lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

onstabiel na nieuwe achterband
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2007, 7:01    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:
Moet je misschien proberen wat langere wheelies te maken laugh3 2thumbsup


Als je regelmatig het voorwiel met 80+ aan de grond zet,
dan is dat niet best voor de band hoor wink3
Bij elke landing krijgt de band dan nl een opdonder.

Dan krijg je "platte kantjes" wink3

En ja, ik doe best wel 18000 straat kilometers of zo met een setje pirelli's.

Ik ben een rustige jongen denk ik.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Do, 27 Dec. 2007, 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="mr wheely"][quote="Daan"]Ik vind er ook nix mis mee hoor, die Pirelli's.
Heb over 70000 km 4 setjes versleten wink3[/quote]

17,500 km per band ???? uhoh is mij met nog geen 1 band gelukt laugh laugh3 wink3[/quote]

Ik doe 25000km met voorband en achter 16500km. Maar ik rij ook als banden niet slijten, met regen, sneeuw en ijsel ed (qua km's telt natuurlijk alleen regen in deze subtropische streken). Mijn theorie is dat banden nauwelijks slijten in de winter.

_________________
Ordinary life is pretty complex stuff !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukey



Geregistreerd op: 20-4-2007
Berichten: 212
Woonplaats: nieuw vossemeer

BerichtGeplaatst: Do, 24 Apr. 2008, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb vorrige week ook een nieuwe band gemonteerd
en heb hetzelfde veel gevoeliger geworden vooral op hoge snelheid
en met de kofferjes er aan ,

ben benieuwd of het over gaat als hij wat platter word anxious

_________________
1190 adventure R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

2 weken geleden nog 2 vanden in 2300 km opgereden smiley

maar daar zaten wel nopjes op smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een nieuw voorband meegenomen van Sommer maar zat me nu af te vragen of ik ook geen nieuwe binnenband had moeten kopen (23.000 nu met zelfde voorband, zonder herkenbare wheelies nice )?

Misschien een domme vraag maar klopt het dat er een binnenband in moet omdat de fiets ook voor het terrein wordt gebruikt?

Kort ander vraagje: hoe hard is een moment sleutel nodig (voor bijvoorbeeld al ketting spannen)? En wat is een goede (ben bijna jarig grin )?

Vats bedankt & Groeten,

Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Veel vragen in 1 mail:

- BiBa: tja..binnenbanden worden door 2 dingen oud:
1) gewoon ouderdom, versneld door zon en warmte
2) wrijving tussen biba en buitenband

Dat eerste: na een jaar of 3 tot 5 zou ik graag een standaard biba vervangen, tijdens een bandwissel
dat tweede: gebeurd vooral als je met zachte band rijdt: je ziet dat aan slijtage op de zijkanten van de biba (rubber-rullen etc). Dit kan natuurlijk echt desastreus zijn.

iig bij nieuw monteren de BiBa en de nieuwe buitenband goed met talkpoeder inwrijven (babypoeder, kruidvat) zodat wrijving tussen de 2 minimaal is.


Er MOET een BiBa in omdat de spaken lek zijn.... Een tubeless velg zou dus een andere velg eisen, met spaken aan de rand oid, en das meestal minder sterk. (anderzijds zijn die originele ktm velgen ook niet zo sterk confused ). Is gewoon een keuze die ze gemaakt hebben.




Momentsleutel: Goed, bijv Facom, maar ook goedkopere merken kunnen best redelijk zijn. Nodig: nee, maar dat hangt heel erg van je eigen gevoel af.

Een kleine momentsleutel is overigens niet bruikbaar voor de grote moeren (zoals achterwiel) en een grote momentsleutel is weer niet nauwkeurig/onbruikbaar voor de kleine moertjes/boutjes (bijv die van de remschijf)

Ik gerbuik momentsleutels eigenlijk bijna alleen voor de KLEINE boutjes, om te voorkomen dat ik ze te vast draai. Grote moeren (zoals achterwiel) kan ik op gevoel (kan ook bijna niet te vast met een normale sleutel \zonder verleng ofzo).

DUS: wil je er een voor je verjaardag: koop dan bijv een momentsleutel met 3/8" (dop) en kijk vooral naar het minimum bereik!
Kijk vooraf eens door de aanhaalmomenten opgegeven in het handboek (remklauw, kroonplaatboutjes, remschijfboutjes etc).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk hoor, die aandraaimomenten van de steek assen.
maar vergeet niet dat je ze misschien wel eens onder minder prettige omstandigheden weer los moet kunnen draaien, bv ergens langs de berm van de weg met je boordgereedschap (lekke band).

