar ook goedkopere merken kunnen best redelijk zijn. Nodig: nee, maar dat hangt heel erg van je eigen gevoel af.
Een kleine momentsleutel is overigens niet bruikbaar voor de grote moeren (zoals achterwiel) en een grote momentsleutel is weer niet nauwkeurig/onbruikbaar voor de kleine moertjes/boutjes (bijv die van de remschijf)
Ik gerbuik momentsleutels eigenlijk bijna alleen voor de KLEINE boutjes, om te voorkomen dat ik ze te vast draai. Grote moeren (zoals achterwiel) kan ik op gevoel (kan ook bijna niet te vast met een normale sleutel \zonder verleng ofzo).
DUS: wil je er een voor je verjaardag: koop dan bijv een momentsleutel met 3/8" (dop) en kijk vooral naar het minimum bereik!
Kijk vooraf eens door de aanhaalmomenten opgegeven in het handboek (remklauw, kroonplaatboutjes, remschijfboutjes etc). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 9:25 Onderwerp: |
|
|
Leuk hoor, die aandraaimomenten van de steek assen.
maar vergeet niet dat je ze misschien wel eens onder minder prettige omstandigheden weer los moet kunnen draaien, bv ergens langs de berm van de weg met je boordgereedschap (lekke band).
Dat standaard sleuteltje wat in het boordgereedschap zit heb ik metteen over m'n schouder gegooid, er zit nu een afgezaagde platte steek/ringsleutel onder het zadel (steek er afgezaagd),
is veel degelijker, en je kunt er meer kracht mee zetten.
Duss, probeer het maar eens, vastzetten op koppel, en daarna losdraaien met het boordgereedschap wat je altijd bij je hebt.
Lukt dit, dan zit je goed  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 9:41 Onderwerp: |
|
|
Stalen moeren en steekassen doe ik ook op het gevoel, maar de lichte alu-versies van de Adventure doe ik toch met een momentsleutel. De aanhaalkoppels zijn trouwens niet al te groot, dus gemakkelijk los te draaien met het boordgereedschap.
Voor het precisiewerk gebruik ik momentsleutels van Stahlwille, voor het grovere en sporadische werk Tengtools. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 14:16 Onderwerp: |
|
|
Heerlijk zo'n forum met experts,
dank heren voor al de tips, ben al druk aan het surfen op de verschillende sites met gereedschap. Een wereld op zich die momentsleutels: typen, aansluitingen, bereik, prijs... Heb een deadline, verjaardag valt op moederdag ,
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 27 Apr. 2008, 21:50 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | De aanhaalkoppels zijn trouwens niet al te groot, dus gemakkelijk los te draaien met het boordgereedschap. |
nouja.. klein:
60Nm voor de vooras en 90 Nm voor de achteras (ps. 110 Nm in de 2003 opgave... dus verlaagd, waarschijnlijk door de vernieuwde constructie met dubbel lager in tandwieldrager) en 130Nm voor de swingarmas.
90 Nm is 9kg aan een meter, dus met een sleuteltje van 25 cm moet je toch al bijna 40 kilo trekken, en das best veel hoor!! Dan loshalen betekend echt wel op de sleutel gaan staan!!
Ik doe het overigens wel met de originele sleutel, met verlengpijpje, maar steek ik IN het verlenpijpje dan ook weer een van mijn bandenlichters, waardoor het geheel zo'n 50cm lang is, dan gaat het best redelijk.
Overigens draai je die alu wielmoeren echt niet stuk met de hand hoor!! ik zet ze altijd best lomp vast en bij mij zijn ze natuurlijk al bets heel vaak los/vast geweest (met rally wielen wisselen, banden plakken etc), en na 50dkm nog steeds hetzelfde moertje voor en achter! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Ma, 23 Jun. 2008, 21:46 Onderwerp: |
|
|
Als ik met mijn handen los rij begint het stuur (wel na een paar seconden) te resoneren. Rijd voor de rest perfect. Wat kan dit zijn? Voorband is bijna op (na 22.000 km) en ga hem binnenkort vervangen.
Hebben binnenbanden trouwens ook breedte maten?
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 23 Jun. 2008, 23:10 Onderwerp: |
|
|
tja.. lees verhaal hierboven zou ik zeggen...
BiBa's hebben idd ook maten, maar das wel in de Katagorie 120/100 tot 140/80 18 (dus een bepaalde range).
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
il bufo
|
Geplaatst: Do, 20 Nov. 2008, 21:38 Onderwerp: |
|
|
Ruim 20.000km met m'n 990 gereden en 2 sets Scorpions verbruikt. 1e set functoneerde prima. Na montage nieuwe set leek het wel of je op een emmer snot reed!
Dealer, bandenhandelaar niemand kon iets vreemds vinden. Na een goeie 1000km en wat geëxperimenteer met de veervoorspanning achter werd het wel beter. Is er al iemand echt achter waar dit probleem zit?  _________________ groet,
Geert
Ora o mai più!
LC8 990 Adventure 2008 (tot 2020)
LC8 1090 R (2020 - ...)
LC8 990 SMT (2011 - ...) |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 22 Nov. 2008, 10:53 Onderwerp: |
|
|
Ik heb gelijksoortige fenomenen telkenmale er van banden gewisseld wordt. Er is altijd wel iets anders aan z'n weggedrag dan, maar tot nu toe ook steeds weggekregen met minuscuul gefrul aan de vering (en dan vooral de demping).
't Zal iets te maken hebben met de delicate balans van spaakwielen denk ik, en het toch niet helemaal perfect uitloden na elke bandenwissel. Misschien hebben bandtoleranties er ook wel iets mee te maken.
Wat me ook opvalt is dat het fenomeen van dienst (trillen, ander stuurgedrag) ook steeds weggaat of stevig vermindert eens de banden een paar duizend k gereden hebben.
Dat laatste kan natuurlijk ook best in mijn hoofd zitten  _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|