Dat standaard sleuteltje wat in het boordgereedschap zit heb ik metteen over m'n schouder gegooid, er zit nu een afgezaagde platte steek/ringsleutel onder het zadel (steek er afgezaagd),
is veel degelijker, en je kunt er meer kracht mee zetten.

Duss, probeer het maar eens, vastzetten op koppel, en daarna losdraaien met het boordgereedschap wat je altijd bij je hebt.
Lukt dit, dan zit je goed wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Stalen moeren en steekassen doe ik ook op het gevoel, maar de lichte alu-versies van de Adventure doe ik toch met een momentsleutel. De aanhaalkoppels zijn trouwens niet al te groot, dus gemakkelijk los te draaien met het boordgereedschap.

Voor het precisiewerk gebruik ik momentsleutels van Stahlwille, voor het grovere en sporadische werk Tengtools.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Heerlijk zo'n forum met experts,

dank heren voor al de tips, ben al druk aan het surfen op de verschillende sites met gereedschap. Een wereld op zich die momentsleutels: typen, aansluitingen, bereik, prijs... Heb een deadline, verjaardag valt op moederdag Smile ,

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Apr. 2008, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
De aanhaalkoppels zijn trouwens niet al te groot, dus gemakkelijk los te draaien met het boordgereedschap.


nouja.. klein:

60Nm voor de vooras en 90 Nm voor de achteras (ps. 110 Nm in de 2003 opgave... dus verlaagd, waarschijnlijk door de vernieuwde constructie met dubbel lager in tandwieldrager) en 130Nm voor de swingarmas.


90 Nm is 9kg aan een meter, dus met een sleuteltje van 25 cm moet je toch al bijna 40 kilo trekken, en das best veel hoor!! Dan loshalen betekend echt wel op de sleutel gaan staan!!

Ik doe het overigens wel met de originele sleutel, met verlengpijpje, maar steek ik IN het verlenpijpje dan ook weer een van mijn bandenlichters, waardoor het geheel zo'n 50cm lang is, dan gaat het best redelijk.

Overigens draai je die alu wielmoeren echt niet stuk met de hand hoor!! ik zet ze altijd best lomp vast en bij mij zijn ze natuurlijk al bets heel vaak los/vast geweest (met rally wielen wisselen, banden plakken etc), en na 50dkm nog steeds hetzelfde moertje voor en achter!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jun. 2008, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik met mijn handen los rij begint het stuur (wel na een paar seconden) te resoneren. Rijd voor de rest perfect. Wat kan dit zijn? Voorband is bijna op (na 22.000 km) en ga hem binnenkort vervangen.
Hebben binnenbanden trouwens ook breedte maten?

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jun. 2008, 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. lees verhaal hierboven zou ik zeggen...

BiBa's hebben idd ook maten, maar das wel in de Katagorie 120/100 tot 140/80 18 (dus een bepaalde range).

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
il bufo



Geregistreerd op: 20-11-2008
Berichten: 4
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 20 Nov. 2008, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ruim 20.000km met m'n 990 gereden en 2 sets Scorpions verbruikt. 1e set functoneerde prima. Na montage nieuwe set leek het wel of je op een emmer snot reed! thumbsdown
Dealer, bandenhandelaar niemand kon iets vreemds vinden. Na een goeie 1000km en wat geëxperimenteer met de veervoorspanning achter werd het wel beter. Is er al iemand echt achter waar dit probleem zit? huh huh

_________________
groet,
Geert

Ora o mai più!

LC8 990 Adventure 2008 (tot 2020)
LC8 1090 R (2020 - ...)
LC8 990 SMT (2011 - ...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 22 Nov. 2008, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gelijksoortige fenomenen telkenmale er van banden gewisseld wordt. Er is altijd wel iets anders aan z'n weggedrag dan, maar tot nu toe ook steeds weggekregen met minuscuul gefrul aan de vering (en dan vooral de demping).
't Zal iets te maken hebben met de delicate balans van spaakwielen denk ik, en het toch niet helemaal perfect uitloden na elke bandenwissel. Misschien hebben bandtoleranties er ook wel iets mee te maken.

Wat me ook opvalt is dat het fenomeen van dienst (trillen, ander stuurgedrag) ook steeds weggaat of stevig vermindert eens de banden een paar duizend k gereden hebben.
Dat laatste kan natuurlijk ook best in mijn hoofd zitten worried2 grin

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif